Viiriäisten munista kyssäreitä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Viiriäisten munista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Elikkäs mistäköhän johtuu, että osa viirujen munista on matta pintaisia ja osa kiiltäviä? Yleensä matat munat ovat myös tosi pieniä ja vaaleita. Maussa en ole huomannut eroa. Viirut saavat munituspunahelttaa, kalkkia (munankuori, poikaskalkki tai eläinkaupan kaikki) vihreää 2 krt. päivässä, vettä, hiekkaa ja silloin tällöin jauhomatoja, kananmunaa ja kastematoja. Sitten toinen kyssäri, eli onko siitosmunien ja "kukottomien" munien välillä maku eroa? Muniiko kanat yhtä paljon munia ilman kukkoa?
smh

Viirunmunien värit

Viesti Kirjoittaja smh »

Näin uutena, muutaman viirun omistajana mietiskelin, että muniiko jokainen kana aina samanlaisen ja -värisen munan?

Mulla kolme kanaa (kuudesta) on aloitelleet munimista ja selkeesti sielltä tulee kolmenlaisia munia, jossain on isommat merkit, jossain tiheämmässä, mutta pienempiä pilkkuja jne. Ja tänään tuli tosi outo muna, ihan haalistunut, joten se ei kyllä kuulu joukkoon :) Ja voiko kukon värillä olla jotain tekemistä ja voiko munien väristä päätellä mahdollisen tipun väriä, noin niinkuin teoreettisesti, vai ajattelenko vaan ihan höpöjä :smt048

Voi ei, kuulostaapa tyhmältä kysymykseltä, mutta kysyn silti :smt002
samapi

Re: Viiriäisten munista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meillä on viirut aloittelemassa munintaa ja nyt on alkanut tulemaan nahkapäällisiä munia ihan kokoajan.
Onko niillä mahdollisesti kalkinpuute, munankuorta olen kyllä niille antanut vai harjotteleeko ne vasta?
:smt017
minkuliini

Re: Viiriäisten munista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Itselläni juuri munintansa aloittavat viirulit munivat alkuun nahkamunia, mutta sitten ripottelin kurkkuraasteeseen jauhekalkkia niin alkoi muniinkin kuoret ilmestymään! Viikossa nahkamunista päästiin eroon. Nyt niillä on tarjolla koko ajan omassa kipossaan poikaskalkkia (agrista) ja tuntuvat sitä napsivan omaan tahtiinsa. Vissiin on yleistä, että ekat munat tulee nahkeloina... Koklaa keitettyä kananmunaa tai raejuustoa jos kalkki ei kelpaa... Tai murskattu seepiansuomu menee myös kalkin sijaan hyvin!
samapi

Re: Viiriäisten munista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja samapi »

KIITOS täytyypä kokoeilla sitäki,tosin ontullut jo ihan normi muniaki :smt007
Muffe

Re: Viiriäisten munista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Tuohon voisin vastata että voiko munankuoresta nähdä tulevan tipun värin niin ei voi. Vaikka kuinka arvailisi ja seuraa kuoriutumista niin sieltä pulpahtaa ulos millon minkäkin värinen kaveri vaikka munat olisi kaikki saman värisiä tai vaikka kaikki munat olisi eri värisiä niin tiput voi olla saman värisiä. Tuota munan pintaa olen itsekin seurannut että joskus tulee karhean näkösiä mattapintasia kun taas välillä kauniin kiiltäviä. Johtuisko sitten kalkin imeytymisestä tai kanan iästä? :smt017 Vaikea sanoa.. Joskus munintansa alottaneet kanat tekee nahkamunia ja minimunia. Kerran laitoin ajatuksissani minikokosen munan hautomoon. Sitten kun huomasin sen niin ajattelin ettei siitä nyt mitään tule. Pidin kuitenkin sen loppuun asti ja sieltä kuoriutui tosi pieni ihana tipu :smt030 Jäi vähän pienemmäksi kuin normi viirukukko. Kukkohan se tietty olikin..
Muffe

Re: Viiriäisten munista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Niin ja tuohon vielä että muniiko kanat samanlailla ilman kukkoa. Minun viirukanat ainakin munii. Saisivat välillä munia vähemmän tai mieluusti pitää vaikka kunnon tauon koko hommasta mutta ei. Lyhennän päivän pituutta tai teen mitä temppuja hyvänsä niin eivät pidä munintataukoa. Jos jollain olisi konsti miten saan nuo munamaakarit pitämään tauon muninnasta niin kertokaa ihmeessä?! :smt001
minkuliini

Viiriäisen täysin valkoiset munat

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minulla on yksi viiriäisistäni rytkinyt jo pitempään tulemaan täysin valkoisia munia! Muut saman lauman virkut munii normaaleja laikukkaita munsuja. Muna on siis ihan kananmunan valkoinen ja matta. Ihan niinku viimeinen "kiille" ja pigmentti puuttuisivat kokonaan! Onko muilla vastaavia munia putkahdellut virkuilta? Epäilen syypääksi valkoisiin muniin yhtä jätti kokoista virkkukanaa, joka on muutenkin melkein puolta isompi kuin laumatoverinsa. Nilkatkin paksut kuin lyijykynät :) Oliskohan joku liha risteytys... Joka tapauksessa virkuilla on poikaskalkkia tarjolla ja hiekkaa. Ruokana munituspunahelttaa, siemeniä ja päivittäin vihreää, sekä viikoittain jauhiksia tai kananmunaa. Kaikki viirulit käyttäytyvät normaalisti, joten ei tuntus mikään sairauskaan olevan... Tosin valoisan aikaa olen lyhentänyt vajaaseen 12 tuntiin, ja muutenkin päivävalo on normaalia hämärämpi. Sulkimisen merkkejä ei kuitenkaan ole. :smt017
piiparinen

Re: Viiriäisten munista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

on tullut ainakin kerran mulle täysin valkea muna. sekä täysin tummanruskea :smt040 se se oli näky...ihan kun pikkuinen kultamuna :smt042
et en usko et munan värityksellä on mitään viitteitä sairauksiin yms...oliskohan ruokavaliosta tai sit vaan muuten mistäs näitä tietää... :smt001
Vastaa Viestiin