ankkojen tietoja???

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maatiainen

ankkojen tietoja???

Viesti Kirjoittaja Maatiainen »

Luin tuolla noita Ankka aiheita ja olisin tarvinnut tietää millanen pesä pitää ankalla olla... Minulle tuli kukkon antaessa niin ankka tilalle ja tänään ostin sille poloselle kaveriksi 3 tyttöä ja nyt olisin tarvinnut tietää oleellisimmat asiat...

Olen syöttänyt sille leipää ja kauraa sen minkä se on syönyt ja on syönyt muuten matojakin kun heittelin sille...

Kertoa saa kaikkee mitä mieleen juolahtaa kaikki tieto on tarpeen...

Voiko muuten ankat ja kanat talvehtia samassa?

Kiitos kaikille vastanneille... :smt006
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässä juttua noista yhteisistä tiloista:
http://www.munanetti.power-forums.com/a ... -t940.html
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ankka pesii miellellään suojaisaan paikkaan, vaikka vähän isompaan munintapesään, joka on asetettu maahan. Mulla on kaikenlaisia vanerilaatikkoviritelmiä ja yks työmaapukki, jonka alunen on kaikkein mieleisin pesintäpaikka. Pohjaa ei oikeestaan kannatais laittaa ankanpesään kun tykkää kaivaa aika syvän pesän.
Maatiainen

morop

Viesti Kirjoittaja Maatiainen »

pitääkö sen pesän olla sisällä vai voiko olla pihalla... ja voiko ankka olla yötä päivää ulkona kesällä... kun tossa ihan äsken eli noin tunti sit tuli kaivinkone ja teki mulle ankka lammen tuonne pihan reunaan, niin olisin tehny niille sinne aitauksen johon olisin laittanu jonkin laisen suojan sadetta varten ja tietty pesän...

Kiitos jo etu käteen niille jotka kehtais laittaa mulle sähköpostiin kuvia ankan pesistä kun ihan oikeesti en oo ikinä sellasia virityksiä nähny...
katja_rasanen@pp.inet.fi :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä on kaksi vaakun pesää viime kesänä ihan pihalla.. osaavat etsiä sieltä suojaisan paikan..ei tarvii pesälaatikkoo, jos saavat vapaasti vaakkua.. toinen meillä oli pienen pihakuusen alla ja toinen pusikossa. Jos ankoilla on aitaus, voi sinne tietty laittaa jokin varjon/suojuksen ja sinne sitten pesäpehmikkeet
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hehe, meillä oli joskus n. 15 v sitten ankkoja, ja jossain vaiheessa kaksi koirasta. Ne paritteli keskenään ja väsäili pesiä. Toinen vahti ja toinen teki pesää.. :smt001
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meitin eka ankat paritteli kanssa ja teki pesää.. pikkasen mää ihmettelin kun munia tuli kaksi päivässä... :smt005 ja sitten ne leikki toisinpäin...
Maatiainen

Kiitos kaikista viesteistä...

Viesti Kirjoittaja Maatiainen »

Olen tosi kiinnostunut kuuntelemaan teidän kokemuksia ankoista... Minä sain tosiaan sen ekan ankan kukko/ ankka vaihdossa.. ja ostin sit kolme ankkaa... :smt012 NO kolmesta ankasta mitkä ostin tyttöinä niin, kaksi on tyttöä ja yksi uros. Ja sit niistä tytöistä toinen kuoli eilen (kun ajattelinkin sen olevan vähän kipee) navettaan... No mut kokeillaan seuraavalla ankalla... Myyjä lupasi minulle kuolleen tilalle uuden ja lupasi vaihtaa uroskenkin naaraaksi... mutta katsotaan...

Miten muuten olisiko teillä jollain kiinnostusta ostaa se minun uros ankka...? kun en mielellään lähtisi viemään tuota ankka poloa niihin oloihin takaisin mistä se tuli...! ankka on tai siis kaikki kolme elossa olevaa ankkaa ovat olleet pihalla vapaana ja kesyyntyneet tosi hyvin siitä mitä olivat... Eli minulla on nyt 2 urosta ja 1 naaras... möisin sen toisen uroksen pois...

Otin tuon ankan suomen eläin välityksen autosta! Tuon takia jo vapaudessa ollutta ankkaa en mielellään ahistaisi takaisin niihin oloihin... Ja voi kauheeta missä oloissa niitä kuletetaan...? :smt010

Mutta edelleen kiitän kaikkien kertomuksia aiheesta ankat... kaikki kokemukset ja kertomukset omista otetaan vastaan...

