Ankoista tulee jalattomia???

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanaemo

Ankoista tulee jalattomia???

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Mulla on nyt joku juttu/pöpö/ruokintavirhe ankoilla. Poikasista yksi oli aamulla "jalaton" eli jalat eivät kanna kunnolla. Ankka oli minusta iltasella parempi, mutta äsken kun kävin iltaruokia jakelemassa, niin myös toisella ankkavauvalla oli sama vika. Kersat ovat syöneet vehnälesettä, kaurahiutaleita ja kaikenlaista vihreää mitä pihasta olen saanut kerättyä. Teollista rehua en ole antanut. Onko kellään muulla ollut koskaan samanlaista tilannetta?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Laita niille kiireesti jotain, missä on paljon valkuaista ja energiaa ...kavereiden kasvunopeus on ihan eri, kuin millään, mitä oon koskaan nähnyt.. siis broilerkalkkunan luokkaa..heivaa vaikka munamössöö, johon laita öljyä joukkoon.. ANKAT ON SYÖPPÖJÄ..isompia on ne meillä olevat (samaan aikaan kuoriutuneet) kuin samaan aikaan kuoriutunut Broilerkukko .. siis kana.. Ne tarvii tosi tuhdin ruuan .. sori, kun en älynnyt varottaa.. :smt011

Pakkosyötä, jos muu ei enää tepsi..mulla on koko ajan pikkupunaheltta ja kasvatuspunahelttaa tarjolla just siksi, jos en ehdi kokata tarpeeksi..Eläinvalkuainen on a ja o noille vesilinnupoikasille..sorsanpojat ei syö oikeestaan mitään muuta ja ankka on sorsa..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Veden aateliset -kirjassa höpötetään vissiin hanhien kohdalla kalsiuminpuutteesta, joka aiheuttais jalattomuutta. Voiko ankoilla olla samaa?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Voi hyvin olla.. sorsanpojathan syö veden höttiäisiä pääasiassa ja osalla niistä on kuori..silloin kun mulla oli vielä fasut tarhassa, mää syötin niiden poikasilla kekomuurahaisia pari kolme kertaa viikossa.. hanhi on kuitenkin vähän erilainen eläin kuin ankka.. aikuisenahan se pääasiassa laiduntaa.. ankka syö aina myös matoja, toukkia jopa sammakoita..
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Minäkin olen tuota veden aateliset kirjaa tavannut, ja siellä tosiaan on se halvaushomma joka tulee jos ei kalkkia ole tarpeeksi ruuassa. Neuvottiin, että laitetaan ne pieneen aitaukseen etteivät juokse vapaana, ja syötetään kalkkipitoista ruokaa. Viikossa pitäisi toeta. Siellä sanottiin mitä tuo ruokaseos voisi olla, mutta kun kirja ei ole tässä vierellä niin en muista ulkoa.

Meidän ankat kyllä syö hirmuisesti, ovat kasvaneet aivan räjähdysmäisesti. Eilenkin Pomo söi niin paljon, että pullautteli sen jälkeen limaa pihalle (jonka tietty söi uudelleen). Pomo on muuten sama vaakku jonka nokkaa tuolla alempana ihmettelen. Olen tosiaan sotkenut munankuorta mössöön joukkoon.

Minkälainen kalkki olisi parasta vaakuille, simpukankuorirouhe? Meinasin tänään käydä maatalouskaupassa. Hihi, viedään vaakut tänään mökille ekaa kertaa, saavat olla pihallakin jos on kyllin lämmin :)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Osta poikaskalkkia.. täältä jyskylästä ei saa simpukkaa.. tai tilaa Moilaselta rouhetta.. pussittaa pienemmänkin erän.. mä hain 25 kilon säkin sitä punakivellä terästettyä simpukankuorta.. sattuneesta syystä :smt003
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Teolliset ruuat ovat alkuvaiheessa siksi hyviä että proteiinin määrä niissä korkea (toisin kuin viljassa ja viherrehussa) ja niihin kalkki on tasapainotettu. Liika kalkkikaan ei ole hyväksi pidemmän päälle joten täysin summittainen kalkinanto ei varmaan ole hyvä. Ankat ehkä osaavat annostella itse kalkkia? Ainakin viiriäiset näin tekevät.

Tipsi, jos tilaat poikaskalkkia niin voin tilata yhdessä sun kanssa :smt001 Ruokintakalkki mitä olen antanut, ei oikein kelpaa viiruille ja niillekin voi sitä poikaskalkkia antaa. Viirut täyttivät 6 viikkoa eli kohta pitäisi alkaa muniakin ilmaantua.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

voihanvoi, onnistuin sitten ostamaan kanakalkkia, raekoko 3-6mm. Onneksi sitä saa murskattua jospa se maittaisi paremmin. Hmm.. no ainakin sitä on 40kg, ei ainakaan lopu kesken. (Tuon sulle driple töihin pussin jos kelpaa).
Vastaa Viestiin