Riikinkukkokyyhkyjen väreistä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

monnilainen, onko sulla niitä mustia myytäväksi asti? Mulla kun on tuo yksi yksinäinen kana vaan... :smt002 Tai ei siis tosiaan yksinäinen, mutta ainoa musta riikinkukkokyyhky. En myöskään välttämättä haluaisi sotkea valkoiseen, koska sieltä voi tulla sitten ihan mitä vaan.

Noi värit on kyllä tosi mielenkiintoisia. Noita rakennevärejä on meilläkin edustettuna, gimpel-kyyhkyillä (archangel) on tosi upea kiilto, punaista, vihreää ja violettia. Tosin niillä värin tekee paitsi rakenne, myös erityiset öljyrauhaset, joiden tuottama öljy saa sulat kiiltelemään. Sekin on tietenkin geenien ohjaama ominaisuus, onko kyyhkyllä noita öljyrauhasia vai ei - ja kuinka paljon niitä on.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Tähän aikaan ei ole ylimääräisiä mustia. kesällä varmaan taas lisääntyvät. Minä voisin ostaa sen sinun mustasi...
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei ole myytävänä :smt004 Mutta ilmoittelehan ensi kesänä, jos sulle tulee mustia myyntiin asti. Ehkä jotain vaihtareita voitaisiin harkita..?

Mulla muuten kolme paria kyyhkyjä pesii täyttä häkää lakan lattialla, vaikka on vuoden pimein aika eikä edes pesäkoppeja tarjolla. Ihan mahdottomia!
siimis

Re: muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja siimis »

Moilanen kirjoitti: Mm tuo punainen, punasävyinen minun lakassani on ollut melkoinen arvoitus. Niitä putkahtelee mitä moninaisemmistakin yhdistelmistä.
Hei Moilanen! Tuli vielä mieleen, että sulla saattaa lakassa olla myös indigo-geeni! Resessiivisenä se ei etenkään sinisellä pistä hirveästi silmään, mutta homotsygoottina saa aikaan "valepunaisen". Lintu siis näyttää ihan dominantilta punaiselta, muttei ole sitä.

Heterotzygoottina normi siniselle linnulle indigo geeni aiheuttaa siipipeilien muuttumisen ruskeasävyisiksi ja pyrstön poikkiraidan haalistumisen. Jos kaksi tällaista parittaa keskenään, tuloksena voi olla lähes kokopunainen lintu. Tai blue indigo yhdistettynä "mustaan", tuloksena myös tosi punaruskea lintu. Ja indigoa on kuulemma ihan yleisesti viestikyyhkyissä, joten tuo voisi olla ihan mahdollinen.

Jos sulla olis noita indigoja, niin olisin enemmän kuin kiinnostunut sellaisista! :smt004 Indigo-geenillä saisi aikaan vaikka mitä hienoja värejä, kun osaa yhdistellä oikein... :color:
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No jotain tämmöistä olen pähkäillytkin, noita ns punaisia kun ilmenee esim vasaroidusn sinisen ja valkoisen risteytyksessä, enemmän tai sitten vain muutama punainen pilkku valkoisella linnulla. Samoja ilmiöitä samasta yhdistelmästä esiintyy myöskin mustina harvoina pilkkuina. Juuri tästä tämä päätelmäni, ei välttämättä oikea kun nyt olen miettinyt kirjoittamaasi.
Niin ja minä kun en ole perehtynyt sinällään noihin väreihin vaan käyttöpuoleen, ei ole tullut niin tarkkaan seurattua tuota värien periytymistä, onpahan vain huomioita ja irrallisia päätelmiä.
Saisiko valokuvista selvää, voisin yrittää kuvata noita mielenkiintoisimpia yksilöitä ja sitten tietysti taustatiedot löytyvät.
Kyllä minulla lintuja on senverran, kuutisenkymmentä, että jos sieltä mielenkiintoisen yksilön löydät, kyllä saatavilla saattaisi olla.
Kokomustia ja kokovalkoisia en mielelläni myy, koska niitä on melko vähän.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllähän kuvista voisi jotain päätellä, tosin jos lintu on suurimmaksi osaksi valkoinen ja vain punaisia pilkkuja, niin sitten se voi olla vähän epätoivoista. Mulla on itsellänikin täällä sellainen "projektiparvi" saamiani lintuja, joista yhden väriä on nyt ihan maailman laajuisesti arvuuteltu kyyhkysgenetiikan postituslistan kautta. Viimeisin valistunut veikkaus on, että se olisi juurikin homotsygootti indigo. Ja minä kun luulin ensin, että se on ruskea.. Tosin aloin sitä jo itsekin katsella kuvia ottaessani että ei se kyllä mikään ruskea ole todellakaan! Jos kiinnostaa ja haluat verrata omiisi, niin täällä: http://www.siimis.net/kyyhkyt/weirdos.html löytyy tästä outolinnusta kuvia, sekä verrokkeina myös ash redejä (=dominantti punainen) sekä ruskea lintu.

Täällä http://www.angelfire.com/ga/huntleyloft/blueindigo.html löytyy erilaisia indigo-lintuja, jos englanninkielellä pärjää.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Katselin molemmat sivustat, ei oikein tullut lisävalaistusta.
Mielenkiintoinen tuo sinun riikinkukkokyyhkysi, jossa valkoisella linnulla näyttäisi olevan mustia juovia ja runsaastikin.
Omilla valkoisillani on ainoastaan pieni musta täplä, 1 - 5 kpl/lintu.
En mielestäni tunnistanut oikein selvästi tuota indigoa omilla linnuillani, ehkä parilla saattaisi esiintyä.
Olivat muuten kauniita lintuja nuo kuvissaolleet, saavatko lennellä vapaasti?
Pigeon

väreistä

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Mites tuommoinen siipipeilin väritys syntyy? http://www.kirjekyyhky.net/albumi/http: ... net/122642
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei mulla ole mustajuovaista riikinkukkokyyhkyä :smt017 Jotain muita kyllä on kirjaviakin. Ja kaikki grizzlet ja splashit on viestikyyhkyjä, ne nyt on kai eniten juovikkaita.

