Orpolapsia: kyyhky ja poro

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Volmari

Orpolapsia: kyyhky ja poro

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Niin, meillehän tuli 1.8. pieni poronvasa hoitoon ja se on kotiutunut oikein hyvin ja minä olen nyt selvästi sen emo :smt007 Juuri aamullakin se juoksi portille vastaan ja kiehnäsi turvallaan vatsaani ja kainaloitani, kuin emon maitoa hakien. Tietää, että saa rehunappeja hiukan, kun tavataan, niin on oppinut hyvin kesyksi ja paijattavaksi.
Poron emo kuoli, samoin sen velipuoli.

Tässä se meidän Petteri:
Kuva
Shot with Canon EOS 400D DIGITAL at 2007-08-06

Mutta sitten siihen itse asiaan.
Sain illalla soiton, että menisinkö hakemaan eräästä paikasta riikinkukkokyyhkynpoikasia, jotka olivat jääneet orvoiksi, kun oli edellisenä yönä kissa murtautunut kyyhkyjen häkkiin ja tappanut kuudesta aikuisesta neljä ja jäljelle jääneet eivät hoitaneet poikasia, eli eivät olleet niiden emot.
Lähdin illasta matkaan ja kun pääsin perille, niin oli kissa mennyt talon iltalypsyn aikaan vielä ja tappanut toisenkin poikasen.
Jäljellä oli siis vain yksin kyyhöttävä poikanen.

Tutkin sen ja huomasin (kiitos kaikista neuvoista Moilaselle!) kuvun olevan ihan tyhjä. Ensiavuksi ruuttasimme sille cokista lääkeruiskulla ja pakkasin poikasen koppaan ja läksin takaisin kotiin.
Kotona ruuttasin poikaselle 10ml lisää cokista ja jonkun ajan kuluttua vielä 20ml. Laitoin sille marsuhäkkiin kodin ja koska liotin sen jalat puhtaiksi ja cokishässäkästäkin johtuen kyyhky oli ihan märkä, niin se jäi eteiseen yöksi.
Jaloista ilmeni, että eihän kyseessä olekaan riikinkukkokyyhky, sillä niitä peittää komeat sulat! Jäljellä olevat kaksi aikuista lintua olivat kyllä riikinkukkokyyhkyjä. Poikasen emon näköä en siis tiedä...

Aamulla vastassa oli virkeä lintu, mutta itse se ei näyttänyt syöneen jyviä, veden juonnista en tiedä. Eli ei muuta, kuin ohjeiden mukaan lintu kainaloon ja syöttöpuuhiin! :smt005 Kaksi tl jauhettua jyvä-gritti-juomajugurttiseosta lusikanvarrella linnun nokkaan ja hyvä tuli. Päälle vielä varoiksi cokista. Kakka tuli ja vastaan räpisteltiin, joten ei ainakaan voimat ole vähissä poikasella!

Henkka nimi on meillä nyt erityisessä suosiossa poikien Francklin-videon takia (siinä on marsu nimeltä Henkka ja täällä huudellaan koko ajan: HENKKAAAAAAAAA!), joten kyyhkystä(kin) tuli Henkka :smt002

Toivottavasti pulunen pysyy hyvässä kunnossa,
tässä Henkka:
Kuva
Shot with Canon DIGITAL IXUS 700 at 2007-08-06
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

:smt007 Henkka on oikein söpö :smt007 ja killittelee niin pirteänä :smt003
Toivotaan että Henkasta kasvaa kaunis ja roteva kyyhky :smt001
Totuttelet Petterin kärryjä vetämään niin pääsette joulukirkkoon oikke poron kyydissä :smt003
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Tyynelästä tuleekin sitten eläinten orpokoti :smt003
Petterille rapsutuksia :smt001
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Kyllä ovat molemmat niin kauniita ja nyt ainakin levollisen näköisiä. Varmasti viihtyvät Tyynelässä.

Tuo cocacola oli minulle aivan uusi juttu. Joitakin puusta pudonneita poikasia olen silloin tällöin yrittänyt syöttää ja juottaa. Jauhelihaa tai tonnikalaa ja vettä. Cola saattaisi aluksi tosiaan olla hyvä vaihtoehto. Colassahan taitaa olla jotain ravinteitakin.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Coca-cola sisältää runsaasti energiaa nopeasti imeytyvässä muodossa.
Tämmöinen orpolapsonen on yleensä ehtinyt nälkiintyä ja mikä pahinta, kuivua.
Ripeä nesteytys on useasti se pelastava pointti.
Nälkää eläin kestää kauankin mutta jano, siis kuivuminen tappaa eläimen, vaikka se saisi ravintoakin nopeasti. Kuivuneen eläimen elimistö ei kykene sulattamaan äkisti saatavaa ravintoannosta ennenkuin sen kuivuminen on saatu pysäytettyä.
Siis "cokis" sisältää nesteeseen sidottua ravintoa,pysäyttää kuivumisen ja muutaman päivän päästä voidaan alkaa normaali ravitseminen.
Pigeon

kyyhky

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Näyttäisi vähän joltain Tumblerilta tuo laji?

