Ankan teurastus

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Adeliina

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

No niin, nyt se on meilläkin tehty. Elämäni ensimmäinen ankka teurastettu, onneksi mun kaveri sekä mun isä tuli avuksi. Mulle jäikin siinä sit vaan katselijan rooli :smt003 Melko rasvainen ankka oli, ja nylkemisen jälkeen painoa naaraalla oli n. 1,8kg. Nyt pitäiskin sit alkaa jotain ruokaohjeita etsimään.. :) Jos on hyvää, niin ensi kesänä sit enemmän ankkoja pihalle :) Toivottavasti vaan nuo jäljelle jääneet kolme ankkaa, Ässä ja naiset, saavat hommat toimimaan :smt005 ja saadaan poikasia.
Kiyry87

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Tuota kun ankka teurastetaan niin nypitäänkö höyhenet pois kun suolet on sisällä vai suolestuksen jälkeen? :smt017
Kumpi on helpompi? Millaiset pihdit olisi hyvät tuppien nyppimiseen lopuksi?
siimis

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Olen ensin kyninyt (tai nylkenyt) ja vasta sitten suolestanut.
Kiyry87

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Ahaa, mä olen kanat ja kalkkunat ensin suolestanut ja sitten nylkenyt.
Metsästäjä opettanut linnun siivoamisen joten sillä teen vähän eri tavalla ilmeisesti :smt003
Kiitos siimis :smt006
siimis

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Se on riistan kanssa vähän eri asia, kun ne on ammuttu. Silloin on kiire saada ne todennäköisesti vahingoittuneet sisälmykset ulos pois lihaa pilaamasta. Mutta kun on teurastettu kaula katkaisemalla, niin ruho on silloin veretön ja sisuskalut ehjät eikä suolistobakteerit pääse lihaan. Silloin saa siistimpää jälkeä kun ottaa rauhassa ensin höyhenet pois päältä ja vasta sitten sisukset.
Kiyry87

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Kyllä tämä munis on korvaamaton ihmisineen :smt055
Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

ja ehottomasti vaan nyppimällä jos jaksaa. Se palkitsee sitten ruokapöydässä :D
Räpylä

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Tää on ollut tosi hyödyllinen keskusteluaihe! Kiitos olipa hyvä lukea tämä. Täytyy kokeilla jos joskus laitan ankan pataan, etten nylje koska tykkään nahasta :)
Suvianne

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä ja tärkein juttu on se, että liha maistuu paremmalle. Siis ankanrasvahan on gourmee tuote. Se kun valelee lihaa paiston aikana niin mikään pussi tai rasvailu ei korvaa sitä aitoo nahkaa lihan päällä :)
marjukka

Re: Ankan teurastus

Viesti Kirjoittaja marjukka »

Vielä kysymys, joka koskee aikaa ennen teurastusta. Oletteko ennen teurastusta pitäneet ankkoja jotenkin tietyllä "ruokavaliolla". Minulla ankat on päivät vapaana järvessä ja yöksi pistän häkkiin. Järvellä ollessaankin käyvät syömässä päivälläkin kauraa häkistään ja saavat kauraa myös illalla ja aamulla. Päivät kuitenkin syövät mitä järvestä löytävät.
Tuleeko ankat pitää pelkällä kauralla viime viikot? Tuoko tuo "luonnon ruoka" lihaan jotain makuja?
Millään en hennoisi ankkoja viimepäiviä pitää aitauksessa (aidattu osittain järveen), jossa pääsevät vain hieman uimaan ja kauraa syömään, kun ovat kesän saaneet mennä vapaasti...
Kiva jos joku osaisi vastata!
Vastaa Viestiin