Alhojen värikirjoa

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rusina

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Eiköhän muoriska ole tuossa ihan oikeilla jäljillä :smt045 .
Eikös alhoja ole kasvatettu puhtaana kantana noin 40 vuotta ? Olisihan se ihme, jos ei jotain viitteitä "alkurotuihin" olisi näkyvissä. Tuskin kukaan on siinä uskossa, että olisi yhtään maatiaiskantaa, joka edustaisi rautakautista kanaa puhtaana ilman myöhempiä rotusekoituksia :smt017 .
Ilmajokisissa on höyhenjalkojen jäänteitä muistona ennen säilytyksen alkamista tapahtuneista rotusekoituksista. Myös sen kannan väritys voisi viitata erään tuontirodun vaikutukseen. Ilmajokisten puhdaskasvatuksen historia on kaiketi lyhyempi kuin alhojen. Hiltan kanan sukuhistoriassa ei kannan säilytyksen alkamisen jälkeen Annemarille asti, ole tilaa, jossa olisi ilmajokisten lisäksi ollut muita kanarotuja, joten sekoittumisen mahdollisuus on poissuljettu.
vardenji

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kuulostaa vähän samalta siis kuin esim. japanin akitan 'uudelleen jalostaminen'. Alkuperäinen rotu on sotkettu uusilla roduilla ja sittemmin jalostetaan pois uusien rotujen ominaisuuksia, jotta saadaan kanta mahdollisimman lähelle alkuperäistä. Lopulta päästään pisteeseen, jossa sekoitushistoria voidaan unohtaa menneisyyteen ja jatkaa rodun puhtaana pitämistä, mutta 'viat' jatkuvat vähäisessä määrässä jälkeläisiä.

Anteeksi että menee vähän ohi, mutta itse ymmärrän asian parhaiten rinnastamalla se ennestään tuttuihin. :oops: Meneekö vertaus tarpeeksi läheltä?
kaakatin

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Maatiaiskanathan käsittääkseni ovat nimenomaan eri rotujen sekoituksia. Näitä kanoja on tahallisesti tai tahattomasti sekoitettu vuosikymmeniä sitten, eli takana voi olla mitä vaan. Ei kai alkuperäistä puhdasta maatiaiskanaa ole olemassakaan. Myös monet koirarodut ovat eri rotujen sekoituksia, eikä niiden perimästä voida tai halutakkaan poistaa jotain tiettyä rotua.

Minä kutsun noita minun musta-valkopilkullisa alhoja mille fleuriksi, ehkä niihin aikojen kuluessa on sekoittunut myös sitä, mutta eihän se paha ole. Sulkajalan häivähdystäkään en tosin noissa milleissä ole nähnyt.
Rusina

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ne millen väriset ovat mustapilkullisia, joilla on lisäksi valkoiset pilkut. Mustia pilkkuja on kaikilla muillakin maatiaisilla. Just nuo valkoiset pilkut erottavat alhon muista maatiaiskannoista. Mille-vereen voisi viitata alhojen koko ja asento, sulkajalkojen puute taas ei oikein. Mä tykkään silti veikata sitä anconaa, kaunis vilkas munijarotu :smt003 .
kaakatin

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Pakko laittaa vielä kuva mun nuoresta alhosta, eikö kuvio ja väri ole mille fleur ? :smt003
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Rusina

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Sehän se :smt003 . Musta pilkku alla, valkoinen päällä. Geenin oikea nimi on mottled. Kaunis :smt049 .
Maximoves

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Kuva
Kiva tummanpilkullinen Alho-kana

Kuva
Peruspunaruskea Alho-kana ja tuo pilkullinen kana

Kuva
Vasemmalta: peruspunaruskea, tummanpilkullinen, kermanvaalea ja melkein musta jossa kullankeltaista.

