Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Karhurouva

Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Kun tämä ei kertakaikkiaan suju. 6 viiriäistä ostin. Yksi kuolla kupsahti mystisesti suht pian, epäilin sen hypänneen kattoon. Jouduin siirtämään häkkiä, jolloin kaikki ok, kun muutama minuutti myöhemmin siirsin takaisin, olikin yksi kuolleena. Siirsin tyypit korkeampaan häkkiin lattianrajaan, ja tuntuivatkin siinä olevan jotenkin rennompia. Joitakin aikoja sitten kävi ilmi, että kaikki loput ovat kanoja. Sähkötöiden yhteydessä halogeenivalossa yksi jahtasi muita, häkki pimennettiin ja se touhu loppui siihen, eikä sellaista sittemmin ole ilmennyt. Tänään kuitenkin odotti kaamea näky, yksi oli piesty pahasti, tolpillaan oli kyllä, mutta pää oli hakattu, kahdella muulla rinnuksissa verta. Lensi paremmille maille. Toinen mikä ihmetyttää on, ettei ainuttakaan munaa ole tullut vieläkään, vaikka linnut ovat syksyltä ja kanalassa on jo jonnin aikaa ollut valaistuskin yli 12 tuntia päivässä. Olosuhteissahan nyt täytyy olla jotakin vikaa, mutta mitä? Perusrehuna pikkupunaheltta automaatissa koko ajan saatavilla, vesi pullossa samoin, lisäksi annan kanojen "kotiruokamössöjä" muussattuna. Häkki on kai 60x110, 70 senttiä korkea, kukkoa tosin ei vieläkään ole, mutta ei kai se viiriäisillä niin olennainen olekaan, vai siitäkö nyt kiikastaa? Jotakin hämäräähän tässä on, mutta mitä? Viiriäiset oli pitkäaikainen haave, ja nyt kyllä ketuttaa ankarasti, kun eihän tästä mitään tule, ei kertakaikkiaan. :smt021
Xaus

Re: Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Oisko lähtökohdissa vikaa, tipuaikana siis?
mik

Re: Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja mik »

ihan varmuudeksi kysyn: onhan viiriäisillä kalkkia, hiekkaa ja kylpypaikka?
Mites lämpötila?

Mulla olivat 2 kk munintatauolla, mutta niillä oli selkeä sulkasatokin.

Kukon kuva seinälle?
vetehinen

Re: Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Tämä on varmaan ihan tyhmä kysymys, mutta oletko ihan varma, että ovat kanoja? Eihän häkistä kuulu kiroilua?
Mimi30

Re: Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Minkälainen sisustus häkissä on? :smt001
Mä pidän tosi reilusti havuja omassa,sit niillä on pari isoa pesää missä paljon heinää ja muitakin heinäkasoja. Siivouksen kannaltahan siinä on paljon siirreltävää ja näpertelyä mutta hyvin viihtyvät kun on monenlaista pesää ja "ryteikköä". :smt001
Ai niin ja sitten nuo omat tykkäävät kun pieniä salaatinlehtiä,ituja ja kaurahiutaleita ripottelee vähän muuallekin kuin kuppiin nii tulee sellasta ruuanhakua ja puuhastelua. :smt045
siimis

Re: Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Munintaan vaikuttaa ennen kaikkea ruokinta, valaistus, vedensaanti ja rauhallinen ympäristö.

Ruoassa on oltava riittävästi valkuaista, ilman sitä muninta lakkaa. Pikkupunaheltan pitäis kyllä siinä suhteessa olla riittävä. Päivän pituuskin pitäis olla riittävä, mutta sitä voi nostaa vielä 14 tuntiin. Vesi on oleellinen osa munan sisältöä, janosta kärsivä lintu lakkaa munimasta. Ja sitten se rauhallinen ympäristö - viiriäiset lakkaa herkästi munimasta jos pelästyvät tai ovat muuten stressaantuneita. Häkin siirtäminen, parven sisäiset tappelut, häkin siivous (!), kaikki hoitotoimenpiteet yleensä - nämä kaikki voivat häiritä lintuja niin etteivät ala munimaan. Kuulostaisi minusta, että teillä on kyse tästä viimeisestä..?

Ihan ensiksi sijoittaisin häkin mahdollisimman rauhalliseen paikkaan. Jos linnut tappelevat keskenään, niin niiden laumaantumista voi auttaa mahdollisimman rauhallisella ympäristöllä myös (stressitaso laskee), sisustamalla häkkiin piilopaikkoja ja mahdollisuuksia väistää ja vetäytyä piiloon. Ja sitten antaa niiden vain olla. Häkin siivous pitäisi tehdä mahdollisimman rauhallisesti ja pyrkiä häiritsemään lintuja mahdollisimman vähän. Kun linnut tuntevat olonsa turvalliseksi, ne kyllä alkavat munimaan, uskoisin.

