mignon-ankat

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Voisiko joku ystävällisesti laittaa kuvia Suomessa olevista mignon-ankoista, kun en ole löytänyt niitä juuri mistään! Suurkiitos etukäteen!
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Ai niin ja Te kaikki joilla mignon-ankkoja on niin voisitteko ystävällisesti kertoa, minkälaiset tarhatilat, siis tarhojen pinta-ala ja ovatko lentokykyisiä, vai siipisulkia leikelty, onko tarha katettu, entä ravinto, pesimätilat ja vielä lintujen värit, KIITOS erittäin paljon. Mignonankat ovat :smt008 .
Nuki

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla ei valitettavasti ole myöskään vielä isommin tietoa mignoneista, mutta ankkakuume nousee... Ihastuin tänään mandariinisorsiin, etenkin kun eivät ole vaateliaita pitää, mutta täältä nyt lueskelin että olisivat hieman vaativampia ruokinnan suhteen kuin tavisankat. No ylläri pylläri, kyseessä kuitenkin harvinaiset erikoislinnut. Mutta mites nää mignonit, olisivatko helpompia pitää? ELMA-messuilla osui silmään suloinen pariskunta. Naaraalla todella on KUULUVA ääni! :smt003
Mies jo alkujaan kuumeili ankkoja, mutta panin sille stopin kun muistin miten paljon normiankat lutraa veden kanssa, en jaksa joka päivä olla siivoilemassa. Nää pienet (ainakaan mandariini) ei kuitenkaan taida olla yhtä sottaisia?
Miks pitää olla niin paljon kaikkia ihania lintuja ja mulla niin vähän tilaa... Oon nyt alkanut miettiä vanhan leikkimökin hommaamista tohon kanapihaan, sen sitten eristäis ja vaikka liittäis nykyiseen kanalan ulkotarhaan. Sinne vois sitten muuttaa kalkatit tai vaikka tämmöiset pienet ankat :smt049 Oon koko ajan käyttänyt tekosyynä ankkavastaisuuteeni myös lammen puutetta, mutta mua on viisaammat valistaneet, että ankat pärjää myös ihan vaikka lasten vannalla tai kahluualtaalla. Onko mignonit kuinka kylmänarkoja? Kanalassa on nyt talvella 10 astetta, sellainen varmaan passais mignoneillekin?
Ja jos jollain olis myydä siitosmunia, olisin hyvin kiinnostunut ostamaan, kunhan ensin saan selville sopiiko nää pienet kaverit meidän porukkaan. Kohta tulee kuitenkin jo kevät (ai kun mä oon ihanan optimistinen!) ja hautomahullut kanat vaatii jotain alleen, siinä varmaan hoituis muutama mignonin munakin :smt003
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Huomasitko Nuki, että Ullan kasvattaja-listalla on mignon-ankkoja (call duck), joten jos et ole vielä hankkinut kannattaa kysellä sieltä!!! Mites sinun mandariinisorsa-hankintaprojektille kuuluu?? Nyt kun mignon-ankkoja kerta on toivoisin edelleen, että joku laittaisi kuvia kuvagalleriaan ja/tai lintulajiesittelyihin mignon-ankoista! Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa ja sorsamainen koko ja käytös ankkojen väreissä vetoaa ihmisiin!!! Oletteko ajatelleet että voi olla myös ihmisiä jotka eivät halua kesäkanoja, mutta entäs kesäankkoja, mielestäni mignonit olisi siihen sopivia. Mignonankat ovat niin :smt007 :smt008 :smt038 :smt055 . En osaa laittaa tähän linkkiä, mutta jos joku valvojista tai teistä muista ystävällisesti laittaisi youtubesta tuon liitteeksi tänne. Taitaapa koneeni ohjelma olla niin vanha, ettei onnistuisi :smt009 . Siis youtube: call ducks riverspruce Hounds, ja nauhan kesto on noin 14 min. 58 sek. Siinä jos missä näkyy mignon-ankkojen ihanuus ja hemaisevat väriskaalat :smt045 :smt041 .
siimis

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla ei taida noista omistani olla kuvia, mutta meillä siis neljä riistanväristä naarasta ja musta valkokurkkuinen koiras. Keväällä toivottavasti saadaan sitten jälkikasvua myös.

Nämä on ÄÄNEKKÄITÄ. Siis naaraat. Ne ovat todella nimensä veroisia, call duck. Alkuun meidän akat kääkätti kaikesta liikkeestä pihamaalla, mutta enää vain silloin kun havaitsevat ruokkijan olevan tulossa. Olen myös tottunut ääneen niin ettei se enää niin ärsytä :smt003

Lentävät paremmin kuin tavan ankka. Mulla olleet katetussa tarhassa, mutta ei niinkään lentämisen takia kuin kanahaukkojen. Nousevat mielellään johonkin vähän korkeammalle, esim. kiven päälle istumaan, mitä meidän normiankat ei ikinä tee.

Lutraavat aivan yhtä paljon kuin isot rodut ja saavat veden lentämään lähes yhtä pitkälle. Mahtuvat hyvin kylpemään pesuvadissa.

Munivat innokkaasti kauniita noin kananmunan kokoisia vihreitä munia. Hautovat ahkerasti.

Kaikenkaikkiaan hauskoja pienia kavereita, nämä meidän yksilöt ainakin ovat selvästi kesympiä kuin isommat ankkamme. Pyörivät jaloissa ja antava koskettaa. Seurallisia ja hupaisia olentoja, joskin äänekkäitä ja sotkuisia ;)
Nuki

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja Nuki »

http://www.youtube.com/watch?v=lD6lw8h1LQo

Tässä video. Mä olin jo vähän kuopannut koko ajatuksen minkäänlaisista sorsalinnuista just ton läträämisen takia, mutta pieni värähdys tuntui rinnassa kun näin jollain (ehkä just Ullalla?) eilen myynti-ilmossa musta uros mignonin.
Ja nyt tää video... Äh, aloin taas miettiä, että onko se läträys niin paha, joudun kuitenkin siivoomaan ton kanalan viikon, puolentoista välein täysin kun kalkut vääntää niin ytyisiä torttuja ettei siellä kestä olla muuten.
Ja siimis, sä olisit niin lähelläkin! Millanen kuivike sulla on ankkalassa ja kuinka usein joudut siivoomaan? Noi ei kyl varmaan menis muiden lintujen kanssa? Mulla on nyt kalkut ja kanat kimpassa. Mut jos sen leikkimökin sittenkin hankkis... On noi kyllä ihan uskomattoman hurmaavan oloisia, pikkuiset sorsat :smt050
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kiitos Siimis tiedoistanne, ja erityisesti Nuki TUHANNET KIITOKSET :smt038 tuosta linkistä! Ne vaan on noi mignon-ankat tuossa videolla niin kertakaikkisen ihania!!! :smt055 . Se taisi olla Hokkasilla myynnissä se mignon-ankkakoiras, mutta Ullallakin laji oli kasvattajalistalla, ja Siimiksellä on lajia, kuten hän kertoi! Ehkäpä tuo videolinkki, ja jos jossain vaiheessa kuviakin täällä sivustolla löytyy, niin kyseinen laji voi tulla tunnetummaksi ja kiinnostus herätä sitä kautta! Maltti on valttia Nuki, mutta jos tulet hankkineeksi mignon-ankkoja, niin TSEMPPIÄ sitten. Tehkäähän mignon-ankka kasvattajat valokuvilla laji tunnetuksi!!! :smt023
siimis

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Tarkennuksena, tää on ankkarotu, ei oma lajinsa. Kääpiökokoinen rotu siis samasta lajista kuin kaikki muutkin "tavalliset" ankat.

