Viiriäis kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

piiparinen

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

siis onko se ihan normaalia käytöstä naarasviiriäiseltä?
max3

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kyllä meillä kun parvesta kuoli kukko, niin yks kana alkoi "kukoksi".
Zawadi

Japaninviiriäinen

Viesti Kirjoittaja Zawadi »

Minulla olisi pari kysymystä Japaninviiriäisistä? :smt001

1. Minkä kokoinen häkki olisi hyvä?

2. Miten monta tipua yleensä yksi viiru munii ja mikä lämpö pitää olla hautomakoneessa?

3. Voiko kukkoa pitää samassa häkissä kuin kanoja pelkäämättä että tipuja voisi tulla ennen toivottua aikaa?

4. Olisiko tämä hyvä suhde harkitsin tätä 1kukko ja 4kanaa?

5. Mitä niille pitää syöttää ja entä mitä tipuille ja mistä niiten ruokaa voi ostaa?

6. Mistä näitten kalkkia voi ostaa ja mitä sinä itse käytät?

7. Lentävätkö nämä?

8. Kauanko nämä elävät?

9. Voiko pitää ihmistenasuintilassa?

10. Tarvitsevatko orren?

11. Ja mitä merkkistä kylpyhiekkaa suositeltaisiin ja mitä sinä itse käytät viiruillesi ja mistä sitä voi ostaa?

12. Ovatko vaikea hoitoisia?

13. Minkä hintanen on viirujen ylläpito kuukauden?


Kiitän jo etukäteen :smt001 :smt048 :smt045
Viimeksi muokannut Zawadi, 10 Touko 2013, 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
max3

Re: Japaninviiriäinen

Viesti Kirjoittaja max3 »

1. Minkä kokoinen häkki olisi hyvä?
Mulla on talvisin 150x60x60. On vielä ihan käsiteltävän kokoisia, mut tietty mitä isompi sen parempi, mut korkeus on hyvä olla joko n.60 tai sit reilusti pari metriä.
2. Miten monta tipua yleensä yksi viiru munii ja mikä lämpö pitää olla hautomakoneessa?
Yksi kana munii munan (ei tipun) päivässä ja haudonta lämpö on 37.6 astetta.
3. Voiko kukkoa pitää samassa häkissä kuin kanoja pelkäämättä että tipuja voisi tulla ennen toivottua aikaa?
Japskit on aika huonoja hautomaan ja jos munat kerää päivittäin, niin tuskin tulee ei toivottuja tipuja.
4. Olisiko tämä hyvä suhde harkitsin tätä 1kukko ja 4kanaa?
On.
5. Mitä niille pitää syöttää ja entä mitä tipuille ja mistä niiten ruokaa voi ostaa?
Kananrehuja löytyy maatalouskaupoista. Tipuille voi syöttää tipurahua, kunhan se on tarpeeksi pieni rakeista. Salaatit, raasteet yms. on kans suosittuja.
6. Mistä näitten kalkkia voi ostaa ja mitä sinä itse käytät?
Poikaskalkkia ja ruokintakalkkia saa maatalouskaupoista tai sitten lemmikkikaupoista löytyy simpukkarouhetta.
7. Lentävätkö nämä?
Joo, pari metriä suoraan ylös ja sit siitä loivasti eteen ja alas.
8. Kauanko nämä elävät?
Oiskohan näiden normi elinikä jotain 2-5vuotta.
9. Voiko pitää ihmistenasuintilassa?
Voi, jos jaksaa siivota tarpeeksi usein.
10. Tarvitsevatko orren?
Ei
11. Ja mitä merkkistä kylpyhiekkaa suositeltaisiin ja mitä sinä itse käytät viiruillesi ja mistä sitä voi ostaa?
Meillä hiekkapuhallushiekkaa.
12. Ovatko vaikea hoitoisia?
Ei. :smt001
Zawadi

Re: Japaninviiriäinen

Viesti Kirjoittaja Zawadi »

Kiitos paljon tiadosta :smt001 :smt038
mokomaki

Re: Japaninviiriäinen

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Tungin tähän viestiin ku samasta aiheesta. Mitä mieltä oletta, ku olen suunnitellu että tekis vanhasta isosta vaatekaapista viiruille häkin, siis että siihen ovi laialle verkkoovia usiampi pieni? toki tuota tilavuutta pittää miettiä et tulee tarpeeksi tilaa. niin tulis siis niinku vaakatasoon se kaappi, ja pistäsin kanalaan semmosen seinätelineen että tulis niin ilmaan se häkki että ois itelläki nätti kerätä munat...Onkhan ihan pöllö ajatus?
Zawadi

Re: Japaninviiriäinen

Viesti Kirjoittaja Zawadi »

Vaikka en tiedä paljon viiruista niin ei se minusta olle pöllömpi ajatus :smt001 Mutta koon voi kuitenkin katsoa.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Tietysti viiriäisille voi siemensekoituksia ym. hankkia myös esimerkiksi lemmieläinkaupoista ja kaksi isompaa tukkuakin on tutustumisen arvoiset muutenkin lintujen ravinnon hankkimiseen. Toinen on suomen suurin lemmikkitalo www.blackbull.fi ja toinen on www.zooplus.fi. Sittenpä kysyn teiltä vielä, mikä on Teillä ollut vanhimmaksi elänyt viiriäinen, kiinnostaa kovasti siksikin, että Otavan lintutieto, Maailman linnut lintukirjassa, missä on muutamia vanhimmaksi tiedettyjen lintujen osalta "ikätaulukko", niin vanhin tiedetty viiriäinen on ollut 7 vuotta ja 6 kuukautta.
piiparinen

