Riikkitipu värisee

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nuki

Riikkitipu värisee

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Nyt puolitoistaviikkoinen riikkitipu alkoi äsken ontua toista jalkaansa. Se pitää jalkaa ilmassa ja värisee, eniten päästä ja jalasta. Jalassa ei näy mitään vikaa, ja tipu on tähän päivään asti ollut tosi pirteä ja reipas. Kupu oli ihan täynnä, mutta rintalasta tuntuu. Tipi on keinoemo-kanansa kanssa kylppärissä kanihäkissä, tarjolla on Punaheltta Paras Poikasta, tipujen kalkkirakeita ja vettä. Poikanen syö, juo ja kakkii ihan okei. Äsken maisteli omenaa, ei kai siitä ole voinut mitään tulla?
Toi on tosi riehakas tapaus, lennähtelee pitkin häkkiä ja emonsa päälle, että on voinut siinäkin tuoksinassa vähän ottaa osumaa, mutta mulle tuli heti paniikki, kun tiedän, että noi ovat pieninä herkkiä kuolemaan :smt009
Ulla

Re: Riikkitipu värisee

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Riikkitipunen on tainnut riehuessaan satuttaa jalkansa ja värinä johtuu kivusta, esim. jalan vääntyminen tai venähdys tai revähdys tai murtuma. Eri ruokien maistelu ei värisytä riikkejä. Miksi sinä Nuki ajattelet, että riikinpoikaset ovat herkkiä kuolemaan? Ihan ovat samanlaisia hoitaa, kuin kananpoikaset.
Nuki

Re: Riikkitipu värisee

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Ei sillä tosiaan mitään hätää tainnut olla, tuolla taas painelee entiseen malliin.
Ulla, mä muistelisin jostain täältä lukeneeni, että riikkien ja kalkkunoiden tiput on herkempiä kuolemaan kuin kanat. Mulla kyllä kuoriutui viime kesänä kanan hautomana kaksi kalkkua, enkä silloin tainnut vielä asiaa tietää, ainakaan en muista olleeni niistä erityisen huolissani. Ja ihan hyvin selvisivät aikuisiksi.
Kai mulla on jotenkin huono omatunto (ja pelkään sen takia), kun menin hankkimaan noin erikoisen linnun melko ex temporee. Kyllähän mä oon riikkejä jo kuukausia kuumeillut, mutta oli tarkoitus hankkia ne "sitten joskus", ehkä kun kalkut kuolee, niin olisivat mahtuneet kanalaan. Nyt pikkuheppu saa viettää talven kanalassa, ensi kesänä rakentuu sitten hänelle ja tulevalle puolisolle omat tilat.
Muoks. Ja ei mulla ole kanatipuistakaan kokemusta, noi viime kesäiset kalkut oli ekat tiput tällä tontilla. Niitäkin pidin ekat viikot kylppärissä, ja kanalaan muuton jälkeen sielläkin oli lämmöt vähän väliä päällä kun epäilin, ettei normilämpötila (10 asteen hujakoilla) olisi riittävä.
Viimeksi muokannut Nuki, 15 Loka 2013, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
annemari

Re: Riikkitipu värisee

Viesti Kirjoittaja annemari »

eivät kyllä ole samanlaisia !!! Herkempiä kaikelle, vedolle yms, tarkempia opettaa syömään jne. en haluaisi valloille semmoista ajatusta että nämä ovat jotenkin iisejä kasvattaa kun eivät sitä ole.

Jostain syystä kuolevatkin herkemmin kun eivät ala syömään kunnolla, kananpoikasilla en ole tätä ikinä huomannut.
Nuki

Re: Riikkitipu värisee

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Sen takia noi kanat keinoemoina onkin ihan ykkösiä, en mä uskaltais tällä kokemuksella alkaa mitään tipuja haudottaan koneella, saisin varmaan kaikki hengiltä.
Nyt ei oo sitä riikkikirjaakaan käsillä, tilasin sellaisen englantilainen opuksen (haahkaherran suosittelema), siinä muistaakseni myös mainittiin, että herkän tipuajan jälkeen riikit ovat aikuisena melko kestäviä ja helppohoitoisia. Tietenkin kyseessä on iso lintu, ja tilat pitää mitoittaa siihen malliin, sekä huomioida niiden lentotaito, mutta ei kai niissä muuten mitään erikoisen hankalaa ole?
Ulla

