Maatiaiskantojen säilyttäminen/risteyttäminen

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Mielenkiintoista tuo kanakantojen historia! Onkohan missään kuvia tai tietoa tuosta Seiskarin kannasta? Tai kuvia Savitaipaleen kanoista, kiinnostaisi onko ne paljon saman näköisiä kuin nämä Alhot! :)
Viimeksi muokannut Wuohetar, 07 Joulu 2006, 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Olet, Moilanen, jälleen kerran oikeassa mitä noihin horniolaisiin tulee. Mikähän merkitys sillä, että Koivunen ei poistanut kukkoja parvesta, on siihen että kanta on säilynyt niin kauan niinkin hyvänä? Luulisin, että melko suuri. Vapaasta parvesta varmasti myös karsiutuu ne heikoimmat pois.
Ymmärtääkseni horniolaisia on silloin säilytyksen alkuaikoina lisätty Uudenmaan maaseutuopistolla hyvinkin koordinoidusti, ja sukusiitosongelmista päästiinkin jossain määrin eroon. Itse ostin kanani säilyttäjätilalta, joka oli hankkinut alkuparvensa suoraan tuolta opistolta ja sitten käyttänyt samaa kukkoa usealle sukupolvelle. Siinä menee vuosien työ hukkaan. :?

Just tuota ajan takaa, että jos esimerkiksi alhoilla ja savitaipalelaisilla on yhteiset juuret, niin miksi niitä ei yhdistetä. Onko tarkoituksenmukaista säilyttää maatiaiskanaa tänällään, vai pitäisikö koittaa saada se sellaiseksi kuin se oli.
Tähdennän, että minä en tiedä vastauksia näihin asioihin.

Sehän siinä onkin, että maatiaiskanakantojen erot ei johdu jalostuksesta vaan pitkäaikaisesta eristyksestä. Nekin erot on pieniä, kaikki kannat on vaatimattomia, kylmänkestäviä ja hautovia. Jos johonkin vertaisi, niin varmaankin meihin ihmisiin, suomalaisista löytyy hämäläisiä, savolaisia, pohjalaisia, jne. :lol:
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Hyvä Mimmi! Taisit sanoa ääneen sen mitä useat ajattelevat, helposti saa väärän kuvan kirjoittajan tarkoitusperistä, olivatpa ne sitten tarkoitettu millaisiksi hyvänsä :D Hymiöt ovat kyllä hyvä apu viestin ulkoasun muotoilussa :wink:
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mimmi :wink: !
Todella yritetään pitää keskustelu tällä mukavalla tasolla.
Tän ikäiselle ihmiselle ei ainakaan ole enää niin kova kolaus,jos nyt joku vaikka arvostelee tai on eri mieltä.

(Olin kyllä itse parikymppisenä tosi tietäväinen-nyt ihan nolottaa varsinkin ne lapsenkasvatusasiat:Mie en kyllä ikinä tee sitä tai tätä.)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Lueskelin tätä ketjua alusta uudestaan. Mä olen tuolla sanonut, että kantojen säilyttäminen erillään on tyhmää; olipas hiton tyhmästi sanottu! :oops: :lol:

Maatiaisasia on todella tärkeä asia, ja jostain syystä aina siitä jutellessa tulee riita. Se johtuu varmaan siitä, että niin monelle maatiaiset on oikeasti sydämenasia. Silti eli juuri siksi asiasta pitäis pystyä käymään hedelmällistä keskustelua ilman tappeluita. :D
Pitäisi olla vähintään molekyylibiologi, jotta vois todella tietää kuinka geenivaroja säilytetään parhaiten.

:lol: Mulla on kumminkin yksi mielipide, jota en suostu vaihtamaan. Se on sellainen, että maatiaisia pitäisi olla aina vaan enemmän ja useammilla tiloilla. :D
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pootsi kirjoitti:Mulla on kumminkin yksi mielipide, jota en suostu vaihtamaan. Se on sellainen, että maatiaisia pitäisi olla aina vaan enemmän ja useammilla tiloilla. :D
Kannatetaan! :lol:

Toi kukonvaihto kantojen välillä on kyllä kimurantti juttu. Mä olen edelleen sitä mieltä että kantojen huoleton sekoittaminen on moraalitonta :wink: ( <-huom hymiö) mutta tarkkaan harkiten se pitäisi olla sallittua ja jopa toivottavaa varsinkin pienten kantojen kohdalla.
Olis helpompaa jos kanojen sijaan tässä olis vaikka hevosia, niissä voi risteytysyksilön laittaa esikantakirjaan ja anoa sille siitosoikeutta näyttelyssä :roll: mutta kun kanoilla ja kukoilla ei ole samaan tapaan identiteettiä. