Polskipoika ulkomailla

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Moilanen

Polskipoika ulkomailla

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No kävipähän tänään Turun torilla sellainen juttu, että tuli asiakas, jolla oli mukanaan viestikyyhky.
Oli katsonut sivustoiltani, että olen Turussa 18.10.07.
Kertoi Korppoosta ottaneensa viestikyyhkyn talteen ja elätelleensä sitä kolmisen kuukautta.
No katsottiin rengasta, PL-04 S39 12779, eli siis pohjoisesta Puolasta, ilmeisestikin Masurian alueelta eksynyt kilpakyyhky, kilpailurengas vielä jalassa.
Olen sangen pidättyväinen näihin löytölintuihin, tuovat lakkaan uusia viruksia ja tauteja jne.
No kuitenkin, kaiketikin tässä vanhemmiten vähän "pehmiää", lupasin linnulle kodin meidän sairaslintulakkaan, kun siellä ei vuoteen ole ollut ketään asukasta. Viimeinen asukas siipensä loukannut sepelkyyhky lähti muuttomatkalle jo viime syksynä.
Niin se polakki nyt sitten elelee meillä, saas nähdä mitä tästä tulee, voisi olla melko mukava lisä myöskin geeniperimäänkin, ehkä.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

:grin: WAU! Tuo jos mikä tekee viestikyyhkyharrastuksesta mielenkiintoisen! Puolasta saakka. Huh, jo on linnulla ollut pitkä matka. Se ei olekaan eksynyt ihan vähän.. Toivottavasti kyyhky on terve ja pääsee joku päivä lisääntymään teidän muiden kyyhkyjen kanssa. :smt004
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin katsos linnun harhautumisen syy lienee lievästi vahingoittunut vasemman siiven sormiluusto. Tästä on seurannut se, että lintu ei ole pystynyt täyspainoiseen lentosuoritukseen ja ajautunut ilmeisestikin voimakkaan lounaisvirtauksen mukana Turun saaristoon. Melko tavallinen tarina, mutta kun lintu on -04 ja sillä on kilparengas, ei aivan mitättömästä linnusta liene kyse.
Puolassa niinkuin Euroopassa yleensäkin, kyyhkyskilpailuissa liikkuvat isot rahat ja -04 lintu on jo ehtinyt lentää kymmeniä kilpailuja tähän päivään asti.
No enhän minä tätä asiaa mitenkää rahallisesti arvioinut mutta kun kaveri Korppoosta asti Turkuun toi linnun, hellyinhän minä, vanha jo vähän "pehminnyt" mies.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Kappas vaan,ompa poika eksynyt kauas kotoaan.
Saako millään vaikka netin kautta,onko Puolan kyyhky yhdistyksellä sellainen :smt017 ,tietoa kyyhkyn omistajalle että poika on kylmään pohjolaan eksynyt.Itse varmaan ilahtuisin jos saisin tiedon kadonneen kyyhkyn löytymisestä. :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tauti tarttuu.. mää vannoi etten yhtään elikelvotonta... varsinkaan pässiä saatika ...valkoista... ohoh.. nyt vaan mietin .. miks mamin poika ei oo tullu kertoon päivän juaruja,,,kävihän se vähän halittavana.. mutkun .. alle kilon painoi tää bulkkitalja..kun syntyi... mutkun kun..

geenivaihto on aina hyväksi.. varsinniin urheitten ulkolaisten toimesta.
Pigeon

puolalaiset

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Noita Puolalaisia oli liikkeellä tänä kesänä useita.Mullekkin soiteltiin 4-5 yksilöstä.Pohjoisin oli jostain Oulun seudulta. Ne tulivat varmaan niiden ukkosmyräköitten mukana. Mulla on omassa lakassa yksi se oli lähtöisin Puolan Kowale Panskienistä
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No tuolta Puolastahan harhautuu lintuja joka kesä aika paljon.
Eksynyt lintu väsyy ja kesällä vallitsevat lounaisvirtaukset ikäänkuin tuovat mukanaan väsyneitä lintuja.
Olen saanut yhteyden linnun omistajaan ja oli tyytyväinen linnun nykytilasta, ei luvannut tulla hakemaan.
Vastaa Viestiin