Viiriäis kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

asf130

Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja asf130 »

Elikkäs en löytäny mistään sitä että kuinka ison tilan viiriäiset tartte ja kuinka paljon rehua menee ja mitä aineksia niiden rehuissa on.... tarttis vain tietää kun teen opinnäytetyön viirulasta ja viirujen rehun teko omalla tilalla :smt007
Hra Heinämäki

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

meillä 4 viiriäistä touhottaa n.1 m2 häkissä purupohjalla. Rehuna ollu pikkupunaheltta mutta nyttemmin munituspunaheltta, kun kanatki sitä syö. ravintosisältö löytynee netistä. Mitä pienempi pinta-ala häkissä on se useemmin puruja joutuu pöyhimään ja vaihtamaan jotta vältytään niin ihanalta viiiräisen jalkojen puhdistamiselta. Varpaisiin kun kertyy ulosteita. :smt003
sannikki

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä on viiriäiset 7kpl 1.2mx1,0m häkissä ja mahtuis kyllä toinen mokoma ihan hyvin, ruokana munituspunaheltta60%+kasvatuspunaheltta20%+vehnä20% sekoitus. Tarjolla tietty kalkki ja sora, raejuustoa ja hienonnettu salaattia pari kertaa viikossa :) kokeilin kaiken maailman hedelmiä mut ei oikeen uponnut meillä :smt042
asf130

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja asf130 »

joo myönnettäköön että se meirän projekti on ehkä iso ku alue johon noi viirut tulee on 6m levee ja 2,3m korkee ja pituutta en muista........ :smt005
Ja sitten edit nappula löytyi :smt005 eli vielä on kysymyksiä sekä viiruista että ankoista ku luin niistäkin... eli tartteeko ne rekisteröidä jonnekkin ja kun toi vanha navettorakennus johon tämä opinnäytetyö tulee niin tartteeko mitään lupia kysyä tai lippulappuja täyttää? sitten vielä noista ulkorakennuksista eli kuinka olette tehneet noita ulostulo aukot ja tarhan ja mitä kokoa se tartte olla? minkälainen kasvillisuus on ja ankkojen lampi kuinka iso tarttee olla? joo myönnän että tartten apua noiden kanssa aika paljon tähän suunnittelu vaiheeseen.... :smt009
Rosmariini

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

^tarttee rekisteröidä.

Mä nyt tuppaan tähän samaan ketjuun kyselemään viiruista :smt003 .

Eli ruokkiiko joku viiruja kotiruualla? Meillä kun ei olla kanoillekkaan koskaan ostettu valmisrehuja vaan itse koostettu se. Kuinkahan mahtaa tuo viiriästen ravinnontarve poiketa kanoista?

Ja onko se siis oikeasti niin että häkin pitää olla matala? Etteikö viirut saisi lentää? Ja jos eivät saa, niin miksi ei?
max3

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja max3 »

Häkki joko niin matala etteivät saa vauhtia lentoon nousuun ja taita niskoja, tai sit niin korkea, etteivät nouse lentoon lähdössä kattoon asti...
Rosmariini

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

max3 kirjoitti:Häkki joko niin matala etteivät saa vauhtia lentoon nousuun ja taita niskoja, tai sit niin korkea, etteivät nouse lentoon lähdössä kattoon asti...
Ok :smt001 , tuo selvensi asiaa.
tervaatio

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Auttakaahan mua vähän... :smt001

Itelle ois tulossa viiriäisiä ens.lauantaina ja tarvisin vielä tietoa ruokinnasta..
Tänään ostettiin kanaherkku-aktiivi nimistä täysrehua, ku ei muuta oikeen ollu...
Siinä ne valkuaismäärät oli jotain 16%. Eikös se nii mene, että tätä täysrehua voi syöttää 3 viikkoa kuoriutumisesta esim. kalan, raejuuston ja lihan kanssa ja siitä eteen päin sitte enimmäkseen tätä täysrehua + ns. herkut(salaatti, tuorekurkku jne.)

Pidättekö te ruokaa aina tatrjolla, vai ruokitteko te viirut aamuin ja illoin??
Minkälaisia määriä ruokaa yleensä edes annetaan?
Nii ja mihin sitä ruokahiekkaa laitetaan? Ihan sinne sapuskan sekaanko? Mistä sitä edes saa??

