Kyyhkykasvattajan ohjeita

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Moilanen

Kyyhkykasvattajan ohjeita

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Lueskelin tänä aamuna tuolta, http://www.hevosia.com/html/kyyhkyt/kyyhkytlista.html
ohjeita kyyhkyjen kasvattajalle, aivan uusi ohjeistus.
Siellä on Juha Ruutsalo laittanut sivustoilleen oivalliset ohjeet mitä ensialkuun tulee tietää kyyhkyjen kasvatuksesta.
Kilpailumeriittejäkin Juhalla on.
Kantalinnut huippuhyviä eurooppalaisia kyyhkyskantoja.
ismail

Viesti Kirjoittaja ismail »

NOh on juhan oma hoito tyyli..kyyhkys hoito on monia erilaisia..jokaisella on oma tyyli
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jatkanpa nyt tähän, kun tuo minun ihan asiallinen (kait?) kysymys näkyy poistuneen bittiavaruuteen tuon yhden viestiketjun mukana..

Eli onko kyyhkykasvattajilla kokemusta munien/poikasten vaihdosta? Eli että vaihdetaan sijaisvanhemmille toisen pariskunnan munat alle. Miten käytännössä tuo tapahtuu, olettaisin että pesinnät pitää synkronoida. Onko muuta huomioon otettavaa?

Maailmallahan on kai ihan yleistä tällainen poikasvaihto kasvattajilla, joilla on lyhytnokkaisia rotuja. Ohella kasvatetaan jotain normaalinokkaista rotua ja näiden munat vaihdetaan päittäin. Lyhytnokkaiset eivät saa lyhytnokkaisia poikasia ruokittua, mutta pitkänokkaisia poikasia kyllä. Ja pitkänokilta onnistuu mainiosti lyhytnokkaisten poikasten ruokkiminen.

Mutta entäs jos ostaa munia toisesta lakasta ja kuljetus venyy vaikka pariin päivään?
Kauan kyyhkyn siitosmunat säilyy? Jos ostan munia, joiden saaminen kotiin emolintujen alle kestää vaikkapa viikon, pitää minun parittaa oma pariskuntani viikkoa luovuttajaparin jälkeen, eikö niin?
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä se onnistuu tuo munien siirtäminen samassa lakassa toisten vanhempien alle.
Jopa kuoriutuneen poikasen siirtäminen uuteen pesään.
Sitten tuo hedelmöittyneiden munien siirtäminen esim viikon viiveellä, ??
Kyykypariskunta hautoo maksimissaan 25 päivää, joten sekin tekee jo rajoitteita.
Noita asioita pitäisi tutkia ja koostaa tietoja, tällänäkymin aineisto on kovin hajanaista.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

siimis: jos se sun asiallinen kysysmys oli siinä Pigeonin aloittamassa kyyhkyn munien haudonta-topicissa, niin se poistui ihan mun väärän sormenliikkeen takia vaan.... :smt011
Piti poistaa siitä topicista hyvin henkilökohtaiseksi mennyt osio ja sain koko himputin topicin katoamaan!

Anteeksi vaan kaikille, inhimillinen erehdys sattui.
Se kyllä nolottaa aika kympillä nyt.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Älä huoli Volmari, meikäläinenkin on onnistunut häsläämään sitä sun tätä. Eli sori vaan palstalaiset, mutta modet on ihan sähliä täällä. :smt003
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, ei se mitään Volmari :smt002 Ei vahinkoa!

Sitähän mä ajattelinkin tuosta munien siirrosta, että jos pidemmältä tuo, niin oma pari pitäis laittaa yhteen joitakin päiviä myöhemmin. Ismail jo osas kertoa, että siirtää voi munia joita ei ole vielä lainkaan haudottu, tai sitten on haudottu vähän yli viikko. Silloin näin siis, jos ne joutuu olemaan ilman haudontaa päivän pari. Jos mahan alta toisen alle suoraan siirtää, niin silloinhan sillä ei ole väliä, missä haudonnan vaiheessa sen tekee.

Se tieto vielä uupuu, että kauanko ne munat säilyy.

Millaiset on muuten tuontisäännökset tuotaessa munia? Onko kellään siitä tietoa? Saksa olis kiikarissa. Kerran olen sieltä tuonut autolastillisen lintuja ja samaan ruljanssiin en ihan äkkiä ala uudestaan. Liekö lupaa nyt irtoaisikaan, kun on influenssat ja kaikki..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kuinkas se nyt olikaan, lähtöparven pitää olla rokotettu ja terveystarkastettu ainakin. Munien tuonnista on puhuttu perusteellisesti täällä, mutta onkos se ketju kadonnut, vai olenko minä vielä liian aamupöpperössä löytääkseni sen?
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060876
Tuolta pitäisi löytyä asiaa koskevaa "kapulakieltä".
Näin äkkiä lukien, näyttäisi alle 20 munan erän tuonti melko helpolta.
ismail

Viesti Kirjoittaja ismail »

minusta suomessa on ihan tarpeeksi rotuja nyt pitää jalosta suomalainen rotua..
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, en mä lisää rotuja toisikaan, kun samoja mitä mulla jo on. Uutta verta pitäis jossain vaiheessa saada..

Tää olisi siis pitkän tähtäyksen suunnitelma, ajattelin vaan että olis hyvä harjoitella tekniikkaa ennen kuin alkaa tuomaan kalliita siitosmunia.
Pigeon

kyyhkyt

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Suomalaisen rodun jalostaminen ei taida olla ihan helppoa. Miten ismail meinasit sen toteuttaa käytännössä?? Ja kyllä Suomeen kannattaa tuoda täysin uusiakin rotuja.Ei niitä kuitenkaan niin hirveästi ole. Sen verran vielä piti lisätä, että eri rotujen summittaiset risteyttämiset ei ole suotavia.(minun mielestäni) :smt009
ismail

Viesti Kirjoittaja ismail »

pigeon saat olla mitä tahansa mieltä.mul ja muilla on tavoiteet..mul on 22 vuota kokemusta ja kaverilla on yli 30 vuota,eikö me ostaan asia hyvin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Mutta eikös toripulu ole hyvä "suomalainen" kyyhky, kun se kestää sitkeästi tavenkin pakkasineen! :smt005
Näin niinkuin ihan blondin maalaisjärjellä ajateltuna...
Jaa niin, mutta nythän olikin rodusta kyse. Mulla menee nuo nimikkeet sekaisin.
Vastaa Viestiin