Ankan teurastus

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pirjo

Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Eli näin ´ajoissa` kyselen tyhmiä:
-kun olet teurastanut ankan niin miten helpoiten saat siitä sulat ja höyhenet irti? Kuumailmapuhallin vai kuuma vesi?
-löytyykö jostain ohjeita?
-täytyykö lihaa riiputtaa? ..niinkuin muitakin? Vai voiko suoraan pakastaa ja silloin ei tarvitse riiputtaa?
Xaus

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Hauska yhteensattuma. Mä just teurastin ekan ankkani. :smt003

Mä ajattelin ensin kyniä, mut nyljin kuitenkin. Sulat oli tiukemmassa kuin kanalla. Mutta oli kyllä nahkakin tosi tiukkaan kiinni. :roll: Irrottamisessa kesti yllättävän kauan. Mä kokeilen tehdä yhden sorsaohjeen mukaan sen kokonaisena niin, et ensin keitto ja vaahdot pois. Sit kuivaamisen jälkeen ruskistus voissa ja uunipannuun rehujen kanssa. Pari tuntia 150 asteessa ja toinen mokoma 100 asteessa. En riiputtanut näillä keleillä.
siimis

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä meinaan kyllä yrittää kyniä. Olis ajankohtaista tuo teurastus pian täälläkin.

Kuuma vesikylpy on suunnitteilla vaakuille, pitäis auttaa sulkien irrottamisessa. Viimeiset karvat kärvennetään toholla. Suolistus sitten vasta kynimisen jälkeen.

Youtubessa on muuten hyviä videoita siipikarjan teurastuksestakin, tuolla jossain teurastusketjussa oli linkkejä.
Pirjo

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

kun ankan nylkee niin voiko nahka/sulat/höyhenet sitten käyttää jotenkin? -vai onko ne ´roskiskamaa`?
Hyödynnättekö mitenkään sulkia/höyheniä?

laitanpa tämän kuvasarjan tänne ikäänkuin itselleni ´muistiinpanoiksi` (että löytyy sitten tarvittaessa :smt003 ).
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=17&t=3958

Lisäksi Suvianne selitti aika hyvin käsittelystä:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... nen#p83797

Hih- tääkin oli aika hauska lukea :smt005
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... =kyniminen

Mutta edelleenkään en löytänyt vastausta sulkien käyttöön (paitsi perhoissa)... :smt017
siimis

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jos ne sulat ja höyhenet on nahassa kiinni, niin sitten mun on vaikea kuvitella niille käyttötapaa :smt017

Jos taas kynit niin mikä ettei kannata säästää pehmeimmät höyhenet vaikka tyynyä varten. Muutaman ankan kyllä saat kyniä, ennen kuin tyynyllinen on koossa.

Kalkkunan pershöyheniä säästin pääsiäisaskarteluihin, ne on ihanan pörheitä ja untuvaisia, vaikka ovat ihan kunnon kookkaita sulkia. Ankoilla ei tosin ole sellaisia.
Paltsi

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Oman kokemuksen mukaan kumpikin tapa on työläs. Nahka on tooosi tiukassa ja nylkiessä saa koko ajan jeesata puukolla.
Kuumassa vedessä uitin ankkaa pitkään, on aika homma saada kuuma vesi erityisesti peräpään mahdottoman tuuheaan untuvaan niin, että se lähtisi hyvin.
Tuossa kun kynin kolmekuista ankanpoikaa niin huomasin, että siihen jäi tosi paljon sellaista kasvamassa olevaa sulkaa jota ei saanut sen kummemmin nypittyä kuin poltettua tohollakaan. Taidan tehdä ruoaksi niin, että laitan nahkoineen uunipussiin, muhitan kypsäksi ja sitten irrottelen nahan.