Kukon läsnäolo ei vaikuta munintaan, viiriäiskanat munii ilman kukkoakin. Tosin sitten myös vain ne kanat munivat, eli oletko ihan varma, että lintusi todella ovat kanoja?
PieniHopea

Re: Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Onkohan mun viiru(t) jotain rautahermoja kun ne munii aina vaan - häkki muuttaa, koira vitisee niitä aina, mukulat riekkuu, kissa vahtaa, lämpö pyörii nollassa ja joskus menee pakkaselle.... Muna per päivä tulee :smt003

Aloittajalle tsemppiä, kuulostaa kurjalta. Mulla on kuollut lähes kaikki viirut, vaikka vaikuttivat ihan terveiltä ja munivat joka päivä. Eikä tullut tappelua kun uudet kanat lisäsin, heti sopivat joukkoon.
Ushva

Re: Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

En usko että teet mitään väärin, ne vaan on aika konstikkaita. Mulla alkoivat myös munimaan tosi myöhään, mutta nyt munivat älyttömästi ja tosiaan ei näytä vaikuttavan siivoukset ym. lainkaan. Jotkut yksilöt ovat arkoja ja jotkut agressiivisia, yhdenkin huonoluonteisen kun poistaa porukasta niin saattaa elämä niillä muilla muuttua yllättävästi. Esim. mulla oli yks ihan älyttömän hermostunu ja arka viiriäinen ja se sai muutkin sinkoilemaan pitkin poikin jo siitä että häkin vieressä liikkui joku. Kun lopetin sen sekopään niin muutkin rauhoittuivat ja nyt ovat älyttömän kesyjä. Jos joku on kovin äkäinen muille, niin sellaisenkin olen surutta hävittänyt.
Valoa kokeilisin itse lisätä. Eihän häkkiin pääse muita eläimiä jotka vois syödä munat? Jos niiden muninnan aloitus on osunut just pimeimpään aikaan, niin mulla on kanoillaki monesti ollut niin että muninnan aloitus saattaa reilustikin viivästyä. Kevätpuolella syntyneet nuorikot alkaa munimaan aiemmin.
Ja mulla on kans noita äkillisiä kuolemia ollut, ne tosiaan kaatuu "saappaat jalassa". :shock:
tulpukka

Re: Mitä ihmettä teen väärin noiden viiriäisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja tulpukka »

Sama juttu täällä! Ostin uusia kanoja joista yksi alkoi joidenkin viikkojen jälkeen "nuokkumaan", siis piti silmiä kiinni vaan ja kökötti, havahtui kyllä sitten kun sille huhuilin ja käyttäytyi sitten normaalisti mutta eräänä aamuna hän oli poistunut keskuudestamme. Nyt toinenkin kana on oudon veltto, ei nouse kunnolla ylös ja lyllertää vaan, veikkaan että silläkin lähtö lähellä... Mutta miksi??? Kaikkea on aina tarjolla ja vähän ylimääräistäkin herkkua koitan järjestää lähes päivittäin.

Sitten aloin googletella ja löysin jutun tarttuvasta aivo- ja selkäydintulehduksesta kanoilla, fasaaneilla ja viiriäisillä. Voisikohan siitä olla kysymys? Ja mistähän tuollainen on peräisin, ostopaikasta vai täältä? :shock: Ei taida olla paljoa tehtävissä jos siitä kyse, hoitokeinoa ei kuulemma ole ja tarttuvana on varmaan saastuttanut jo koko katraan... :smt010

Olen miettinyt että aion luopua tästä viiriäisharrastuksestani ja jätän linnut ylipäätään sellaisille jotka osaa. Mulla niiden kanssa on aina vaan ongelmia ja olen rehellisesti sanottuna lopen kyllästynyt ihmettelemään, että mitä kummaa nyt taas teen väärin ja luopumaan tyypeistä joihin olen ehtinyt kiintyä. Mutta oli kyllä mielenkiintoinen matka pikkukanojen maailmaan. Onnea ja menestystä muille!

EDIT: Olin ihan pihalla, eläinlääkäri sanoi että vaan tipuilla tuo tulehdus, mutta ei osannut sanoa hänkään että mistä kyse. Toinen kana selvisi ja palautui täysin normaaliksi. :shock: :smt041
Vastaa Viestiin