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

viiriäiskokemus on hyvin vähäistä tällä hetkellä, mutta minä ainakin olen ostanut undulaattien yms pienten lintujen siemensekoituksia eläinkaupoista, esim forti patee= ( joku vahvistava keltainen sekoitus) ja sellainen hyväntuoksuinen vitaminiseos kelpaavat vallan mainiosti.samoin jauhopukintoukat tekee kauppansa niin hyvin, että piti jo rajoittaa kun meinasivat tulla häkistä pihalle ja syödä sormetkin samalla :smt003 .argentiinalaiset torakat olivat kallis herkutteluhetki :smt040 .myös kanojen rehua ja simpukankuorirouhetta lisäksi. näitä samoja lintujensekoituksia annoin tupsuviiriäisillekin silloin kun ne vielä olivat ( rotan kutale söi tiensä niiden aitaukseen :smt009 ). tuoreista tykkäävät kiinankaalista ja siitä kukkakaalista ( kestää pitkään ja on puuhasteltavaa), salaateista, kurkusta, omenasta..yrttejä en hyvin ole kokeillut, villirucola kyllä kelpaa. tässä nyt vaan tätä yleismaallista ruokailuun liittyvää kun otti haahkaherra puheeks.. :smt001 mutta tosiaan ihan aloittelija tässä asiassa. :oops:
Genedda

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Genedda »

Olen nyt miettinyt Viiriäisten kasvatusta.
Niiden elin iästä, muninta iästä, lauman koosta ja jne löysinkin jo kovasti tietoa.

Se tieto, mitä jäin kaipaamaan on
A) koska niiden elin ikä on lyhyt, mikä on paras aika laittaa kana " lihoiksi"
B) jos kasvattaa viiriäisiä lihoiksi, onko paras ikä laittaa lihoiksi, kun on elinikänsä lopulla, vaiko jo aiemmin?
C) miten pidetään huolta kannasta,eli sukusiitoksesta ? Mitkä yksilöt jätetään jatkamaan sukua? Mistä uudet kukot?
D) hautomakoneet; mistä ja minkä hintaisia ovat?
E) mikä on viiriäisen hinta lihana ja munien hinta/kpl, noin ?

Siinäpä ne tärkeimmät, tällä erää ....
PäP

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja PäP »

Harvempi taitaa viiriäisiä kasvattaa lihoiksi ja ulkopuolisille myyntiä varten, kun kaikenmoinen lupaviidakko olisi ensin hoidettavana. Joten vähän vaikeita kysymyksiä, hirmuisen tarkkaan ei ainakaan minun ole tarvinnut tuommoisia mietiskellä :-k Mutta jotain ajatuksia tässä:

A&B) Jos viiriäisiä pitää munintaa varten, niin kanojen kannattaa luonnollisesti antaa ensin tuottaa munia niin kauan kuin muninta on huipussaan, eli käytännössä vuoden. Pataan menisi siis n. 1,5 vuoden iässä. Tosin en tiedä onko lihan laatu jotenkin jo "heikompi" tuossa iässä kuin aivan nuorella linnulla, luulisin että vanhan linnun maku on riistaisampi. Mutta jos ei munia halua, niin kanathan voi laittaa pataan samassa iässä kuin kukotkin, joille optimaalinen ikä on varmaankin nuorena, 5-6 viikoisena, kun lintu alkaa olla aikuinen ja nopein kasvukausi on ohi.
C) Sukusiitosta pystyy välttämään esim. tekemällä muutaman jalostusryhmän, niitä aina välillä suunnitellusti sekoittamalla ja pitämällä kirjaa asioista. Ja tietysti hankkimalla niitä uusia kukkoja ulkopuolelta säännöllisesti - joko ostamalla muilta harrastajilta siitosmunia taikka aikuisia kukkoja. Jos tavoitteena on lihan tuotanto, niin luonnollisesti sukua jatkamaan jätetään kookkaimmat, lihaisimmat ja nopeakasvuisimmat yksilöt - tämä tietysti vaatisi lintujen punnitsemista ja kasvun seurantaa.
D) Hautomakoneita myyviä liikkeitä löytyy Suomesta muutamia. Tuossa yksi joka maahantuo ja myy kaikenkokoisia koneita, niin pieniä harrastajakokoja kuin tuhansien munien kaappikoneitakin: http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet/siipikarja/
E) jos kaupallisessa tarkoituksessa meinaisi myydä, niin ei hajuakaan :smt017
TeijaKo

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TeijaKo »

Olen lukenut eri paikoista viiriäisten pidosta, ja yksi asia jäänyt epäselväksi. Kuinka lämpimän paikan viiriäiset tarvitsevat? Riittääkö, jos talvella lämpötila pysyy esimerkiksi +5 asteen tietämillä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

TeijaKo: jos tarkoitat japaninviiriäisiä, niin n. +5 astetta riittää ja jos valaistus on sopiva, niin ko. lämpötila riittää myös munintaan.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Viiriäisten osalta (lajiin katsomatta) on pakko sanoa, että kaikki riippuu loppumetreillä ravinnosta, toisin sanoen oikeasta ruokavaliosta!!!
Mykki

Re: Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mykki »

Jos ja kun saan jostain viiriäisenmunia ja niistä haudottuu tipuja kevään aikana, niin kuinka kauan pidän niitä sisällä ennen kuin päästän ulos? Eli kodinhoitohuoneesta kanalaan. Voiko viiruja (mahdollisesti lihaviiriäisiä) laittaa kanalaan samaan tilaan orppien kanssa? Jos voi, niin miten tutustutan ne toisiinsa?
Vastaa Viestiin