Viestikyyhkyistä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

inez59

Viestikyyhkyistä

Viesti Kirjoittaja inez59 »

Laitanpa tähän hauskan kuvan... Noista kyyhkyjen silmistähän on ihan oma "taiteenlajinsa", niistä pitäis nähdä vaikka mitä! Mä taisin jo kerran jonnekin laittaa sen Myron Kulikin sivun osotteen, noh kun googlettaa tolla nimellä pitäs löytymän. Joskus oon lukenut ne jutut sieltä, mutta eihän mulle mitään mieleen jäänyt.. Tässä kuvassa kuitenkin on pariskunta auringonotolla..vaan katsokaa noita silmiä! :smt005

Kuva

Ja vasemmallahan on kukko ja oikeella kana..... mutta kaikilla ei ole samanlaisia silmiä...
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Onpas kukolla veikeät silmät!
Olen jossain nähnyt sellaisen "luettelon" kyyhkyjen silmistä ja oli aika lailla erilaisia. Olisikohan netissä osunut joskus surffatessa kohdalle.

Kröhöm.... :smt003
Meillekin on sitten jo ikäänkuin varattuna jokunen viestikyyhkynpoikanen.
Tulnevat jo ensiviikolla ja juuri mittailin ulkohäkille paikkaa.
Häkkejähän on jo valmiina ja käyttämättömänäkin, mutta näille meinaan tehdä juuri tarkoitukseen suunnitellun, joka ei ole liian iso, jotta saan linnut tarvittaessa hyvin kiinni (kun kerran harrastus on vasta aluillaan ja taito hakusessa). Sisätila tulee samaan ulkorakennukseen, missä riikinkukoillakin on jo tila tyhjenemässä. No, periaatteessa kyyhkyjen häkistä on jo alaosa valmiina, täytyy enää korottaa kattoon asti ja laittaa vaikka "välikatto" verkosta, jos kiinniotto on sisällä hankalaa...

Ulkohäkkiin tulee sitten se sputnik ja sen nikkaroimisessa taitaa ollakin haastetta miehelle (tai sitten löytää jostain käytetty...). Itse järjestelin jo tänään paalikasan pois sisähäkin tieltä, nyta vaan odotan sopivaa hetkeä, että on omaa aikaa mennä timpuroimaan.

Ja mies on taas yhtä innoissaan :smt005 Saa sitten ottaa pitemmille taksimatkoilleen aamulla aina lentoharjoittelevia lintuja mukaansa ja sitten saadaankin koko porukalla jännätä, että koska tulevat kotiin, vai tulevatko.
Ai ai ai, on se tämänkin jännää.
Meillähän on pian kunon lintutarha täällä.
Tykkään ihan ylipaljon noista "kuivista" siivekkäistä. Ovat kuitenkin aika kevyitä hoitaa ja niiden sielunelämään on mukava perehtyä.
Linnut ovat kuitenkin niin viisaita, että ei sitä moni tietämätön uskoisi, kuten en itsekään ennen ajatellut.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Aijai Volmari, teillä taitaa riehua tää lintulenssu :smt003 Mutta onnea tulevista kyyhkyistä!
inez59

Viesti Kirjoittaja inez59 »

Volmari, siitä se lähtee :smt003 Onnea kyyhkyistä!
Se onkin hyvä kun ajoja on vähän joka ilmansuuntaan niin oppivat linnut hyvin. Mä kun ajan tätä Halkia-Helsinki väliä niin kyllä täältä linnut osaa kotio, mutta kun niiden pitäs osata muualta niin voi, voi.... :smt005
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Tattista vaan ja tässähän nämä neljä nuorukaista:
Kuva
Shot with Canon EOS 400D DIGITAL at 2007-07-16

Innolla olen paneelia lätkinyt lakan seinään ja taidan sen kyllä vinkeistä huolimatta maalata valkoiseksi (on sen verran päässyt tuo jämäpaneeli osin mustumaan...siksi teenkin seinäpinnan niistä, kun ovat kerran ylimääräisiä). Lakan kooksi tulee kuusi neliötä ja ainakin ensialkuun se saa olla yhtenäistä tilaa. katsotaan sitten tulevaisuudessa, että kuinka harrastus vie mukanaan ja lintumäärä kasvaa.

Uudet tulokkaat kököttävät kääpiökanoilta vapautuneessa ulkohäkissä nyt ja ihmettelevät siellä, että mihinkäs ovat joutuneet :smt017
Aika innolla jo odotellaan tulevia matkalentoja, mutta koitetaan nyt edetä rauhassa ja kaiken taiteen sääntöjen mukaan asiassa eteenpäin.
Muutama muukin lintu tulee varmaan ennen kevättä hommattua...
Että oliskos sillä Moilasella vielä laittaa vaikka valkoisia tulemaan... :smt005
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Kuva ONNEA uusista kyyhkyistä! Ruskearaitapaita on mun suosikki!!
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Onnea uusista asukeista :smt006
Kauniita ovat :smt007
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:smt003 :smt003 Onnea!
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Kuva

Hieno sulkajengi! Onnea, onnea!
inez59

Viesti Kirjoittaja inez59 »

Ihania kyyhkyvauvoja :smt001 ei noita oikein vielä nuoriksikaan voi sanoa kun höytyvät vielä päässä ja nokan päällä ei tietoakaan nahasta :smt003 Nuo ruskeat kulkee mielestäni värinimellä mealy.
Onnea pienistä viestinviejistä :smt007
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Onnittelut kauniista kyyhkyistä :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tyynelään (taas kerran) onnittelut! Kylläpäs teille nyt lintuja pukkaa :smt007
Joko noista viestittäjistä erottaa sukupuolet
vai onko se yhtä hidasta/vaikeaa kuin riikinkukkokyyhkyjen kanssa?
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

hilta: juuri tänään totesin, että toivottavasti ei mitään lintulenssua tälle mäelle ikinä pukkaa! :smt005
Musta on tullut ihan kahjo noiden siivekkäiden perään.
No, joskin risteytyslauma hieman harveni kalkkijalan ja tulevan lääkityksen takia juuri :smt009 ja yksi tipuistakin oli hävinnyt!! Ihan omituisesti...liekö päässyt häkistä ulos ja katti vienyt.
Että tasapaino määrässä säilyy näin väkisinkin.

Ymmärrykseni mukaan kyyhkyistä ihan vauvana voisi sukupuolen tuolta peräaukon seudulta kokenut ihminen nähdä, mutta itsellä tuo tunnistaminen jää kyllä hieman myöhemmäksi. Ja saman käsitykseni mukaan taas hiukan vanhemmista poikasista sitä ei enää sitten pystykään samasta paikka erottamaan sitä sukupuolta.
Että taitaa tuo aika vaikeaa näin aloittelijalle olla.
Moilanen voi korjata, jos olen jotain ymmärtänyt väärin tuossa suskupuolenerotamisasiassa :smt005

Mutta tästä se tieto lähtee karttumaan ja kai sitä sitten joskus osaa itsekin jo aikaisessa vaiheessa sanoa, että kuka kukin on!
Näistä vaan nyt odotellaan, että tuleeko pareja ja samalla toivotaan, jotta eivät heti ekalla lennollaan sitten kaikki häviäisi.
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Onnea Volmarille kyyhkysistä :blob4: taitaapi tirppalunssa riehua Tyynelässä pahemman kerran :smt005 :smt005
ps. mitenkäs brahma-rouvan haudonta edistyy
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Jaa täällä lintuja? E-ei ole näkynyt... :smt005

Brahma se vaan edelleen hautoo ja ensi viikolla olisi sitten aika!!!
Vastaa Viestiin