Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siiri

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja siiri »

Kiitos vastauksista :smt001 ja kiva kuulla, että toisilla se menee ihan ok.
Meillä yksi hautoo, ajattelin koittaa sitä hämätä, kun ne kuoriutuvat parin viikon päästä, työnnän sen mahan alle koneesta tulevat tiputkin.. menisköhän halpaan :smt047
Ajji

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Ajji »

Meille tuli perjantaina 4 tyrnisnuorikkoa kukon kera :) Ihania,kesyjä pikkukanoja!
HeidiN

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja HeidiN »

Täällä olisi myös Tyrnäväläisiä, lähtöisin Miniltä ja kukko Xausin (?) siitomunista, myös siis Minin koneen hautomana. :)
Viime kesänä syntyneitä, kukko kesäkuun alkupuolella ja kanat heinäkuun alussa. Osaakohan Mini tai Xaus vielä sanoa tuota kukon alkuperää pidemmälle?
Säilyttäjäpaperit odottelevat vielä liikkumista, mutta ajatuksena oli rekisteriin ilmoittautua.

Olikos joku fb-ryhmä perustettu, vai löytyykö jostain muualta "kukkorekisteriä"?

Meilläkin on vähän ristiriitainen tuo kukko, vähän meinaa hätyytellä lapsia ja mummoa. Kun ei väistele, ei sano mitään, jos jää varomaan, pörhistelee päin. :( Sitten toisaalta ajaa täysillä koirat, kissat ja nyt haukankin sekä pitää kanat varsin järjestyksessä. Minullehan tuo on ihan sylikesy. Pataan jo kerran tuomitsin, mutta sitten höyhenpöllyistä päätellen oli itse kukko ottanut sen haukan kanssa yhteen - kaikki kanat säilyivät.
omena

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja omena »

Joo Heidi naamiksesta löytyy Tyrnäväläinen maatiaiskana-ryhmä :)
Xaus

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Xaus »

HeidiN kirjoitti: Osaakohan Mini tai Xaus vielä sanoa tuota kukon alkuperää pidemmälle?

Meilläkin on vähän ristiriitainen tuo kukko, vähän meinaa hätyytellä lapsia ja mummoa. Kun ei väistele, ei sano mitään, jos jää varomaan, pörhistelee päin. :( Sitten toisaalta ajaa täysillä koirat, kissat ja nyt haukankin sekä pitää kanat varsin järjestyksessä. Minullehan tuo on ihan sylikesy. Pataan jo kerran tuomitsin, mutta sitten höyhenpöllyistä päätellen oli itse kukko ottanut sen haukan kanssa yhteen - kaikki kanat säilyivät.
Kukon isä on nuttulta Vihdistä, emovaihtoehtoja on sitten enemmän. :smt002 Meillä syntyneet tuon sukuiset kukot on ollut hyväluonteisia (uskaltaa antaa olla lasten kanssa, huolehtii myös tipuista yms.), mutta ilmeisesti tuosta samasta satsista kuin sun kukko, on yhdellä toisellakin ollut vihainen kukko. Mä en pitäisi vihaista kukkoa.
HeidiN

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja HeidiN »

Kiitoksia, Xaus. Ihan hyvä tietää, mistä on elukat tulleet. :)
Mukava kuulla, että muuten samansukuiset ei - yhtä lukuunottamatta - ole vihaisia. Tuo tosiaan on vähän ristiriitainen tapaus, mutta täytynee jatkaa tästä tuolla toisessa keskustelussa. :) Toistaiseksi nyt saa päänsä pitää, mutta katsotaan mihin tilanne kääntyy.

Voisiko joku laittaa minulle naamiksen ryhmään kutsun, en onnistu löytämään sitä millään. :oops: Heidi Norra on nimi. :)
katja_maarit

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

Hei
Tervolasta löytyisi ylimääräisiä tyrnikukon poikia. Syntyneet heinäkuun alussa. Kellään ei ole karvajalkoja. En ole säilyttäjä, mutta siitosmunat olen ostanut säilyttäjältä.
munamamma

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja munamamma »

Heipsis, meillä on täällä Pohjois- Pohjanmaalla nyt ensimmäiset 2 eläkeläiskanaa ja vanha kukko. Tulivat meille viettämään eläkeläispäiviään, ei mitään hajua mitä rotua ovat. Ovat kuulemma jo 10vuotiaita :smt038. Mutta kahden viikon päästä tulee puhtaita Tyrnäväläisiä vauvoja, ensi alkuun 2 kanaa ja kukkopoika . Meillä on myös sekalainen seurakunta muita eläväisiä, Birmingham Roller- kyyhkyjä n. 30kpl, 2 Vuohirouvaa, 1pahansisuinen, mutta niin rakas Lammas- Pässi , 2 Siperianhuskya, 2 rottaa, 1 maailman vanhin lehtikala, ja lapsia ja risupartainen lentävä Hollantilainen ukko :smt049 .
Karhurouva