Kuvat on otettu Studiossa ammattikuvaajan toimesta, oli asiakkaan tilauskeikka kun tarvitsi kuvia kanoista nettisivustolleen :smt003

Mulla on vielä noita vaaleita pilkullisia, tarvittee kaivella niistä vielä kuvia, ihan valkoista ei löydy mun Alhoista.
Rusina

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Jännä että alhoissa on säilynyt myös tuota tummempaa väritystä, jos musta väri on aikoinaan yritetty karsia(?) pois.
Muusa

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mutta eihän alhoissa ole kokomustia eli se on saatu karsittua?
Valkopilkkuisia tyrniksiä on muuten maccella, mä myin hänelle joskus Matilda-nuorikon jolla oli nuorena ihan vaan vähän vaaleaa joittenkin höyhenten kärjissä mutta vanhemmalla iällä siihen tulikin enempi ja selvempiä valkoisia pilkkuja niin että se oli ihan kokopilkullinen, en olisi tunnistanut samaksi kanaksi.
Eihän ylipäätään juuri mikään eläinrotu ole "puhdas", kaikkiin on käytetty toisia rotuja enempi tai vähempi ennemmin tai myöhemmin ja joihinkin käytetään edelleen, ja nekin rodut ovat silti ihan oikeita rotuja.
Rotua jos ei jalosta ja jalostusvalinnoilla pidä ominaisuuksia yllä, kanta yleensä degeneroituu lähemmäs ja lähemmäs luonnossa esiintyvää alkuperäistä muotoa.
Risteyttämisessä ammoin käytetyn vieraan veren vaikutusta voi tokikin satunnaisesti sopivien geenien jossain yksilössä yhdistyessä tupsahtaa esiin ja tietysti sen ominaisuuden yleistymistä voi jalostusvalinnoilla vakiinnuttaa (esimerkiksi suomenhevonen oli 100v sitten yleisesti ponikokoinen mutta jalostusvalinnoilla on saatu aikaan hevoskokoinen rotu, ja sitten taas 40 vuotta sitten alettiin jalostamaan kokoa takaisinpäin kun perustettiin pienhevosten kantakirja ja tällä hetkellä on taas suomenhevosia joilla jo usea sukupolvi on ponikokoa).
Maatiaiskanallahan bankivakanaan degeneroitumista ja vieraitten rotujen merkkien ilmenemistä säädellään sillä että siitoseläiminä pitäisi aina käyttää kannan keskivertoa laajalla haitarilla edustavia eläimiä eikä suosia mitään ominaisuutta.
suikku

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja suikku »

Vau, Maximoves, mitä studiokuvia! Kyllä on Alhot edukseen!
helleena

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja helleena »

Mie ihailen edelleen noita pilkullisia alhoja :smt060 . Jos miun kanarouville iskee keväämmällä hautomakuumetta olisko mahtollista saaha teiltä joltakii pilkkualhojen omistajilta pilkkumunii vaikka postipoijan välityksellä :smt045 . Miul nii mieli tekis noita pilkkurouvii :smt057 . Laitoin tän nyt tänne topiikkiin kun asial ei ilmeisesti oo kauhee kiirus. On viel noita pakkasia :smt011 ja kukaan rouvistakaan ei ole just nyt osoittanu haudontakuumeen merkkejä. Mut tietty tämmösellä alkutiedustelulla saa kuumetta hyvin nostettua jos pilkkumunii olis mahdollista sit saaha ku potenttiaalinen rouva on havaittavissa :smt047
kaakatin

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kyllähän minä periaatteessa pilkkukanojen munia myyn, riippuu tosin omien kanojen haudonta innosta. Nyt yksi kana hautoo, jos toiset seuraa perässä, niin munantuotanto aina vähenee.
Niin ja sitten on tietenkin tuo pilkkukukko myynnissä, jos joku vaan sen haluais, niin ei tarviis komeeta kilttiä kukko pataan laittaa.
kaakatin

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Nostetaanpas taas tätä alhojen värikoirjoa. Tässä mun nuorimmainen alhotyttö.
Kuva

Vähäks on nätti meidän Pimpinella (pukinjuuri) 2,5 kk
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Oi, mikä kaunotar :smt060 ! En tiennyt, että alhoissa on tuonkin värisiä. Ihana!
Tuulia

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Ihana alhotyttönen, mäkin haluun !
Vastaa Viestiin