Kalkkuna on älyttömän paljon nopeampi ja helpompi sekä nylkeä että kyniä. Näillä näkymin meille on jäämässä jopa parikymmentä myskinpoikasta syksyksi kasvamaan joten joulun alla saattaa tulla molemmat käsitelytavat tutuksi...
tipitiia

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja tipitiia »

meilläkin edessä varmaan kahden ankkapojan peijaiset (ja muutaman kukon..) mun pitää varmaan pyytää anoppi kaveriksi, kun en ole itse ennen tehnyt ja mies on sitä mieltä, että kavereita ei voi tappaa.. :smt003
Pirjo

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Nyt se on sitten tehty; maailman ikävin homma -viistoista ankkaa :smt027
Muutaman kohdalla itku tuli, kun olin hölmö niille nimet antanut -onneksi mies oli apuna ja tukena!

Tuosta kuvasarjasta oli kyllä paljon apua;
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=17&t=3958
Xaus

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

On teillä ollut urakka. Vaikka noita on tullut tehtyä aika monta jo, niin aina sitä vaan koittaa siirtää eteenpäin. Meilläkin tänään laitettiin 4 kukkoa pois, jotka ovat odottaneet sitä jo melkein kuukauden...
Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en nylje enää koska ankka on parempaa nahan kanssa.
Enkä myöskään käytä tohoa. Se jättää kaasun maun. Metsästäjien kanssa puhuttuani, kaikki suosittelee joko nylkemistä tai kuumaa vettä ja nyppimistä ja sitten hiilien päällä pyörittelyä. Siis kuumien ;)

Tässä on viime vuotinin teurastukseni. Toivottavasti tänä vuonna menee sujuvammin, koska minulla on vissiin kahdeksan ankkaa teurastettavana...
http://karppausjaperhe.blogspot.com/201 ... astus.html
Pirjo

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

...meidän ei tarvinnut muuten liotella kuumassa vedessä, koska sulat ja höyhenet lähtivät aika helposti irti -tosin kun olimme nyppineet kymmenkunta niin loppujen kanssa sormet oli jo aika tökkyrällä :smt011 -ehkä irtoamiseen auttoi se että ankat olivat niin nuoria (kaikki tämän kevään ja kesän poikasia.
Mieheni halusi ehdottomasti puhaltaa loput pois töhöttimellä -tekee niin aina vesilintujen (-villi) kanssa -eikä nytkään halunnut tehdä poikkeusta :smt015 ...no tää oli meidän eka kerta; tekemällä oppii -toivottavasti.
Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei se toho ole paha jos itelleen teurastaa ja ei välitä siitä mausta. Ja sen saa varmaan pois jos oikein hyvin pesee!???

Meillä oli myskin höyhenet hirveen tiukassa..
Pirjo

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Nyt sain isännän ymmärtämään ettei meidän ankkoja enää pöhötetä; koko päivä ollaan nypitty mustuneita höyhenenpäitä :smt013
...tai se keksi sen ihan ite tossa nyppiessään :-" -eikä homma ole vieläkään loppu -puolet jäljellä....se aika minkä höyheniä nyppiessä mukamas voittaa saa kaksikerroin tehdä töitä, kun yrittää pestä nahkaa :smt009
miemsl

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja miemsl »

Jenkkiläisessä untuvafirmassa höyhenet nypitään tollasella vinhasti pyörivällä kumiharjalla, josta imuri puhaltaa untuvat isoon untuvavarastoon;
http://www.youtube.com/watch?v=2ta3mOjGZBo
Tosta vois jotain ideaa viritellä autotallista löytyvällä smirgelillä ja puruimurilla ;-)
Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on yksi peitto käytössä jossa on omien ankkojen höyheniä. peitto on minun lapsuudesta ja äitini tekemä.
Se on todella ihana.
Kaupasta löytyy sellasta untuvan pitävää kangasta.
Säästin viime vuonna untuvat ja säästän tänäkin vuonna.

Lapsena me vain pesimme ja kuivasimme ne. Mutta se on työlästä...
Vastaa Viestiin