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Hieno valinta rodun suhteen! Yritinkin laittaa sinulle postia, mutta en saanut tulemaan perille. Tyrniksiä minäkin olisin tarjonnut. :smt041
onnikas

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Millaisella perusteella kukon voisi laittaa pois "vihaisena"? Meillä on tällä hetkellä kaksi kukkoa, jotka ovat veljeksiä. Toinen on mustavalkokirjava ja toinen ruskeavalkokirjava. Kanat ovat enimmäkseen ruskeita joten olin ajatellut jättää värien kirjon nimissä mustavalkoisen itselleni. Nyt se on kuitenkin alkanut näykkimään minua tuolla kanalalla käydessäni. Se on ensinnäkin joutunut kakkoskukon rooliin tässä loppusyksystä ja kökkii paljon orsilla. Olen laittanut ruokinta-automaatit alaorren molempiin päihin ettei orsilla aikaansa viettävät olisi ihan nälissään. Kukko oli vähän tiellä automaatteja asentaessani ja siirsin sitä varovasti keskemmäksi ortta että saan tilaa seinän viereen ja se otti minua sormesta kiinni ihan voimalla ja väänsi niin että sain pienen naarmun sormeeni. Tänään sitten automaattiin rehua lisätessäni se yllättäen nappasi nokalla taas rystyseni tienoilta kiinni ja puristi lujaa. En oikein tiedä että mitä näissä tilanteissa kuuluisi tehdä ja onko tämä kukko sitten patatuomion alla. Osaako joku auttaa?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

onnikas: voipi olla, että kukko nappaa sinusta kiinni vaan polkeakseen :smt005 , jos se ei kakkoskukkona pääse kanoihin käsiksi. Tarkkailepa ja testaa (vaikka hanskat kädessä), että mitä se tekee, jos et poistu tilanteesta, vaan annat käden olla kukon lähellä. Tosivihainen kukko tulee kyllä ihan päälle/kimppuun, hyppäämällä jalat edellä.
onnikas

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja onnikas »

:smt005 Voi apua! Mitähän mies nyt tuumaa :smt003

Pitänee seurailla tilannetta. Tämä kukko kyttäilee kanoja kyllä ihan siihen malliin että jos vaan veljen silmä vähänkin välttää niin käy polkaisemassa - ja veli tietysti häätää samantien paikalta "minun kanoja et kyllä polkase!".
Rosmariini

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

:smt006
Minäkin piiitkän harkinnan jälkeen päätysin Tyrnäväläisiin :smt003 . Olen siis nyt vuoden pakkotauon (muuton) jälkeen haalimassa uudelleen pientä kanalaumaa. Kolme tyrnäväläistä tipusta jo onkin tuolla kasvamassa ja 6 munaa hautomakoneessa :smt007 .

Nuo tipuset ovat ensimmäiset joita itse hoidan (aikaisemmin saanut aina kanalle antaa hoidettavaksi) ... syövät todella hyvin ja kilpailevat kaikista namusista (salaatista ja vehnänoraista) mutta jauhomatoja en ole vielä onnistunut niille syöttämään. Olisiko kellään antaa vinkkiä miten noita matoja voisi saada annettua noille tipusille?

Olen miettinyt myös ilmoittautuvani säilyttäjäksi mutta en saa sieltä mtt:n sivuilta niitä lomakkeita avattua :smt012 . Toisaalta myös jahkailen että haluanko vai enkö halua :oops: (päänsisäisiä ongelmia).
Wildboar

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Wildboar »

Tervehdys kaikille! :smt006
Meilläkin on tyrniksiä.
Tässä jokunen kuva meiltä. :smt001

10h ikäinen tirppa
Kuva

3kk ikäinen nuorikko
Kuva

Valkoinen kanan hautoma tipu
Kuva

Iso kukko
Kuva


Meillä vähän tänä vuonna tuo ulkoilemaan pääsy tulee venahtamaan, kun Tapaninpäivän myrsky tuhosi ulkotarhan. Kivaa puuhastelua tarhan teon kanssa siis tiedossa..
Viimeksi muokannut Wildboar, 31 Maalis 2012, 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rosmariini

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Kauniita ja komeita ovat ^ :smt001

Tässä meidän huomenna 2 viikkoiset tipuset, mä en niitä erota toisistaan yhtään :smt005

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Kuva

Uploaded with ImageShack.us


Olen täällä pähkäillyt sitä että jos alkaa säilyttäjäksi ja sitten omaan laumaan kuoriutuu sulkajalkaisia, mitä niille pitäisi tehdä? Myydäkkö pois sekarotuisina vai virheellisinä tyrnäväläisinä? Miten säilyttäjät olette tehneet sulkajalkaisilla?
Vastaa Viestiin