Mulla on kääpiökanojen kanssa samassa tilassa, jossa pompsii vielä neljä kania. Kuivikkeena on kutteri. Vesipaljuna on ikean vaatesäilytyssysteemiin kuuluva muoviloota, on muuten kätevä, suosittelen. Vettä lentää niin paljon, että tuo nurkka on aina märkä. Heitän siihen päälle uutta kutteria kerran viikossa ja siinä alkaa olla nyt aikamoinen patja... Jossain vaiheessa on varmaan pakko tyhjentää, ettei tule katto vastaan ;) Suosittelen hyvää ilmanvaihtoa kosteuden poistamiseksi, eikä märkyydestä voi ottaa liikaa stressiä. Siltä ei vaan voi välttyä, mutta jos vesipaljun saa sijoitettua johonkin nurkkaan niin ettei kosteus leviä koko tilaan, niin se on hallittavissa.

Tilaahan nuo vievät huomattavasti paljon vähemmän kuin isot rodut, viisi pientä menee sopuisasti siinä missä yksi tai kaksi isoa. Eikä se sotku oikeesti ole samaa luokkaa, onhan niitä jätöksiäkin paljon vähemmän.

Ääni on kyllä ihan hirveä, mutta minä ainakin olen oppinut suhtautumaan siihen huumorilla, eikä se enää ärsytä kuten aluksi. Oikeastaan on ihan kiva kun menee kanalaan, niin nää kaverit ryntää heti vastaan kovaan ääneen kääkättäen. Se on sellainen tervetulotoivotus, että ei jää huomaamatta :smt003
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Juu HYVÄ TARKENNUS :smt045 :smt038 ja tosiaan esim. tuossa videolla kuulee naaraiden "ääntelymäkätyksen" hyvin ja koiraiden pehmeän ääntelyn, sekä rodun lentokyvynkin, isompiin ankkoihin verrattuna! Osaatteko sanoa, kuinka kauas suurinpiirtein ääni kantautuu!? Ja voi, että kun tosiaan toivon niitä kuvia teidänkin linnuista, tänne, KIITOS TUHANNESTI ETUKÄTEEN, enhän hosu, ei ei en :-"
Nuki

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Alright, toi siimiksen kuvaus oli rohkaiseva. Jos ne menis tossa muiden mukana, ei tulis varsinaisesti sen enempää hommaa. Ja voisin taas alkaa vaikka napsimaan niitä märkiä puruja pois päivittäin, samassa kun putsaisin kalkkujen isommat läjäykset, olis raikkaampi ödööri aina siivousten välissäkin... Musta se kova kääkätys on aika hauska, ei oo kuitenkaan niin korviavihlovan kuuloinen kuin helmereiden räkätys tai hanhien toitotus. Kyllä noi kalkutkin aika älämölön saa aikaiseksi jos tulee vieraita kanalaan, mut ei se niin korvaan käy, puhuminen on vaan siinä kohtaa aika mahdotonta :smt001
ann75

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja ann75 »

siimis kirjoitti: Oikeastaan on ihan kiva kun menee kanalaan, niin nää kaverit ryntää heti vastaan kovaan ääneen kääkättäen. Se on sellainen tervetulotoivotus, että ei jää huomaamatta :smt003
Siimistä lainaten, nämä kaverit eivät jää huomaamatta kun joku TAI jokin TAI ihan mitä vaan lähestyy tai vaikka ei lähestyisikään... :smt002

Jos ankkalan vieressä on suoraan naapurit, niin en suosittele, mutta jos koiranhaukun kestävä naapuri-etäisyys on, niin antaa palaa vaan Ei ne pahempia ole.. kai.. :smt003

Meillä on talvella käytössä honkkarin (?) pienempi malli takaluukun kourullisesta kumimatosta ruoka- ja juomakippojen alla ja rauhoittaa lotraamista mukavasti. Sisällä on päänupotusallas eli reilun vaaksan mittainen -ja korkuinen juomakulho, johon saa pään upotettua (tärkeää silmien ja nokan hyvinvoinnin kannalta!) ja pääsevät ulos lotraamaan (talvella hepoille tarkoitettuun kahvalliseen kumiseen kaukaloon (n. 2-3 ämpäriä vettä), kesällä lasten uima-altaaseen (räystäiltä sadeveteen tai 10-15 ämpärillistä kantovettä tai sadevettä).