Riikinkukkokyyhkyt mulla ainakin on resessiivisiä valkoisia, eikä sillä taas ole mitään tekemistä tuon grizzlen kanssa. Valkeat viestikyyhkyt on kai tavallisimmin juuri homotsygootteja grizzlejä. Resessiivisellä valkoisella on tumma ns. bulleye, mitä ei kai katsota hyvällä viestipuolella, johtuen niistä silmämyyteistä?

Toi Pigeonin kuvan lintu vois hyvin olla indigo päätellen juuri tuosta siipipeilien väristä. Tää menee kyllä ihan arvailun puolelle, koska en tosiaan ole mikään ekspertti itsekään. Täällä Suomessa kun noita värejä ei oikein pysty "livenä" opiskelemaan, kun ei niitä oikein täällä ole. Meiltä puuttuu kaikki "erikoisuudet", esim. almond olisi tosi kiva...

Tuolla Pigeonin kansiossa oli kaksi muutakin lintua, jotka voisivat olla indigoja - kaksi tärähtänyttä kuvaa valkokirjavista linnuista. Molemmilla oli ruskeaa sävyä siivissä, ainakin kuvissa.

Toi indigohan näyttää siis erilaiselta sen mukaan, onko se hetero- vai homotsygoottina. Toi Pigeonin linkin lintu olisi siis heterotsygootti, jos se nyt on indigo. Samaten tietysti linnun perusväri muuttaa ilmiasua, mitä enemmän tummaa sävyä linnussa on, sitä punaisemmaksi indigo sen tekee. Siksi esim. t-checker on ihan eri näköinen indigona kuin blue bar. Indigo myös haalistaa jonkun verran pyrstön tummaa juovaa, siitä sen pitäisi voida myös tunnistaa.

Mutta mikä ihme toi tofu on? Onko sulla Pigeon tietoa sen vanhempien väreistä?

muoks: Saavat lennellä vain isoissa lentotarhoissa, koska ollaan juuri keväällä vasta tänne muutettu. Vanhassa paikassa lentelivät myös vapaana. Eivät lähde mihinkään. Nyt vaan meillä on tässä talon ympärillä iso peltoaukea, jossa päivystää kanahaukka... Ens kesänä pitäis rohjeta yrittää vähän lennättääkin, etenkin noíta viestirotuisia. Saas nähdä kuinka lihavaksi haukka tulee?
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin noihin silmäväreihin, niinkuin jo aiemminkin kirjoitin, ei niihin monikaan kovin vakavasti suhtaudu. Minulle ainakin ne merkitsevät lähinnä kaupallista efektiä.
Värit saavat olla mitä ovat ja pääasia on hyvä suorituskyky.
Nuo sinun lintusi kuvissa, arvelin vain, että se mustajuovainen olisi riikinkukkokyyhky, no vaikka olisikin viestikyyhky, mielenkiintoinen väri-yhdistelmä kuitenkin.
Kauniita joka tapauksessa nuo kuvien linnut. En minäkään pelkästään suorituskykyä ylikaiken arvosta, siksi mainitsin mustista ja täysvalkoisista linnuistani.
On muuten ihmeellinen talvi, tänään kuoriutui kaksi pesällistä lintuja ja haudonta tosi tiukasti käynnissä.
Normaalisti tähän aikaan ja koko tammikuukin pesintätaukoa.
No olevissa olosuhteissa eletään ja sillä siisti.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meilläkin haudotaan...

Joo, aika harva kai niihin silmiin enää uskoo. Mutta silmistä erottaa eri värejä toisistaan, esim. juuri resessiivisen valkoisen tupla-grizzlestä. Useat värigeenit vaikuttaa myös silmien väriin, joten niistäkin voi päätellä paljonkin.

Tosta Pigeonin linkin linnusta tuli mieleen, että voipi olla myös resessiivinen opaali. Se tekee tuollaiset ruskeat raidat.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Täytyy varmaan tilata opintokäynti jollekin kyyhkyasiantuntijalle. Kun on kokemusta vain riikinkukko-, nauru- ja timanttikyyhkyistä, niin noita kuvia kun katselee, näyttää meikäläisen silmiin, että tosi hienoja toripuluja! Jotenkin noloa, kun muka kuitenkin harrastaa lintuja :smt012 Voisko tämän kyyhkyosion panna nyt ihan sulki, kun meinaa kuume ruveta nousemaan!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

monnilainen kirjoitti:Voisko tämän kyyhkyosion panna nyt ihan sulki, kun meinaa kuume ruveta nousemaan!
Ehei-ei vois, kun näitä on tosi jännä lukea kyyhkyttömänkin. Tosin suurinpiirtein ainut asia minkä ymmärsin oli tuo sulkajalkakyyhkyjuttu, muttei se sitten totta ollutkaan :smt005
siimis kirjoitti:On niitä mytologioita muuten rotukyyhkypuolellakin! Sulkajalkakyyhkyt kuulemma lennossa väsyessään kiepsauttavat itsensä ympäri ja lentävät jalkojaan "räpyttelemällä" :smt005 Tosin siihen ei taida kukaan enää oikeasti uskoa...
Pigeon

väreistä

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

En tiedä sen tofun vanhemmista, mutta kyselen kasvattajalta.
Vastaa Viestiin