Paras munija?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vetehinen

Paras munija?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä näistä oikeista roduista (hybridejä ei kelpuuteta kisaan) on paras munija? Mahtaako valkoinen leghorn pitää kärkipaikkaa :smt017 ? Smarillahan taitaa olla harmaita tai mustia leghorneja - vai onko muninnassa eroa värien välillä? Sitten JOSKUS kun mulla on se isompi kanala, niin olis mielenkiintoista pitää vähän isompaa parvea hyviä munijoita. Kaikkien näiden lemmikkien lisäksi...
jamppa

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Eipä taida olla leghornettien väreillä väliä, kaikki munii ihan yhtä hyvin. Mulla noita ruskeita leghorni vanhuksia tuolla ja ne ainakin munii hyvin.
Mä oon pitäny plymareita ihan ehdottomasti parhaimpina munijoina. Ainakin meillä ne on muninu ympäri talven, pientä sulkasato taukoa lukuunottamatta. Ja niitä ei todellakaan ole edes munitettu, ennemminkin saada ne tauolle, mutta ei!
kaakatin

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

On noi silkitkin uskomattomia munijoita. Kaks viikko munivat putkeen sitten päivän tauko ja taas kaksviikkoo munitaan. :smt023 Innostuvat vaan aika usein hautomaan, että väkisinkin tulee silloin tällöin kymmenen viikon paussi, mutta sulkasato hoidetaan saman paussin aikana. Niin eikä noi munatkaan mitään isoja ole.
vetehinen

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Ahaa! Siis plymarit olis parempia kuin leghornit :smt017 ? Katselin englantilaisten plymariharrastajien sivuja ja siellä seisoi, että 200 munaa vuodessa. Kuulostaa vaatimattomalta, eikös kuitenkin leghornit muni enemmän? Mutta täytyy myöntää, että meidän rokkirouvat on kyllä aika tuotteliaita - tähän mennessä on kokemusta orpeista ja maattareista, jotka kyllä häviävät meidän rokeille (tällä hetkellä kaikki kanat on "vanhaa" suomalaista kantaa, jonka Rusina jostain löysi).
jamppa

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No, kyl mä melkein sanoisin, että noi rokit on parempia ku leghornit. Tosin noi meidän hornit on jo aika vanhoja, että voihan sekin vaikuttaa asiaan!
smari

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä sanoisin että leghornit on parhaita munimaan ajateltuna munien kappalemääränä. Lisäks vielä parhaita muuttamaan rehua muniksi, eli syötyyn rehukiloon nähden tulee eniten munia. Mun käsityksen mukaan rokeissa on erittäin hyviä yksilöitä, mutta kokonaisuudessaan leghorni voittaa kirkkaasti sillä että ne munii tasaisesti erittäin hyvin.
jamppa

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Toi on kyllä ihan tosi!
Mä huomasin sellasen jutun horneissa, että kun meillä meni pakkasilla aika viileäksi toi navetta niin ne lopetti kun seinään munimisen. El ne tarvii lämmintä, että jaksaa munia kunnolla.
smari

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja smari »

Meil on leghornit muninu koko talven hyvin joka päivä, mutta kovin kylmäksi ei oo kanala päässy. Plymari kyllä varmaan kestää kaikkia olosuhteita paremmin, leghorn on kuitenkin kevyt, siro ja todella isoharjainen.
jamppa

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Juu, tuol pääsi välillä liian kylmäks :smt012 Vaikka oli puhallinta sun muuta, mutta kun on iso tila niin ei oikein lämpö pysynyt. Ens kesänä täytyis vuorata vähä kattoa, kun nyt on råtat syöny styroksiin reikiä ihan älyttömästi ja lämpö karkaa..
Rokit kestää näköjään paljon paremmin kylmää..
smari

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja smari »

Ja kumpikaan näistä hyvistä munijaroduista ei ole luonteeltaan mikään enkeli, ei siis paras valinta jos oikein kilttejä kukkojakin haluaa. :smt002 Tietty monet näistäkin on ihan ok, mut kukon päälle tuloo ei kannata pitää kovin ihmeellisenä asiana. Luulenpa että tässä leghorni häviää plymareille vaikka muninnassa voittaakin. Ja plymarista saa myös lihaa, leghorni on kuulemma sitkee ja eihän siinä syömistä edes ole kuin kissalle. Mut ny meni ohi muninnasta...
Kananmuna

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

entä miten hyvin maattarit munii ja hautoo?? :smt012 kuinka monta munaa päivässä??
jos haluu hyviä munijoita ja hautojia,niin mikä kanarotu olis sopiva :smt017 :smt017
Kananmuna

Re: Paras munija?

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

mä haluun meille plymarin siitosmunia,HETI!!!!!
Vastaa Viestiin