Mites se pärjäilee??
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Samaa veikkasi muuten Moilanen.
Olisikohan tuon vanhemmista vaikka toinen riikinkukkokyyhky, koska en muista nähneeni sulkaisia jalkoja aikuisilla (sen mitä niitä nyt kerran tihrustin ja olisin heti kyllä sulkajalat pongannut, eri asia, jos sulkajalka on juuri ollut silloin pesässä kököttämässä)?
Se on vielä epäselvää, että onko Henkan koko niskassa oleva vaaleanruskea sävytys peräisin cokispullon sisällöstä, vai onko sillä kenties hiukan väriä valkoisen joukossa ihan pysyvästi. Etuosa on varmaan ainakin cokiksen aikaansaannosta.

Henkka on tänään nokkinut itse jyviä lautaselta ja vettäkin näytti juovan!
Olen silti sitä ruokkinut jonkin verran, mutta kai se tästä hiljalleen muuttuu niin, että poikanen alkaa itse napsia eväänsä.
Ulkona Henkka on ollut olkapäällä matkustajana ja kävipä se jo vuohenkin selässä istumassa :smt001 Kakkia tulee ulkoiluttajan päälle välillä ihan kiitettävästi, mutta mitäpä pienistä, pitipä tuo tukka muutenkin tänään pestä :smt005

Henkalle kuuluu siis oikein hyvää, se asustelee vuoroin kuistilla, vuoroin eteisessä. Ajattelin sille kuistille viritellä kompostikehikoista suuren häkin, jossa saa sitten asustaa kissalta turvassa. En sitä kyllä millään uskalla pitkään aikaan riikkihäkkiin laittaa (missä asuvat siis riikinkukot ja riikinkukkokyyhkyt). Vielä poikanen piipittää surkeasti ja väistyy, kun yrittää kädelle sitä ottaa, mutta eiköhän se aika tuonkin muuttane.

Oikein hyvää kuuluu ja pirteä on! :smt006
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä mun silmään vähän näyttäis että olis toi kellertävä kääpiökoch käynyt vähän riikinkukkonaarasta pölläyttämässä :smt005 :smt005
Pigeon

orpo

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Se kieltämättä kävi minunkin mielessä :smt005 :smt005
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Mutta älkäähän nyt, se talon isäntä, jossa kyyhkyt olivat, niin epäili sitä myös, sillä olivat talven kääpiöiden kanssa (kochien) ja se kukko on jopa kellertävä, siis keltainen! :smt005 :smt005
Pigeon

kyyhkana

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

No kyllähän se selviää,kun se kasvaa aikuiseksi.Oliskohan se nyt kolmisen viikkoinen? :smt008
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllähän se muuten kävisi päinsä, siis noin teknisesti mutta se kromosomiluku taitaa tulla esteeksi. En nyt tähän hätään muista mutta kanalintujen ja kyyhkylintujen lahkokin on aivan eri ja kromosomilukukin.
Vähän sama tilanne kuin jos kettu ja naali risteytyisivät, vaikka samoilla alueilla elelevätkin.
Tuo sulkajalkaisuus on ns resessiivinen ominaisuus ja voi ilmetä monenkin sukupolven yli.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Onpa jännän näköiset nuo jalat. Kiva nähdä minkälainen kyyhky siitä tulee! :smt001
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Tänään Henkka oli päivällä moneen otteeseen mukana ulkohommissa.
Yhdessä ruokittiin mm. poro, vuohet ja lintuja....

Henkka ja Petteri, orpolapset:
Kuva
Shot with Canon EOS 400D DIGITAL at 2007-08-09

Näin matkataan:
Kuva
Shot with Canon EOS 400D DIGITAL at 2007-08-09

Ja huoltotoimenpiteiden päätteeksi pitääkin sitten hiukan venytellä:
Kuva
Shot with Canon EOS 400D DIGITAL at 2007-08-09
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Moilanen .. niistä romosoomeista.. aasi ja hevonen= muuli,, kromosomit sillain, ettei lisäänny.. Metso ja teeri= korpimetso.. ei lisäänny.. ja sitten alpakka ja laama.. no nää saa lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä.. siis miksei kukko ja kyyhkyläinen...johan sen nyt nimikin kertoo...huh huh.. toihan jaloste pitää kokeilla.. antijalostajan huomio...
Vastaa Viestiin