Tämmöistä sattuu

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Moilanen

Tämmöistä sattuu

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minä kun olen aina ollut sitä mieltä, että nimenomaan viestikyyhkyjä ei kannata pesittää enää syksyllä.
Kuinkas kävikään;


Kuva
Hei maailma, täältä tullaan!
Kuva
Ei tämä helppoa ole, tämä maailmaan tulo.
Kuva
No onneksi mamma tuli paikalle.
Pigeon

kyyhkyt

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Varmaan tyhmä kysymys,mutta en oikein saa selvää kuvista, mitä niissä tapahtuu? Meillä ne pesii kesät talvet, eikä siinä minusta mitään kovin erikoista ole?
Viimeksi muokannut Pigeon, 28 Marras 2007, 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Eikös siinä pikkuruisia putkahtanut munistaan?

Moilanen: aika vaaleahko emo!! :smt007 (kommentoi täällä yksi vaaleisiin ja valkoisiin ihastunut...)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi kuinka söpösiä! On se vaan kova urakka linnunpojalla tulla kuoresta ulos---pitää sitten ihan selällään rellotella ja lepäillä ponnistuksesta.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No sehän tässä onkin erikoista, tavallaan kun viimeiset poikaset ovat kuoriutuneet elokuun puolella. Linnut hämäsivät minua todella tehokkaasti,niiden piti istua muovimunien päällä.
Muovimunilla säästän emolintuja turhilta ja ylimääräisiltä rasituksilta, syksypoikasista kun ei tule kunnon kilpalintuja.
Nuo linnut alkoivat kuoriutumisen 20 min ennen kuvanottoa, sitten soi puhelin, enkä päässyt kuvaamaan kun kukko hartaan huolellisesti kantoi munankuoret pesästä pois ja vei ulos. Harmi.
Niin juu Volmari, molemmat emot ovat valkoisia, minulla on noita valkoisia viestikyyhkyjä pitkälle toistakymmentä.
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

:smt006 Onnea suloisista syystirpoista Moilaselle.Meilläkin nämä alunperin Kallelta lähtöisin olevat viestikyyhkyt rakentelevat pesää kovasti, mitäs mieltä olet Kalle jos ne munii annanko kyyhkyjen hautoa nyt jotta saan ne kotiutettua meille kunnolla ja joskus sitten vapaalennoillekkin? (vaikka eihän mulla ole pitkää matkaa hakea karkulaisia kotiin, jos teille lennähtävät) :smt005
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Anna pesiä vaan, jolleivat vielä kovin montaa pesuetta tänä vuonna ole tehneet.
Siitähän kyyhkyharrastus lähtee,että ensin tuota parvea lisätään ja sitten valitaan parhaita lintuja siitokseen.
Lähinnä tuo pesinnän rajoittaminen perustuu kahteen seikkaan;
Loppuvuoden poikasista harvoin tulee edes keskinkertaisia kilpalintuja ja hävikki on suuri haukkojen takia = lakkojen lähistöllä parveilee nuoria reviiriään etsiviä lintuja runsaasti.
Toisekseen viestikyyhkyjenkin osalta tuo luonto on mennyt vähän vinksalleen. On riittävästi ruokaa, suojaa ja turvallinen kotilakka. Se kiihdyttää suvunjatkamisviettiä vähän liiankin kanssa ja loppuviimeksi ympäri vuoden mahdollisesti pesivät parit menevät melko heikkoon kuntoon. Vrt kanojen munitus keinovaloa käyttäen.
Kyllä sulkasato on jo sinällään rasitusta tuova elementti, ei siinä enää pesintöjä tarvita vaan ihmisen on puututtava siihen ja emolintujen saatava levätä ja kerätä voimia kevättä kaiken luonnon oikeaa lisääntymiskautta varten.
Tämä on nimenomaan eläinten hyvinvointia tehostava käytäntö.
Pigeon

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Meillä on vanhemmat linnut pitävät itse tauon pesinnässä. Yksi pari piti vuoden tauon, osa tyytyy puolen vuoden tai parin kuukauden taukoon. Ne tekevät kaksi tai kolme poikuetta yleensä taukojen välissä. Vain edellisvuoden pariskunnat pitävät "pannun kuumana". Meidän lakassa ei ole ainakaan sen takia tarvinnut rajoittaa munintaa. Minkähän takia kaikista pitäisi tulla kilpalintuja? Suomen "kyyhkyskilpailuja", kun ei oikein voi rinnastaa ulkomaisiin kilpailuihin. Ensinnäkin Suomen kilpailuissa on korkeintaan neljä (lakkaa)osallistujaa, toisekseen täällä ei ole yhtenäistä käytäntöä kilpailuilla, ja kolmannekseen täällä ei kilpailla kunnon palkinnoista. Tästä ei kannata pahastua. Se on vaan tosiasia.
Vastaa Viestiin