Ankan teurastus

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Teurastin tänään yhden akan ja jätin kalttauksen välistä.
Kaikki meni hyvin kunnes tultiin viimeisiin siiven kärjen sulkiin. Nekin sain pihdeillä.

Mutta taas nuita tuppeja. Hitsi ku ne on tympeitä...
Tahdon pihdit niihin, ei niitä saa sormin. Koitin yhdillä, mutta ne oli ihan tasaiset ja jos väliin jäi pienikin höyhen, niin sitten ei onnistunut.
Joten tarvisin sellaset "sahalaitaiset" pihdit.

Ja jotkut kunnon sivuleikkusit leikkaamaan kurkkua ja vaikka jalkoja. Ja sairaan terävä puukkokin olis hyvä. Mietin sellasta teurastajan laukkua itelle :smt003
Kuva
Tähän malliin sain perattua ja sitten luovutin. Ankka oli menossa lahjaksi kiinnostuneelle. Ajattelin, että kyllä siinä on ihan tarpeeksi vaivaa nähty, kun tuossa mallissa saa linnun. Eikös ne englannissa ruukata antaa höyhenineen päivineen...
Peratkoot itte loppuun... On mulla muutakin tekemistä :smt002

Kesän tyttö painoi tuossa kunnossa 1,550kg. Minusta ihan ok paisti. Pojathan on paljon isompia.
Paltsi

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Olen helpottanut omaa elämääni leikkaamalla nuo siivet ensimmäisestä nivelestä poikki, eli sormet hiiteen! Samanlaista nöyhtää jää minunkin tirppoihin. Viimeksi kypsentelin uunipussissa, taisi olla omppua ja kuivattuja luumuja sisällä ja pinnassa mustapippuria, suolaa ja jotain muuta jota en enää muista.
Noita olisi pataan menossa vielä yli kaksikymmentä, pinimmillä on vielä untuvaa höyhenpuvussa, isommilla alkaa olla kokoa jo mukavasti ja sulkapeite päällä. Jospa kasvattelisi tuonne joululle asti.
Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hitsi. Just äsken taas yhden teurastin. Sillä oli ihan sulkasato kesken. Täynnä tuppeja ja sitten sellasta pienen pientä untuvaa.
Hirvee homma. Tein taas ilman kalttausta. Koska kuivin sormin tuntuu helpolta tuo nyppiminen.

Nyt kuiteski lämmitin veden, että jos nyppis raakaversion ja sitten koittas kaltata, että lähtiskö ne loppu untuvat helpommin??

Ei oo helppoa, mutta kun en millään halua nylkeä. Se nahka on niin hyvää!!! Ja paras paistopussi.
Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu juu, nyt pitää päivittää oma teurastus juttu.
Ensinnäkin on parempi odottaa ettei ole kärpäsiä.
Vakuumikone ei toimi kunnolla jos vakumoitava on märkää. Mutta en saa roikkumaan, koska on yhä kärpäsiä.

Ja kalttaamalla ei ole nuita ankkoja hyvä. Höyhenet ei lähde yhtään sen paremmin, on vain hankalempaa kyniä märkää.

Mutta nyt on kome teurastettu. Seuraavan kerran kun tulee yöpakkaset ja kärpäset häipyy.
sannikki

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Onneksi täällä on hyviä ohjeita, meillä lähtee tänään Renttu herra paistiksi, sen jalat meni taas huonoksi :smt009 samaa ongelmaa oli aiemminkin syksyllä, nyt riittää, kun toistuu näköjään herkästi...
Paltsi

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Olen teurastanut syksyn mittaan 6-7 ankkaa joista kolme kynin kuivana. Viimeiset kaksi kalttasin miltei kiehuvassa vedessä ja huljutin niin pitkään, että untuvakin kastui kunnolla. Tähän asti helpoin tapa. Silti tahtoo jäädä tuppia ja pikku-untuvaa jotka pitää sitten yksitellen nyppiä. Jos ankat ei maistuisi niin peijakkaan hyvälle niin enpä viitsisi nähdä vaivaa, sen verran työläitä ovat kyniä.
sannikki

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Paltsi ootko riiputtanut niitä vai valmistanut suoraan? Jossain ohjeessa riiputettiin suolet sisällä mikä tuntui hieman oudolta :shock:
Paltsi

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Sekä että. Riiputtaminen ei mielestäni kummoisesti helpottanut kynimistä. Jos ankka lopetetaan kalauttamalla ja lasketaan veret niin näillä keleillä minusta voi riiputtaa suolistamatta. Toinen juttu on esim. riistalla joka ammutaan. Tosiasia kuitenkin on se, että pilaantuminen alkaa heti, suolistossa oleva tavara ja verestyksessä avatut suonet aiheuttavat bakteeritoimintaa joka aiheuttaa muutakin kuin raakakypsymistä.