Olikos sillä väliä mitä kaloja ankoille syöttää ja pitääkö niitä mitenkään käsitellä...?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tipsi voi selvittää niitä loisjuttuja.. mulle tuli yllärinä että muikuissa on lintujen loisia, vaan ei lapamatoo.. oon kuvitellut että ne on "turvallisia" ihan raakana.. pitänee pistää kalat pakkaseen tekeytyyn tai keittää.. tai sitten vaan loishäätää linnut aika ajoin.. eihän nyt joka kala saastunut oo mutta kuiteskin..
AY

Viesti Kirjoittaja AY »

maunu_muori kirjoitti:Tipsi voi selvittää niitä loisjuttuja.. mulle tuli yllärinä että muikuissa on lintujen loisia, vaan ei lapamatoo.. oon kuvitellut että ne on "turvallisia" ihan raakana.. pitänee pistää kalat pakkaseen tekeytyyn tai keittää.. tai sitten vaan loishäätää linnut aika ajoin.. eihän nyt joka kala saastunut oo mutta kuiteskin..
Siis mitä...??!!??!! :smt119
Eikö muikut olekkaan "turvallisia"...kertokaapa nyt mullekki tarkemmin.
Entä silakat?
Itse ostan aina välillä kilon verran silakoita ja pilkon ne saksilla pienemmiksi.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meidän herkkupeput ei suostu syömään silakkaa.. muikkua pitää olla.. ja taas eilen heivasin ne raakana.. mitä se nyt enää auttaa, kun ollaan kaksi vuotta syötetty raakaa muikkua..(ovat ihan terveen oloisia kuiteskin) laitan sitten syksyllä madotuksen ennenkuin törppään sisään.. siis tammikuussa, niinkuin tänä vuonna.. juu juu .. meillä oli vaakut ulkona tammikuun loppuun asti...Hyvin pärjäsivät, kun monta kertaa päivässä laitettiin lämmin juomavesi...Tipsillä on parempaa tietoo, joten annetaan hänen kertoa, kun ehtii vaakunhoidolta.. Sain eilen ihanan multimediaviestin.. Tipsi oli vienyt vaakut möksälle ekaa kertaa ja siellä ne pikkuiset ulkoili vihreellä :smt003 ..Mää lähetin sitten vastaavasti takaisin viestin: (mun viikon loma alkoi sillain, että töistä tulon jälkeen suoraan kätilöksi) kolme kauniin kirjavaa karitsaa ja onnellinen emä. Kaksi oli uuhta ja yksi pässi(kaunisvärityksellinen karitsa oli uuhi.. ja taas muorin katras kasvaa.. eihän sitä voi hävittää tai myydä, lähes muflonin värinen)
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hmm.. tosiaan kysäsin kalojen loisten asiantuntijalta (kun töissä on tällainen luontaisetu :smt002 ) että onko muikussa lintujen loisia. Ja kuulemma on suolistossa, vatsan sisäpinnalla ja silmissä. ELi jos suolet ja pään ottaa pois niin ei tiedon mukaan pitäs olla. Tosin tiedätäänkö kaikkia on eri asia.. NO, en sitten tietty kysynyt että onko niissä sorsiin tarttuvia loisia, tai siis että onko ne väli-isäntinä tällaisille. Kun myöhemmin juttelin erään toisen kanssa ahvenväli-isännällä olevista loisista että joku voi tarttua lokkiin ja kuikkaan &kaakkuriin, mutta että olisi näille spesifi ja että ankka ei luultavasti sitä saisi.

Ota näistä sitten selvää..

Ja tietty neuroottisena kävin kysymässä että mahtaako lieroissa olla lintujen loisia lieroasiantuntijalta, ja ei hänen tietääkseen. Hehe, mä saan varmaan ihan sekopäänmaineen (Ankkoja kylppärissä, kyselee murtuneena töissä "onko mun ankat nyt loisia täynnä kun mä annoin lieroja..") Tieto lisää tuskaa :smt009

Pitää kait piinata kalaloisimmeisiä tarkemmin asiasta. Niin ei jää mitään epäselväksi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä lieroissa voi olla linnuille vaarallisia loisia:
http://www.siipi.net/hanke/mustapaatauti.html
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hei oikeesti.. älkääs pelotelko Tipsiä yhtään enempää.. sillä on sellainen työsuhde-etu.. että ne pelotteleen sen siellä ihan piloille muutenkin.. :smt005

Siis oikeesti .. ei joka muikku tai liero voi olla saastunut tai mulla ei olis yhtään ankkaa enää elossa :smt009 .. nyt niitä on ihan omiksi tarpeiksi :smt016.. ja vähän toisillekin :smt002..


siitäpä tulikin mieleen, että muniksen tapaamisessa voitais keskustella tauti- ja loistilanteesta ja miten sitä pidetään kurissa ja kuinka hoidetaan..ja mitä myö harrastajat voitais tehdä ettei tauteja levitetä....löytyiskö halukkaita esitelmöitsijöita.. majoitus ja ruoka vois olla talon puolesta, sosiaalitiloina voisin mainostaa ulkohuussia, kylmää vettä, vaan ei järveä :smt005, ja vaikka raikasta telttamajoitusta.. kukkolauman laulussa :smt081.. kalkattikoiraat ja fasu-ukko voitais tilata teltan viereen visertään :3some:
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

maatiainen: Miksi haluat myydä uroksen pois? Eikai siitä haittaakaan ole..
Vastaa Viestiin