mignon-ankat

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Nuki

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mun sorsalinnut on edelleen haaveen asteella, nyt oon ottanut listalle mukaan myös heinäsorsat. Joku pieni, suht helppohoitoinen sorsalintu siis kiehtoisi. Vierailin tässä joku aika sitten kanalaksi muutetussa kasvihuoneessa ja se olikin aivan loistava ratkaisu! Siitä sain kipinän, että pitäisin mun sorsalinnut talvella eristetyssä kasvihuoneessa, kesällä voisivat hengata kanojen kanssa katetussa tarhassa ja pihalla, johon lasten kahluuallas kylpypaikaksi. Talveksi muuttaisivat kasvihuoneeseen, jonka eristäisin laittamalla styroksia kattoon sisäpuolelle ja pressua ulkopuolelle. Sisällä olis maapohjainen alue jossa saavat kylpeä lasten ammeessa ja sitten alue, johon kippaisin turvetta reilusti ettei räpylät palele. Lisälämmönlähteeksi lämpölamppu.
Isäntä vastustelee kovasti, vaikka se niitä ankkoja alunperin halusikin eikä se joudu kanalaa koskaan siivoamaan tai niitä muutenkaan huoltamaan. Sen mielestä sotkevat liikaa veden kanssa kanalassa ja kasvihuoneideaa vastustaa varmaan siksi, että mun kasvihuone on vasta laseina autotallin takana ja sen pitäis rakentaa se! :smt005 Liikuttavaa, kun siitä on tullut niin lintutuntija :smt001
siimis

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei sitä kasvaria tarvitse eristää. Riittää että on joku kuivitettu alue lepopaikkana, ja sulaa vettä joka päivä. Meillä on isoilla ankoilla lämpövastuksilla sulana pysyvä vati ja se on tosi näppärä.

Ensimmäiset mignonin munat tuli hangelle vajaa kaksi viikkoa sitten. Heitin munat piruuttani koneeseen ja toinen munista lähti kasvamaan. Saas nähdä jaksaako loppuun ja toivotaan nyt kuitenkin että nuo ei ihan vielä intoudu munimaan enempää... Vähän sais olla kevät pidemmällä ensin!
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kuinkas Siimis sen "lumihanki-munan" kanssa kävi kehittyikö se? Entä ovatko mignon-ankkasi munineet sen jälkeen paljonkin?
siimis

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Se meni valitettavasti kesken arviolta parin viikon haudonnän jälkeen. Hangelle ei tullut enempää munia, onneksi!

Nyt vasta on tullut muutama muna, tänään on tarkoitus laittaa ne koneeseen.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Mites tämän kesän haudonnat ja poikaskasvatukset ovat onnistuneet?
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Olihan tuo Nukin lataama video katsottava mignon-ankoista taas pitkästä aikaa! Kuten Nuki sanoi: " hurmaavan oloisia nuo pikkusorsat" ja niin todella ovat! Vieläpä laitan sivuston http://www.callducks.net ja kuten huomaatte ulkomailla mignonankat saavat näyttelypalkintoja ja pokaaleja!
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Tuo edellisen viestin linkkisivusto on todella tutustumisen arvoinen kaikille joita noita ihania "pikkusorsia" on ja huomatkaa tuossa videolinkissä lintujen väriskaala. Mitenkä on joko Nuki Sinulla on mignonankkoja, kun silloin niitä sanoit hommaavasi, vai onko vielä harkinnassa? Nyt niitä ainakin on kasvattajalistalla useammallakin, joten ei liene ainakaan pitäisi olla vaikeaa hankkia niitä??! :smt045
Nuki

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Ei oo vieläkään miniankkoja. Mulla on nyt rakenteilla linnuille isompi ulkotarha ja ollut tässä muutakin häslinkiä elämässä niin ankkakuumeilut hieman jäi. Yks kaivinkoneen omistava tuttu tosin alkoi tässä suunnitella, että tulis kaivamaan mulle jossain vaiheessa lammen :smt048 Ja ankoille olis leikkimökkikin valmiina, pitää vaan saada se eristettyä. Rahatilannekin on hieman heikon sorttinen just nyt, mut kyllä se haave tuolla takaraivossa itää.
Itse asiassa just eilen kun raivailin alapihaa tarhan tekoa varten, aloin katsella josko sen lammen kaivattaisikin tuohon tulevaan lintutarhaan eikä pihan toiselle laidalle. Onko mignonit kovin rajuja kosiomenoissaan? Lapsuudenkodissa oli alkuun ankat ja kanat samassa tarhassa, mutta seksuaaliset ylivirkeät ankkapojat hukuttivat pari kanaa kiihkoissaan ja se oli pakko eristää :smt009
Mä ehdottomasti haluan jossain vaiheessa pihaan lammen jo ihan puutarhankin takia, ja sittenhän sinne kuuluu ankat kuin nenä päähän. Ja tiedän, että ne noin muuten pystyvät kanojen kanssa samaa tarhaa asuttamaan, mutta toi vesihomma mietityttää. Lapsuudenkodissa ankat talvehtivat navetassa kanojen kanssa ongelmitta, mutta kesällä tarhassa niillä oli lampi ja sillä oli ikävät seuraukset. Sinällään olis ihan täydellistä jos lammen saisikin tonne tarhaan, nyt sen voisi kaivattaa kun vanha tarha on purettu eikä uutta ole vielä, mahtuis kone möyrimään.
Entä mitenköhän lammen puhtaana pito? Mun puutarhan maaperä on hiekkaa, joten joku allasmuovihässäkkä sinne tarvitaan. Tarkoitus olis myös kaivaa lammesta sen verran syvä ja iso, että siellä lumpeetkin viihtyisivät, ja jollain kasveillahan on lampea puhdistava vaikutuskin. Toisaalta ankan kakki taitaa olla aika tuhtia tavaraa, luultavasti joku suodatusjärjestelmä olis tarpeen?
Lammen kooksi ajattelin jotain 10 neliötä.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minulla on yksi pariskunta mignoneita, ja ei ainakaan vielä ole liian rajut lemmenleikit olleet, tavan ankkojen touhut näyttää paljon raisummilta. Akka on hyvin kovaääninen kapistus ja ukko vaan hiljaa nyökyttelee, pari "piy" äännähdystä päästää. :smt002 Itselläkin oli tarkoitus pikku lampi nuille tehhä, mutta tarhan teko on vähän vielä vaiheessa kun täytyy saada sopiva muutenkin kattaukseltaankin kun nämä mulla lentää vähän turhankin hyvin.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Sipi

Re: mignon-ankat

Viesti Kirjoittaja Sipi »

https://m.youtube.com/watch?v=Dh2eHghxJB8
Piti ihan kuvata video, kun meidän mignonit on niin ihania
Vastaa Viestiin