Re: Riikkitipu värisee

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mun mielestä riikkitiput ovat ihan samanlaisia hoitaa, kuin kanantiput. Mikä voi olla erilaista? Eihän mitään poikasta kasvateta vetoisessa paikassa, syövät samaa ruokaa, asuvat poikasena samassa lämpötilassa, kaikki tiput. Emoriikki opettaa poikasensa syömään, niinkuin kanaemokin. Tässä ei ole ongelmaa! Konehaudotut riikinpoikaset kasvatetaan kananpoikasten kanssa, jotka opettavat riikinpoikaset syömään. Miksi näin, koska riikinkukot ja -kanat ovat villilintuja ja niillä pitää olla syömisen alkuun opettaja, ihan niinkuin viidakossa konsanaan. Mun mielestä on liian työlästä ihmisen opettaa riikintipuja syömään, pitää olla paikalla melkein koko ajan alkutaipaleella.
Ihan suotta on levinnyt ajatus riikeistä vaikeina hoidettavina. Eivät todellakaan ole sitä! Pieni perehtyminen riikkien hoitamiseen ennen niiden hankintaan on ihan suotavaa.
annemari

Re: Riikkitipu värisee

Viesti Kirjoittaja annemari »

Ostin Ulla sinulta aikoinani ekat riikkini, ja kyllä antamasi ohjeet poikkesivat melkolailla kanapoikasten hoito-ohjeista :)

Meillä riikit kuoriutuvat toistaiseksi koneesta, ja kyllä, ovat vedottomassa paikassa ja syövät samaa ruokaa kuin kanatiput (paitsi Ulla, ne sinun suosittelemasi jauhelihat ja siemenseokset siihen päälle) ja rehu on tietty eri loppuvaiheessa. Entäs jos niitä kananpoikasia ei ole samaan aikaan kasvamassa kun riikkitipuja ?? Itse olen ne opettanut ruokailemaan suurimmaksi osaksi. Myös madottaminen näillä on erilaista, ja Ulla, sinun mukaasi, jos sairastuvat, eivät siitä selviä yhtähelposti kuin kanat, vaan hoitona on lähes aina antibioottikuuri. Aikuisten lintujen hoito on myöskin erilaista kuin kanojen, juurikin siksi kun ovat villilintuja. Ei nämä pelkällä munitusrehulla kyllä toimeen tule.

Että perehtynyt olen, kasvattajan neuvoin :smt005
Ulla

Re: Riikkitipu värisee

Viesti Kirjoittaja Ulla »

annemari: ostamasi riikit olivat jo nuorikkoikäisiä ja syöneet muutakin, kuin kananpoikasten rehua. Olen kirjoittanut joissain muissa ketjuissa riikkien ruokinnasta omalta kohdaltani esim. riikintipun ruokinta. Eka vaihtoehto on antaa kanapoikasen rehua ja muuta pikkuhiljaa päälle ja toinen vaihtoehto on erilaiset siemenet, voimaruuat, jauhelihat ja vihreät.
Aikuiset riikit ja kanat ruokin kutakuinkin samalla tavalla. Riikeille siemeniä, jyviä, jauhelihaa yms., kanoille jyviä, puolitiivistettä, jauhelihaa yms. Kanoille en raaski siemeniä antaa ovat sen verran kalliita. Itse en pidä kanojen ja riikkien ruokinnassa ja hoidossa paljoakaan eroa, molempien ruuat laitetaan vain ruoka-astioihin ja sitten vain syömään.
Munitusrehua annetaan riikeille, vain lisääntymisaikana.
Jos ei konetipujen aikana ole samanikäisiä kanatipuja yhteen laittaa, kannattaa antaa riikkiemon itse hautoa poikaset ja hoitaa ne. Niinkuin kirjoitin, mun mielestä on liian työlästä opettaa riikkitiput syömään. En muilta töiltäni ehdi, mutta olen alkuaikoina opettanut ja tiedän kuinka huollettavia ovat. Joten suosittelen muita vaihtoehtoja.
Minä madotan riikit ja kanat samalla tavalla. Matolääke juomaveteen ja kaikki saavat annoksensa.
Ja näin on, villilintuina riikit voivat sairastuessaan tarvita antibioottikuurin. Jo senkin takia kannattaa hoitaa, kun ovat paljon arvokkaampia ja pitkäikäisempiä kuin kanat. Mutta hyvällä hoidolla ja ruokinnalla ja olosuhteilla harvoin mihinkään sairastuvat, joten tästä ei pelkoa.
Vastaa Viestiin