Haukanpelottelukonsteja?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pigeon

haukka

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Ikävä homma. Kukahan mahtaa olla asialla? Mikä se nyt sitten on ollutkin, niin tietää, että sieltähän saa ruokaa helposti.Varmasti käy siellä uudestaan niin kauan, kun siellä riittää syötävää. Sinne pitäisi asentaa valvontakamera joka kuvaa pimeässäkin,mulla on kyyhkyillä semmoinen. Se on langaton ja toimii 150-200m tietokoneesta. Kannettavan koneen kanssa se on kätevä.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Olen kyllä tuon "muutohaukkaperiaatteen" kannalla. Siihen oikeuttaa rikoslain pakkotilapykäläkin.
Ei ole ilmoituksistani huolimatta ollut ongelmia.
Varpushaukka, saadessaan saalista,palaa aina. Ainoa keino on linnun eliminoiminen.
Kanahaukka, jos ammut hyökkäävän kanahaukan ohi,haukka pitkään kaihtaa tapahtumapaikkaa ja ilmeisesti ongelma on vähintään hetkeksi ohi.
tonikin

Viesti Kirjoittaja tonikin »

harrrmi.

tokko haukka millään pois pysyy.ja vaikka alta likenisikin,saattaa paikalle hortoilla uus muuttava.

kyllähän noita on koko maailman sivu poistettu omin lupinein.vaikkakaan omalle kohdalle sellaista tilannetta ei ookkaan tullut eteen,niin tiedän sitä paljon tapahtuneen,ja tapahtuvan.

kun hyvän ruoka-apajan kohdalle sattuessa,ei petolinnulla oo mitään syytä vaihtaa reviiriään.

ainut minkä tiedän patolintujan karkoittavan on hyvä varis lintu populaatio,mutta siitä tiedosta on tuskin mitään hyötyä....

noista sulista ja höyhenistä on helpohko päätellä tuholainen.nisäkäs puree niitä irti,jolloin varret,tupen vierestä on tosiaan väliin poikki purtuja,kun taasen peto lintu saa aikaiseksi siistimmin kynityn ja ehjän irti vedetyn sulan sekä höyhenen.

petolinnuillekin on kehitelty elävänä pyytäviä loukku ratkaisuja.oon sellaisia nähnyt netistä.tosin laitonta sekin on...

mutta ampuma-ase ja rikoslain pakkotila pykälä on juridisesti laillista touhua.ja hyvä niin.
Pigeon

haukka

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

En edelleenkään suosittele tappamaan haukkoja, ja muuttohaukan ampumisesta, jos jää kiinni,niin varmana joutuu oikeuteen.
tonikin

Viesti Kirjoittaja tonikin »

en muuten minäkään.

mutta muuttohaukka ei ota ankkaan kiinni.
aivan liian suuri saalis.

kanahaukka taitaa olla yleisin piha lemmikki/kotitarve linnuston verottaja?
Pigeon

pedot

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

ja eikös nuo tipsin linnut ole metsästyksenkieltoalueella?
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hmm.. emmä kyllä haukkaa rupea listimään ja listityttämään. Toivotaan että se vaihtaa paikkaa nyt kun lintumme ei siellä enää ole. Olen itsekin kuullut noista häkkipyydyksistä, mutta rauhoitettuhan se kanahaukkakin on. Ja jollakin sen pitää elää.

Mielenkiintoista tutkiskella itseään, koska luonnonsuojelumielisenä tuomitsee jollakin lailla petovihan yms. Mutta sitten kummiskin on aivan raivona jollekkin elukalle joka tappaa ja uhkaa omia lemmikkejä. Ehkä tämä lisää ymmärrystä eri näkökantoja kohtaan.

Haukallehan tuo sitten kuulostaisi höyhenten perusteella. Olivat nimittäin ehjiä, vaikka joukossa oli kasvavia höyheniä jotka on varmasti vaikea saada irti. Ihon kappaleita ei näkynyt yhtä kappaletta lukuunottamatta.