Pärjäävät helpostikin ulkotarhassa, jossa esim muovitus ympärillä tuulta ja viimaa rajoittamassa sekä suojaisa koppi. Edellämainitut lämpölampun kanssa jopa liiankin mukavat oltavat, koska alkoivat munimaan jo vuodenvaihteessa edellisessä asuinpaikassa näissä olosuhteissa. Nykyisessä taloudessa meillä on kylmä ankkala/lampola ja kukaan ei vielä muni, joten tilanne on edelliseen verrattuna parempi! Jos vielä päästään maaliskuulle ilman munia, niin täällä hurrataan kaksin käsin :smt041 Liian aikaiset muninnat on pois niistä n. 30 munasta per vuosi keväältä, jolloin haluan niitä munia haudontaan :smt003 (ja tipuja)

Minun kokemusten mukaan ovat hyviä hautojia ja emoja (mustelmat jo viime keväältä hävinneet, onneksi). Minun miggikset eivät siis ole kiukkuisia muuten, mutta poikasiaan puolustavat henkeen ja vereen saakka :smt050
Nuki

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Toi kumimatto onkin hyvä idea! Mulla on onneks hajurakoa naapureihin, se oli yks syy tän kämpän valintaan :smt003
Tajusin kanssa vasta äsken, että ankkojenhan voi antaa talvella löträtä pihalla. Kyllähän ne siellä tarkenee ulkoilla kun ei nyt koko päiväksi sinne jätä pakkasilla, kanalassa on kuitenkin lämmintä siinä 10 astetta. Ja lämmin vesi lasten pesusoikkoon.
Jäänkin tässä kieli pitkällä odottelemaan koska alkaa olla keväisiä mignon-tipuja myynnissä :smt001
Miten muuten näiden ruoka, tarvitsevatko jotain erityisruokaa lemmikkieläinliikkeestä vai kelpaako ihan sama ruoka kuin tavisankoille?
ann75

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Ankat pärjää siis aivan mainiosti ulkotarhassa talven yli. Liian lämpimässä ne alkavat munia jo talvella ja "tuhlaavat" munintakiintiönsä liian aikaisin. Mignonit munivat vain n. 30 munaa vuodessa ja jos ne tulee jo talvella, ei keväälle jää enää mitään :smt022

Ulkotarha esim muovitettuna niin, ettei viima ihan puhalla läpi voisi olla parempi kuin pitää kanalan lämmössä ankkoja. Suojaisa mökkit tms, mihin pääsevät kuivalle alustalle (oljille esim) lämmittelemään ja lepäämään riittänee oikeinkin hyvin. Mutta liiat tiukkaan ei saa siis muovittaa, ei ole tarkoitus olla kasvihuone, vain suojata viimalta kovilla pakkasilla.

Ankoille on saatavilla erikoisrehuja (kysy esim versele lagan ankkarehuja eläinkaupasta), lisäksi jyviä, kalkkia ja sitä vettä :smt001

Ankat tosiaan uivat meillä mielellään pakkasillakin eikä jääpalat uima-altaassa hidasta menoa laisinkaan. Sulkapeite pysyy puhtaana ja hyvässä kunnossa, kun se pääsee talvellakin pulahtelemaan.
siimis

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä ovat kanalassa, mutta siellä ei ole lämmintä kuin juuri plussan puolella. Pääsevät myös halutessaan ulkotarhaan ja siellä viettävätkin kaiken valoisan ajan! Eivät palele ;)
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Sitten kun Teillä tulee mignon-ankoille poikasia, niin pistäkäähän kuvia, toivoo yksi mignon-ankkoihin hurahtanut! Nuki mitä sinun mignon-ankka/mandariinisorsa-projektillesi kuuluu!?
Vastaa Viestiin