Luonnosta ruokaa linnuille.

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maikki

Luonnosta ruokaa linnuille.

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Hei,

Kertokaapas mitä kivaa tuolta luonnosta voisi melko pienellä vaivalla hakea lisäravinnoksi tai puuhasteluksi kultafasaneille, viiriäisille ja kanoille? Kesällä tietysti löytyisi vaikka mitä, mutta onko näin loppusyksystä enää mitään mikä toisi virikettä siivekkäiden elämään.

Samalla otan mielelläni vastaan vinkkejä, mistä ruuasta kultafasaanit erityisesti pitävät. Mitä kauppareissulta kannattaa mukaan ottaa?
tracopan

Re: Luonnosta ruokaa linnuille.

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Hienoa kun joku kyselee näitäkin asioita. Kultafasaanille voisi kerätä mustikan varpuja juurineen,saraheinä paakku tykkäävät näiden juurista,kaupasta hunajameloni tykkäävät aivan valtavasti tästä.viiriäisille kivien päältä sammalta,saraheinäpaakku missä on maa-ainesta mukana pienten örkkien takia,lintu on jopa 80%:sesti hyönteissyöjä,pussiin vois riipiä heinän ja heinäkasvinsiemeniä,kanoille vähän samoja,nokkonen - mustikanvarvut tehosekoittimen läpi,tämmöisiä vois ajatella.
minkuliini

Re: Luonnosta ruokaa linnuille.

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Virikkeenä kannattaa kokeilla tuijapensaan oksia! Itse laitoin näitä virkkujen terraan roikkumaan katosta, ja tyypit myllää innoissaan niissä ja leikitään kuurupiiloa! Tuijan oksat ei karise niinkuin havut, ja minulla ainakin ne kestää useita kuukausia vihreinä :D Miten olis sitten kastemadot?! Sadekelillä niitäkin löytyy ainakin kivien ja pöllien alta...
pingu

Re: Luonnosta ruokaa linnuille.

Viesti Kirjoittaja pingu »

Minkuliini, tuija on lievästi myrkyllinen kasvi, ehkä olisi paras poistaa ne viiriäisten ulottuvilta, lievästi huumaavana pidetään. Jos ne juuri siksikin myllää niissä innoissaan.... ? :smt030 :smt044
Pihtakuuset ovat karisematon vaihtoehto ja myös hyväntuoksuinen. Marjakuusta taas ei kannata tarjota, myrkyllistä kaikki muu paitsi marjan malto, siemenet sisällä myrkyllisiä, eli mahdoton tarjottava.
Kannattaa tutustua tarkemmin eri kasvien ominaisuuksiin, ennenkuin tarjoaa niitä, toisinaan ihan tuttukin kasvi tai sellainen joka ei ihmiselle tai jollekin toiselle eläimelle ole vaarallinen, voi olla sitä jollekin muulle eläimelle. Olipas monimutkaisesti ilmaistu, mutta kumminkin.
Kuusenhavut on olleet kanoille mieleisiä, niitä nypitään ja ihan nielläänkin neulasia ja silmuja. Tulee niistä kiva tuoksukin kanalaan ja jos on paikkoja, joita ei halua kaiveltavan kovin syville haudoille (meillä kompostialue) havuilla kun peittää, estää kaivelun.
Kuntta varmasti antaa virikettä, vaikkei sieltä mitään suuhunpantavaa löytyisikään, niin jännitystä elämään ainakin.
Ruusunmarjat ja yleensä räksiltä ja tilhiltä säilyneet syötävät marjat ovat kanoista mielenkiintoisia.
Kesäaikahan avaa aikanaan rajattomat mahdollisuudet, mutta kevään korvalla maljakossa hyödetyt koivunoksat avautuneine hiirenkorvineen kuvittelisin olevan talven kalvettamille kanoillekin kuin kevään airut.
minkuliini

Re: Luonnosta ruokaa linnuille.

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Hupsis! On tainnut kasvikirjasta jäädä tuijapensaan kohdalla sivu kääntämättä! Paljon olen myrkyllisiä kasveja opiskellut, kun noita elukoita piisaa :) Kyllähän sitä nyt kun ajattelee niin Tuija=tujoni.... Pitäisihän tällaisen puutarhafriikin tämäkin asia hoksata! Noh kuitenkin mulla on ollut aikaisemmin ihan tavallisia havuja virkuilla, niin en kyllä ole huomannut mitään eroa viirujen käyttäytymisessä verrattuna tuijaan. Nuo kun tykkäävät piiloutua pieneen heinäkasaankin ja kaikessa uudessa möyritään ja riekutaan, oli tuijaa tai ei :D Nämä minun möllykät eivät kyllä tuijaa napsi napaansa, en usko että on kovinkaan huumaava näin ulkopuolisesti nautittuna... Tulee mieleeni vaan yhden vanhan kasvikirjan juttu, että tujonia sisältäviä kasveja (kuten eräät salviat) käytetään rohtona, ja on oiva apu ummetukseen :smt005 Taidanpa kuiteski riipiä ne pari tuijanoksaa mäkeen terrasta, ja tyytyä muovikasveihin... Talvikin kun jo ovea kolkuttelee.

Nyt kun kasveista puhutaan, niin itse kun en oikein noista huonekasveista paljon tiedä.... En voi niitä pitää kun kissat nappaavat kitaansa kaiken paitsi piikikkäät kaktukset, niin mikä olisi hyvä ja myrkytön huonekasvi virkkuterraan!? Onko sellaista sisäkasvia jonka voisi virkkulaan laittaa silmäniloksi tai nokittavaksi?! Tai ehkä joku yrtti...
rilla

Re: Luonnosta ruokaa linnuille.

Viesti Kirjoittaja rilla »

Heips

Viiriäisille vois tietenkin sitä viljaa kasvattaa oraaksi.
Ja kun mulla oli viiruja,niin suosikki oli (muiden joukossa) raiheinälautanen.

Mutta viljanoras,esim vehnä,kaura,ohra, kasvaa vähän tukevammaksi.
Huonekasveista varmaan esim rönsylilja ja juorut ja juorukit ainakaan ei ole myrkyllisiä.

Joskus kun mulla oli vielä iso kiinanruusu,leikkelin siitä ylimääräisiä oksia kanille.
Kaiketi viiruillekin kävis. Mullakaan ei nykyään ole oikein tulevaisuutta huonekasveilla.
Kissat tuhoaa ne atomeiksi. :smt024
Hannu.K

Re: Luonnosta ruokaa linnuille.

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Joo mustikanvarpuja juurineen.
Tuosta tuli mieleen kun menin saavin kans mustikkametsään jossa pari rouvaa oli jo ämpärit puolilleen mustikoita saanut.
Rouva kysy että meinaatko ihan saavillisen mustikoita saada johon vastasin että mulle vähempikin riittää,ja aloin repimään varpuja ja kunttaa.
Vajaan minuutin heilumisen jälkeen saavi olikin jo täynnä joten huusin rouville että mie poimin mustikat kotona.
Sinne jäi rouvat päätä raapimaan :smt044
pingu

Re: Luonnosta ruokaa linnuille.

Viesti Kirjoittaja pingu »

HUS.n kasviluettelo on oiva apu kasvien myrkyttömyyden tarkistamiseen.
Terrassa viiruille voisi olla tosiaan yrttejäkin, rosmariini tuli ekaks mieleen :smt001 yhdistetty lintula ja yrttipuutarha?
Vastaa Viestiin