Mitä rikoslain pakkotila tarkoittaa?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
tonikin

Viesti Kirjoittaja tonikin »

onhan kaikkinainen eläinten pito jo itessään priorisointia,jossa suositaan jotain yksilöä toisen kustannuksella.selkeimmin musta tää tulee ilmi lihaa syövien eläinten kohdalla.

toisekseen esm.tehdas tekoiset (kasvi pohjaiset)rehutkin on melkoisia biodiversiteetti/yksittäisten eläin yksilöiden syöppöjä:monokulttuuri viljelyksineen ja tuotoksen kuskaamisineen ympärämpär pallon puolikasta.

jo tuo epäsuora ruoan ja rehun tuotanto kaikkine lieveilmiöineen saattaa olla sittenkin se tuhoisampi tapa?nämä yksilöt ei vain näy verkko kalvoillamme,tai liikuskele pihoilamme.

nuo kaks edellämainittua unohtuu länsimaisen sivilisaation edustajalta heleposti.

haittalintujen/yksilöiden tappaminen(tilanteen niin vaatiessa)ei ole metsästystä.edes laki teknisesti.
tonikin

Viesti Kirjoittaja tonikin »

saan ehkä itteni kuulostamaan vimmaiselta tappajalta?
näin ei oo tarkoitus.yritän vaan selvittää julkisesti...ties mitä?,ja jakaa tietooni ja käsityksiäni,kuten muutkin.metsästys puoli on tullut viime vuoden aikana kovin tutuksi,alaan liittyneen opiskelun takia.

mut maailma,ja varsinkin nykyinen ja ylläpitämämme on kieroa.mä kenties kaiken muun mukana.ota siitä ny sitten selvää......
Pigeon

pedot

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

sitä mieltä olen minä,että tuontilajien kuten fasaani kohdalla on, että se on tuotu Suomeen pelkästään metsästettäväksi ja koska se on helppo saalis kanhaukalle niin kanahaukka saa siitä vihat vaikka kuulu Suomen alkuperäiseen lajistoon. Muutenkin kaikkinaisten ulkomaisten lajien tuominen Suomeen, alkuperäisten lajien kustannuksella on tuomittavaa. Jos kana/varpushaukka vie jonkun lemmikkieläimen niin sille ei mitään mahda.Lemmikkieläimet olis pidettävä niin, että "pedot" ei pääse niihin käsiksi. Metsästäjillä kokemuksieni mukaan on aika heikko lajinmääritys taito. Kun mehiläishaukkojakin ammutaan kanahaukkoina. Ja tuulihaukkoja on ammuttu varpushaukkoina. Kenenkään ei kannata ottaa edellisestä nokkiinsa. Esitin vain oman kantani. :smt002 :smt009
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mä oon laittanut linnut sisälle näin syksyllä siinä vaiheessa, kun ne pedot majottuu.. epäilen itte aina nuoria lintuja .. toissa syksynä oli piekana riesana(pari kolme viikkoo).. ja vielä ihan joulukuussa... tammikuussa niitä oli vielä Turun seudulla.. noo nyt on toi tirppamäärä sellainen, että kyllä oikeestaan saavat hidasjalkaisimmat karsiintuakin sakista(oon varautunut ens kevään ja kesän kekkerirumbaan.. hyvissä ajoin.. aika monet kemut nääs).. Mulla on yks ärkky kalkkunakoiras, joka tuppaa listimään noita urospuolisia otuksia.. muutama kukko on nyt hävinnyt(teilattu) ja alkuperäinen mustakalkkunakoiras.. harmitti vaan kun oisin siitä tehnyt paistin.. vaan toinen ehti ensin, ja sillain etten heti löytänyt vainajaa...niin ei oikein voinut lihoja käyttää.. Toi pronssipoika on kyllä tosi raivostuttava mahtailluissaan, mutta tosi komee ja iso ja.. toivottavasti ei periytyä ärkkyä luonnetta.. meinään käyttää sitä ens keväänä siitokseen.. tänä keväänä sen kanssa ollut naaras tallas vastakuiriutuneet untuvikot .. harmi.. nyt taidan kerätä munat koneeseen... jos en sää äijää silmilleni..

Enkä mää raaski meidän fasuja mettästää.. kun ovat sellaisia puolikesyjä...