Jos haluaa pelata varman päälle niin teurastus, kynintä ja suolistus saman tien, sitten nopea jäähdytys lähelle nollaa ja niissä olosuhteissa raakakypsytys jos tuntuu että siihen on tarvetta. Tämä siis mahdollisimman ilmatiiviissä pakkauksessa +1- +3 asteessa. Nuoren ankan kohdalla ei ainakaan ole ollut tarvetta raakakypsyttämiseen.
sannikki

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kiitos näistä :)
sannikki

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Tänään on se päivä :smt009 lopputuloksena on että meille jää vain kaksi ankkaa, tytön lemmikki ja mun suosikki. Olenpahan huomannut että ankat on sottaisia ja isompitöisiä kuin hanhet ja meinaan panostaa hanhiin jatkossa. Ovat jotenkin enemmän oma juttu :) näin sitä oppii ja mieli muuttuu, kun joitain kuukausia sitten olin varma etten kanoja halua :smt042 nyt kanat onkin aika ykkönen. No heti Taavin ja Läpsyn jälkeen (hanhet). Ne on vaan niiiiiin mun kultseja :smt055

suolestukseen saadaan avuksi hieman enemmän lintuja käsitellyt ihminen joten jos sais lihat talteen :)
sannikki

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja sannikki »

On se vaan niin inhottavaa ottaa oma ankka kiinni ja ojentaa pölkylle :( en pysty syömään varmaan, sen verran sisällä riipas... viimeinen meni jo itku silmässä, ja oon varma että jäljelle jääneet katsoivat minuu niin vihaisesti...
Maatikko

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Tuolla aika seikkaperäinen selonteko ankan teurastuksesta:
http://girlsguidetobutter.com/2011/10/h ... er-a-duck/
kupsonen

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja kupsonen »

Kannattaa kysellä kalamiehiltä josko tarvitsevat perhoihin sulkia. Hylkivät vettä ja kelluvat suht hyvin. Itse tehtiin perhoja ja ahvenet tykkäs :smt001
Pirjo

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

....taas se alkaa olla ajankohtaista, meillä olisi todella hienoja, isoja ankkoja (pekingin Kallen ja seka-tyttöjen jälkeläisiä) mutta en ole niitä alkanut myymään koska täältä ´jumalan selän takaa` pitäisi aina lähteä kuskaamaan niitä vähintään tonne kaupunkiseudulle, joten päätin pistää itse niitä pikkuhiljaa lihoiksi ja nautiskella niitä sitten talven aikana isännän kanssa...
-viime syksystä viisastuneena ajattelin ottaa yhden silloin -toisen tällöin ja höyhentää käsin, mutta tänään kolme tuntia tuhertaessani niiden höyhenten (kyseessä YKSI ankka) kanssa totesin loppujen lopuksi että -missähän se meidän kuumailmapuhallin on :smt005 ei meinaan puhdistunut koko ankan nahka pelkillä sormilla: suurimmat tupet nyin pois mutta loppujen lopuksi nahalle jäi hienoisia haituvia jotka ei nyppimällä mihinkään irronneet, ei muuta kuin puhallin peliin.
...Kivipiiraa meidän isäntä ei suostu periaatteessa syömään -voisin tietty salaa ujuttaa sen ankkapataan mukaan ja ei se sitä huomaisi, mutta annoin kivipiiran koiralle herkuksi; olisko jollain vinkkiä mitä siitä voisi tehdä ja onko se oikeesti syötävää...?
Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla vähän samoja kokemuksia. Ei kannata urakalla tehdä :smt005
Naapuri sanmoi, että paras olisi hiilloksella kärventää ne loput. Kaasu antaa makua, mutta hiilloksen maku on vaan hyvä.

Ainakin isolla kaasutöhöllä jaa makua. Pienestä sellasesta millä voi näitä jälkkäreitä puhaltaa en huomannu mitään makua.
Kuumailmapuhallin voiskin olla hyvä?? Tuskin jää mitään sivumakuja? Vai huomasikko??

Minä en kasta enää kuumassa vedessä. Minusta on helpompi ihan kuivana...
Vastaa Viestiin