Kulta ja Platinafasaani

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on myös samassa, mutta polkevat vain omaa kanaansa, risteytyksistä, tai väreitä ei kokemusta....
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Kana on viimekesän poikanen,pitäs olla punakulta koska en omista keltakultafasaaneja.Jospa tummempi väritys tulee ekassa sulkasadossa.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Missähän mahtaa olla vika kun munia tulee lähes joka toinen päivä,mutta kaikki tyhjiä,olen lärivalaissut munia noin 10vrk:n haudonnan jälkeen mutta yksikään ei ole hedelmöitynyt kukonkin olen nähnyt hoitavan hommansa.

Voiko vika olla ravinnossa(kanan munintarehua maaliskuusta lähtien vähan ohraa,auringonkukkaa.kalkkia ja jotain lintujen täydennysrehua jonka nimeä en nyt muista)pitääkö jotain lisätä tai poistaa :smt017

Vai pitäisikö pariskunnat rauhoittaa omiin häkkeihin,mulla kaikki samassa tarhassa 2kultafasaanikukkoa 3kanaa sekä 1platinakukko.
vostozno

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja vostozno »

Minulla on sama ruokavalio noilla kultafasaaneilla. Pariskunta aivan omassa häkissään ja kaikki munat lähteneet itämään. Kuoriutuminen tosin näyttää olevan vaikeaa kun tuntuvat kuoriutumisvaiheessa kuolevan.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Missähän nyt voisi olla vikaa kun kultafasutipuja on alkanut tulemaan ihan kiitettävästi mutta kuolla kupsahtavat noin viikon ikäisinä (on toki jokunen vielä elossa)

Kaveri sano antaneensa kanatipuille puhdasta puutuhkaa (estää kuulema ripulointia) mutta itte en ole vielä kokeillut onkohan tässä perää.

Mulla pelkkää punahelttaa joka on tarkoitettu 0-6 viikkosille ja hedelmiä/juolaheinää ne nyt ainakin maistuvat,

Tarttisko vielä lisätä vedensekaan undulaateille/kanarianlinnuille tarkoitettua vitamiinia.

Ja tuohon seonin kysymykseen voisin vastata että on tuo platinafasaanikukko tainnut polkea kultafasukanaa kun on vieläkin huomattavasti vaaleampi kuin nuo kultafasukanat.

Pistäkäähän muutkin juttua täman kesän haudonnasta miten on onnistunut.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Minulla on kultafasaaneita kuoriutunut 18 kpl,joista kavereille mennyt nuorena siten että kasvamassa 7 tipua,jotka kasvatan isoiksi ja jätän taas yhden parin itselle.
Platinafasaaneista kuoriutui 15 kpl,kasvamassa 8 tipua teen samallatavalla kuin kultafasaaneissa. Muista lajeista tullut vähemmän poikia.Epäilen että teillä on vääränlainen ruokinta,luonnon omista suoja-aineista ei kukaan mainitse yhtään mitään mm. olen kerran niistä maininnut jossain,keinoemot pitäisi rakentaa niin että niissä on selvä kylmän ja lämpimän raja,mikä on erittäin tärkeä näille. En koskaan käytä minkäänlaista valmisrehua linnuilleni.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Taas tuli tipu ja vauhdilla (kuoriutumisen kestoaika noin 45 minuuttia) näyttää ihan terveeltä ja vilkkaalta mutta saapas nähdä miten käy.

Laitoin sulle tracopan yskäriä
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Hei Haloo

On tällä kulta ja platinafasaanirintamalla aika hiljaista vai onko kaikki kulta ja platina ym ym koristefasut kuollut sukupuuttoon suomenmaalta.

Joten :smt024
Johku

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Johku »

Meillä on yksi kultafasaani koiras...aivan ihana, seurallinen tapaus. Aina kun menen kanalaan, se kulkee lähistöllä, kerjää herkkuja (?) ja katsoo kiinnostuneena kaikkea mitä tehdään...aikalailla sosiaalisempi kaveri kuin vanhempansa olivat :smt001
Hra Heinämäki

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

Meilläkin kultafasaanipariskunta. Aika arkoja tuntuvat olevan ainakin näin aluksi. Vikkeliä jaloistaan, saa näköjään olla tarkkana etteivät kipase tarhan ovesta vapauteen. Muutaman kerran sen on naaras tehnyt mutta hyvin tuo on kiinni saatu haavilla. Kissakin kävi fasaanitarhassa tervehtimässä. Ekalla kerralla koiras fasaani juoksi pakoon minkä jaloistaan pääsi, toisella kertaa kissaa ei enää tuntunut kiinnostavan ja fasaanitkin oli rauhallisemmin.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Ei ne mihinkään sukupuuttoon ole kuollu. Mulla kuoriutuu vuodenvaihteessa uusia fasaaninpoikia.
Viimeksi muokannut tracopan, 04 Maalis 2013, 16:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Olipas hienoja lintuja, :smt038 voi jee jee jee!!!!! Mutta te joilla on platinafasaaneita, miten korvaatte bambunversot ja -siemenet ruokavaliossa, joita laji syö luonnossa! Kenties erillaisilla vihanneksilla, ja fruttipateella, :smt017 vaiko ihan kasvatatte "kasvihuoneoloissa" kenties bambua!!? Utelias Unto kun olen :-"
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Olipas Tracopan-nimimerkin päivitetyssä youtube-linkissä hienoja poikasia :smt045 ja siis nyt KESKITALVELLA, voi hyvät hyssykät! Kiinnitin poikasten ruokakippoon (ei rehuja) ja virkeyteen huomioni!!! :smt041 . Mites onko teillä muilla jo haudonta menossa tai ovatko alkaneet munia (lähinnä fasaanit, miksei muutkin lajit!?).
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Kyllä olen samaa mieltä että on tracopanilla linnut ja lintulat hienossa kunnossa! (ja kerran vielä kiitos tipujen ruokintavinkeistä)

Sain viimekesän poikasista viisi jäämään henkiin joista neljä kukkoa ja yksi kana.

Arkojahan nämä kultafasaanit on mutta mulla kanat pyörii jaloissa ruokinnan aikaan,kukot seurailee kauvenpana(vaikka luulisi olevan toisin päin)

Kaverilla kukotkin söi ihan kädestä (rauhalliset liikkeet tarhassa sama takki lähes aina päällä ruokinnan aikana ja viheltely linnuille) näillä keinoin meinas että siksi niin kesyjä,mutta kun tuli vieraita niin linnut pötki pakoon saman tien.

Että näin tällä kertaa.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

KIITOS paljon kommentista! :smt002
Kiva kuula, että joku on käyttänyt neuvoja. Minulla kultafasut (molemmat sukupuolet) syövät kädestä, että kesyjä ovat! :smt001
Vastaa Viestiin