Viiriäisen häkkikoko

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Viirupöö

Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Riittääkö kolmelle viiriäiselle 120-140 cm x 60 cm kokoinen (kanin)häkki? Tämä on siis pinta-ala. Ainakin mitä viivottimella katsoin, niin onhan tuolla sinänsä kokoa, mutta onko tarpeeksi?
uusikananen

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Hyvin riittää, on luxustila verrattuna johonki tuotantohäkkeihin/eläintiheys. Havuja sun muuta vaan piiloksi ja virikkeeksi :)
Viirupöö

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Hyvä kuulla! :) Käykö "kasvistosta" muovikasvit, vai saattavatko yrittää syödä niitä?

Muuten; tuli mieleeni, että miksi rätkää pidetään "syömäkelvottomana roskalintuna"? Mietin tässä, että ihan yhtä lailla se viiriäinenkin taitaa marjaa ja matosta popsia ruoakseen, että miksi rätkällä näin huono maine? Eikös niiden pitäisi olla syksyllä "marjamarinoituja" kun syövät metsästä mustikat ja pusikoista marjat? ;) Täällä meillä päin aika monikin taitaa syödä syksyllä rätkiä, itse en ole vielä mokomaa gourmettia kokeillut...
max3

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja max3 »

Riittääkö häkissä korkeus?
uusikananen

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Niin tosiaan, en sitä kans tullu aatelleeks... Aattelin tota omaa häkkiä, mikä on kyllä tarpeeks korkee, tuon pinta-alan kananhäkit kun yleensä on aika hyvän korkusia. Vallan ku laittaa niitä havuja kattoonkin etteivät kolhi itteensä kun pyrähtelevät. Hyvä pointti. Kyllä nuo aidot havut taitaa voiton viedä jos viiruilta kysytään :smt003
Viirupöö

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Miten arkoja viiriäiset yleensä ottaen ovat? Tuskin varmaan säikkyvät normaalia käytöstä jos on tuttu hoitaja... Se 60 cm korkeus varmaan riittää, etteivät kopsahtele kattoon jos säpsyvät, vai?
uusikananen

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Mun mielestä riittää oikein hyvin, joku muu voi olla toista mieltä :smt001
Viirupöö

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Kiitos vastauksista! ;) Olin lähinnä siitä huolissani, että onko tilaa tarpeeksi elämiseen ja oleskeluun viiriäisten näkökulmasta. :)
uusikananen

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Tää on hyvä paikka hakee tietoo, täältä oon ite ainakin löytäny tosi moneen asiaan vastaukset. Sun viiruilla tulee varmasti olemaan loisto-olot :smt001
AnetteMilli

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Viirupöö kirjoitti:Hyvä kuulla! :) Käykö "kasvistosta" muovikasvit, vai saattavatko yrittää syödä niitä?

Muuten; tuli mieleeni, että miksi rätkää pidetään "syömäkelvottomana roskalintuna"? Mietin tässä, että ihan yhtä lailla se viiriäinenkin taitaa marjaa ja matosta popsia ruoakseen, että miksi rätkällä näin huono maine? Eikös niiden pitäisi olla syksyllä "marjamarinoituja" kun syövät metsästä mustikat ja pusikoista marjat? ;) Täällä meillä päin aika monikin taitaa syödä syksyllä rätkiä, itse en ole vielä mokomaa gourmettia kokeillut...

Itseasiassa ruottin puolella tämä on riistalintu ja pidetään suurenakin herkkuna. Muistaakseni kuitenkin rinnassa ei ole syömistä 30grammaa enenpää.
Rusina

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kyllä rätkiä voi Suomessakin metsästää. On kuulemma maukas marja-aikaan...
Atia

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja Atia »

Kävisköhän parille viirulle tällainen häkki: k 60cm, s 55, l 103 cm?
minkuliini

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Atia: kyllä käy tuo häkkikoko! 50-60cm on hyvä korkeus ja mun mielestä 1m leveys minimi virkuille. Mulla yksi pariskunta elelee 1m leveässä terrassa.
Atia

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja Atia »

Kiitos vastauksesta :)

Jotkuthan taitavat pitää viiruja ihan lemmikkinä sisätiloissa josta tuli mieleen että olisiko niiden parempi olla lämpimässä autotallissa häkeissä vaiko sitten omassa nurkkauksessaan häkeissä kanalassa? Kanala on siis vasta rakenteilla...
Muffe

Re: Viiriäisen häkkikoko

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Minun viirut elelevät sisätiloissa isoissa terraarioissa ja häkeissä. Tietenkin se on jokaisen omasta mieltymyksestä kiinni mihin viirut sijottaa. Kanalakin käy mutta parempi laittaa siellä vähän korkeammalle ettei ihan lattian tasossa olisi. Häkkikoot on oikein hyvät mitä tuolla kysyttiin. Itse en laittaisi ainakaan yli metrin korkeaan häkkiin viiruja. Kokeilin ja lentoonhan ne erehtyivät! Tumpsis häkin seinään ja loppu kananlento! 50-70cm eivätkä ole päitään hakannut. Eipä nämä viirut kyllä edes pompahtele. Liekkö tottuneet kaikkeen elämään ympärillään kun kissat toljottavat terraarioitten vieressä ja kaapivat lasia pikku paistin toivossa. Viirut ei edes ole huomaavinaan näitä hirmu tappajia :smt040
Vastaa Viestiin