Paras hajuton kuivike viiruleille???

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Paras hajuton kuivike viiruleille???

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Mielessäni pyörii jo syksy ja pienen viiriäis laumani muutto sisälle asuintiloihin isoon terraarioon. Nyt kyselisinkin kokemuksia parhaasta ja hajuttomimmasta kuivikkeesta! Ulkohäkissä viiruillani on kutteria ja kuivaa heinää, ja olen tullut siihen tulokseen että " haisee ja pahasti "! Onko kokemuksia pellava kuivikkeesta, turpeesta, pelleteistä Ym. Viiruja on sisälle muuttamassa 4-6kpl 140cmx60cmx70cm lasiterraan. Tottakai vaihdan kuivikkeen tarpeen mukaan ja pöyhin päivittäin, mutta vinkkejä kaivataan mahdollisimman hajuttomaan vaihtoehtoon! Mistä materiaalista olette muuten kyhäilleet lintusillenne pesäkoppeja Ym? Ajattelin itse rakentaa viiruille mökkejä ja tasoja terraan, mutta mikä olisi hyvä materiaali joka ei imaisisi heti pisuja itseensä? Olisko hullu idea värkätä sellainen tasanne/mökki systeemi lakatusta puusta ja päällystää Se ylätasanne vaikka muovimatolla?!
Viimeksi muokannut minkuliini, 29 Heinä 2013, 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eme

Re: Paras hajuton kuivike viiruleille!

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minulla on sisätiloissa vain kilpikonnia, joilla on pohjamateriaalina turve. Kun hankin keväällä tipuja ja pidin niitä ensialkuun sisällä, laitoin niillekin luonnonturpeen, jonka seassa noin 30% sahanpurua. Konnilta vaihdan turpeet kerran vuodessa, keräilen vain näkyvät kakat pinnalta (niillä on pohjamateriaalia vajaat 300litraa), hajuhaittoja ei ole ollut, vaikka läträävät vedellä. Pikkutipuille laitoin vain parin sentin kerroksen pohjalle turvetta, ovat kovia kaatamaan juomakuppinsa ja kakkivat tietysti paljon. Niillä hajuhaittoja alkoi tulla kolmen viikon jälkeen, missä vaiheessa olivatkin valmiita siirtymään ulkotarhaan. Turpeeseen siis itse luotan, käytän sitä myös ulkohuussin kuivikkeena ja sekään ei haise kuin ajoittain (jos joku vieras ei osaa turvetta laittaa käyntinsä päätteeksi).
miuku

Re: Paras hajuton kuivike viiruleille???

Viesti Kirjoittaja miuku »

Samaa olen miettinyt, eli mitä talviterraan kuivikkeeksi viiruille..

Onko kukaan kokeillu tämmöstä: http://www.kiteenmatojamulta.fi/kuivike.html

tai tätä: https://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puuta ... vike-50-l/

Tuosta kekkilän tuotteesta sanotaan että luonnontuote, että ilmeisesti ei pitäs olla mitään ylimääräsiä mömmöjä ja sais laittaa kompostiin sitten (tulis ekstraa kompostimultaan viiruilta ni oispa hyvä :D).. Mutta toimiiko viirujen kuivikkeena?

Muutenkin olisi kiva kuulla muitten kokemuksia: Miten monta viirua/per tila? ja kuinka usein pitää kuivikkeita vaihdella hajujen minimoimiseksi?
Entä ootteko huomannu onko tarjotulla ruualla vaikutusta hajuun??
Vastaa Viestiin