Tästä huomaa ettei minulla ole vielä ihan kaikki olennaiset tiedot näistä otuksista pääkopassani.. :smt040
Joten ette viitisi autella.. Kiitos! :smt006
Memmu10

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

Meillä hoidan viirut näin:

Kaksi kertaa päivässä tarkistan veden ja ruuan ja vaihdan/lisään tarvittaessa.
Ruoka minulla on ollut automaatissa ja nyttemmin myös kahdessa muutaman desin astiassa, kun porukkaa 15.

Meillä ruoka koostuu nyt pikkupunaheltasta ja kasvatusrehusta. Koska kanat alkaa pian munimaan, saavat tulevaisuudessa syödä munitusrehua viirutkin.
Lisäksi annan salaatit, vesiheinää ja ruohoa pihalta. Keitettyä perunaa kun sattuu jäämään ja riisistä tykkäävät. Herkkuna lasten puurohiutaletta ja vesimelonia :smt003
Kurkku on myös suurta herkkua. Niin ja välillä saavat itse myllättyä viljaa..
Hiekkana olen käyttänyt akvaariohiekkaa laakeassa astiassa, että voivat myös kylpeä. Kallista, kannattaa ostaa ennemmin hiekkapuhallushiekkaa ja itse
meinasin kokeilla lasten hiekkalaatikkohiekkaa kuivattaa, kun sitä on tuossa pihalla vielä aika iso säkillinen.

Alustana kokeilen nyt pellavaa, sitä saa 20kg paketeissa. Ainakin linnut pitäneet, kun siinäkin kylpevät. Ennen oli kutteria.

Välillä annan viiriäisille ja kanoille myös vitamiinilisänä vuohille ostettua A-D-E-seleeni vitamiinirehua. En tiedä tarvitsevatko, mutta kyljessä oli ohje
myös siipikarjalle.

Tässä nyt ainakin suunnilleen, miten itse tirppojen kanssa toimin.

Niin ja tietysti pientä kalkkikiveä ja/tai munankuoria pieneksi murskattuna.
tervaatio

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Voi kiitos! Tämä selventi asiaa paljonkin!! :smt003
asf130

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja asf130 »

sitten kysymyksiä pukkaa: eli paljonkon viiriäiset munii munia vuodessa? paljonkon niitä tartte olla ettei tule yksinäiseksi viiriäinen? :smt003
Memmu10

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

Parven koko.. jaa itse meinasin laittaa 56cm*110cm kokoiseen häkkiin talveksi vallitsevasta kanamäärästä riippuen 1-2 kukkoa ja 4-5 kanaa. Varmaan voisin ainakin itse pitää miniminä 1kukko+3kanaa. Vaikka on minulla nytkin yksi tyttönen omassa pikkuyksiössään muiden vieressä, sitä kun toiset niin paljon hakkas :smt013

Munien määrästä ei vielä kokemusta, pääsiäisestä asti ovat suht koht päivittäin kaikki munineet. Tarkoitus on kyllä pitää talvella tauko, että saavat sulkasatonsa pitää, että kai ne munis vaikka ympäri vuoden jos valoa riittää :smt017
Memmu10

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

Kerronpa nyt seuraavankin jutun vielä, kun mieleen juolahti. Viirut ei meillä ole oikein välittäneet pelkästä tuhkakylvystä, niin tein sitten uunissa kuumennetusta lasten leikkihiekasta ja tuhksta sekoituksen. Johan alkoi tuhkakin pöllytä niin, ettei voinut itse enää samassa tilassa olla :smt045 ja nyt kauniit valkoiset viiriäiseni ovat "rumia ankanpoikasia" :smt005
Eli tuon kylvyn pitäisi auttaa pitämään loitolla kaikenmaailman loiset sulista, niin ainakin olen ymmärtänyt.
tracopan

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Tässäpä linkki viiriäiskasvattajille.

http://youtu.be/dpL6DOUqG5I
longi

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja longi »

Moro.
Mulla on nyt 18 viirua huomenna 6 viikkoa vanhoja eikä vielä muni ykskään. Kauhea kiroilu kuuluu koko ajan. Voiko olla mahdollista, että kaikki on kukkoja? Vai huutaako kanatkin samalla tavalla? Pari kertaa olen nähnyt, että joku yrrää jonkun selkään, taitavat olla sitten homoja pe..kele. No jos ei ala tuleen munia niin sitten grillataan parin viikon päästä.

-longi-
Vastaa Viestiin