Sellaisen huomion oon tehnyt ja tänään kuulin ihan virallista vahvistustakin että täälläpäin on mehto ja teerikannat nyt niin vahvat ettei oo vuoskymmeniin ollut näin paljoo lintuja... ja melkein päivittäin oon niitä nähnytkin ja useiden yksilöiden parvissa.. Mukavia otuksia ja komeita ;)

Meillä on toistaseks petolintujen karkotukseen riittänyt PAHAÄÄNINEN AKKA.. jos on sattunut paikalle.
tonikin

Viesti Kirjoittaja tonikin »

tuota metsätys tutkinnon lajitunnistus osiota oon kans kritisoinu,omankin "piirin" sisällä.
on esm.suht turhaa opetella tunnistamaan heinäsorsa koirasta värikkään kesäpuvun perusteella.kun tuo syys väritys sorsastuksen aikoihin on jo jotai aivan muuta.
laji tunnistus osio on kuitenkin aika suuri osa sitä,mitä mukaan ollaan ottamassa.

toinen,kolmas tai neljäs.....homma on tuo melkein pimeessää sorsastus ja ilman koiraa......

mutta,keskimäärin mitä porukkaa tunnen on laji määritys hallussa,jopa ammutun sorsan ikä osataan määrittää höyhen/sulka peitteen avulla.

faskuista tuumaan,että ovat voineet vaikuttaa jopa peltopyyn vähenemiseen.kun tarhalintuja "istutetaan"luontoon,opettelemaan siellä elämisen lainalaisuuksia on pöytä pienpedoille komeesti katettuna.ja mikäli istutus alue jakaa peltopyiden elinpiiriä,tulee siitä lisä predaatio painetta myös niillekin.enemmän helppoa ruokaa:enemmän saalistajiakin?
toki sotkussa on vaikuttamassa tuo läntisen peltopyy kannan istutus mokailut.
ja suurimpana maatalous kulttuurin muutokset.

silti noi on negaatioita joitakin metsästykseen liittyvista osa-alueista.niitten perusteella en lähe tuomitsemaan luonnon normaalin ja spontaanin tuoton hyväksikäyttämistä.

mutta tääkin pallon täänhetkiset elinolosuhteet voidaan tuhoo kovinkin monella eri tapaa.vastuu on siitä jokaisella itessään.ei sillä tulevalla sukupolvella?

metsäkanalintujen kantojen nousu on kyllä tosi.tosin pyyllä sekä riekolla on havaittu alas notkahtamista.silti tossakin vaakakupissa painaa aika keleen paljon enemmän,kuin vuotuisen kanalintu metsästys tilastot,niin nykyinen ja mennyt metsän"hoito".eli saman spontaani tuoton hyväksi käyttö.ratkasevaa on se miten se tehdään.
sama kuvio toistuu runsaissa avohakkuissa,jotka ekan sukkesion kiertonsa vaiheessa kasvavat runsaasti heinää.se taas lisää myyrä populaatioita,ja taas vieraslaji pienpetoja.....ekosysteemisellä sekä biodiversiteettisellä tasolla se tuottaa ongelmia monille lajeille.
Pigeon

pedot

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Niin se menee. :smt001 Ja mitä noihin petoihin tulee niistä väitellään monessa eri foorumissa, ja jokaisella on tietysti omat mielipiteet. Minun puolesta voitaisiin lopettaa petokeskustelu tällä erää tähän. :smt014
tonikin

Viesti Kirjoittaja tonikin »

no mikäs siinä.en kokenut väitteleväni,toin vain ilmi joitain seikkoja joihon mielipiteeni nojautan.
kuten muutkin.toki vastineen esille tuominen on mielestäin monasti suotavaa.tapa ratkaisee ja se että keskustelu yhteys säilyy keskustelu yhteytenä.

keskustelu avartaa,itteänikin,mutta voihan näitä pyöritellä yyveenäkin.

onhan tää muutenkin mennnyt offtopic,kuten mulla tapana monasti on.....
Pigeon

pedot

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

En tarkoittanut ketään erikseen, keskustellahan pitääkin :smt001 Välillä vaan väsyttää petokeskustelut.
Vastaa Viestiin