KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Valitettavasti vielä ei oo muuta kun myyjän sana :smt009 Kanoille ei oo rekisteriä. Munista ei päälle päin nää mitkä on mitäkin, kanoilla on kyllä eroavuuksia munien ulkonäössä, mutta kukosta ei tietoo. Siksi siis siitosparvien pitäminen on ehdoton jos haluaa puhdasrotusia. Jos on sekarotusia mukana, parvi on pidettävä vähintään 5 viikkoa erotettuna muun rodun edustajista, jotta munista voi saada puhdasrotusia tipuja.
KanaKaroliina

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja KanaKaroliina »

Pari kysymystä minullakin. :smt017
Jos aikoo joskus mahdollisesti säilyttäjäksi, täytyykö kanojen olla hankittu säilyttäjältä vai riittääkö että ovat vain muuten "puhtaaksi luvattuja" ?
Ja ehkä tyhmä kysymys :oops: : Voiko kanojen pidon aloittaa haudottamalla siitosmunia vai täytyykö kanoille olla joku kanaesikuva kanalassa. Oppivatko siis muuten koskaan käyttäytymään kanoiksi? :smt003
maunu_muori

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Voit aloittaa hautomalla munista, esikuvaa ei tarvita, kana oppii kyllä kanaksi ilman esikuvaa :smt003 . Vois olla ihan varteenotettava vaihtoehto aloittaa "puhtailla" munilla uusissa tiloissa. Muutama tiputauti saattais estyä tuolla konstin.
Säilyttäjät vastatkoon tohon kysäriin siitä mistä voi hankkia niitä siitosmunia, luulen että ohjelmaan pääsy edellyttää kasvattajalistalta ostettuja, mutta en oo ihan varma, mitä sanotaan maatiasista.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä luulen että puhtaaksi luvatut eivät enää kelpaa säilytysohjelmaan ja todella toivon että näin olisi ja olisi aina ollut
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Skrållan

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

mulla on iso ongelma, tai aika monta..eka pitää saada se kanala, mutta sitten..jos ei mun mielestä ole niin väliä pysyykö kanat puhdasrotusina tai ei, niin voiko olla vaikka pari-kolme kanaa per rotu, ja niitä rotuja jotain 5 :smt017
eli haluisin mun 4 hybridin , ja sekakukon seuraks ainakin tyrniksiä, araucanaa, orpingtoneja, brahmaa, maraaneja ja ja ja....
saralele

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja saralele »

Saahan niitä eri rotuisia toki pitää samassa! Jos ei aio mitään tiettyä rotua kasvattaa.
kukko

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kukko »

Onko se vielä puhdas brahma jost light ja kulta brahmaa siitetään
smari

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja smari »

Säilytysohjelmaan pääsee mukaan, vaikka kanat ei ole hankittu säilyttäjältä. Silloin kannattaa ehdottomasti kysyä myyjältä mistä ja keneltä hän on ne hankkinut. Jos faktoja ei myyjältä saa, on mun mielestä väärin liittyä ohjelmaan. Alkuperä pitäisi aina olla varmuudella selvillä, niitä "vahinkoja" on käynyt jo ihan tarpeeksi!
Iloisten Munatalo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mun kohdalla tuli varmistuskysely kanojen alkuperästä ennen kuin sain "aamenen" säilyttäjäpaperiin.
tinttu

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Miksi mun kaikilla kanoillani alkaa olla päät kaljuina? Kanoja on siis nyt kuusi ja kukkeleita kolme, viikonloppuna lähtee kaverille kukoista yksi ja toivonmukaan toinenkin kuun lopulla. Onko nyt niin että käy noo nuoret kukot niin kuumina kimpussa et nyppii päähöyhenet? Ketään en oo kyl nähnyt esim päähän toisia nokkivankaan. Vai mikä ihme tää on??
Iloisten Munatalo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Polkukaljuja :-"
tinttu

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Ok, niinku arvelinkin. Toivottavasti nyt toi Anselmikin oikeesti saa sen uuden kodin, Joosepin koti onkin varma (tai näin uskosin kun on mun kaverini). Anselmia on jo monesti muka tultu hakemaan mut aina jotain ja toinen kun on aivan ihana ja kiltti komistus. Mutta eiköös, nyt kun kyselijöitä on kolme, joku heistä sitten lopulta sen haekin :smt002 Rauhottus meillä kanasten tilanne, kun jäis vaan toi pääkukkeli.
kukko

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kukko »

Onko se vielä puhdas brahma jost light ja kulta brahmaa siitetään keskenään
Natunen

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Natunen »

Mitäs kanoja meille?
Tilat on valmiina, mutta muuttamaan päästään vasta elokuussa. Tarttee pientä pintaremonttia kanalaan tehdä. Eli kanat & kukko hankinnassa, tuossa elo-syyskuun vaihteessa.
Munanetti tuttu paikka jo vuosien takaa, kanojen maailma kirja tilattu, maatiainen.fi sivusto koluttu, facessa munanettiä & eläköön maatiaiskana ryhmää melkein päivittäin selailen.
Elukoitten kanssa puuhasteltu ipanasta asti, harmi vaan että sillon mukulana ne hevoset ja lehmät kiinnosti enempi vaik ois ollu mahdollista kanojakin hoitaa.
Isännäl sit enempikin kokemuksia tosta siipikarjasta :smt001
Niin, haaveissa siis maatiaiskanat. Mutta mitä niistä?
Alkuun jos joku 6-8 kanaa & kukko. Isäntä tahtois kovin sellasen aapiskukon näköisen.
Tarkotus vain yhtä kantaa ottaa.
Ja kun ollaan keskelle korpea Kuhmoon muuttamas, niin mahdollisimman läheltä olis kiva ne kanat käydä ostamassa :smt003
Tai sit tarttee ostaa siitosmunia ja haudottaa ne.
Pia

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Pia »

Jos vain yhtä kotimaista maatiaiskantaa harkitsette, niin sitten voisitte ehkä miettiä säilyttäjäksi ryhtymistä harvinaisemmalle kannalle?
Vastaa Viestiin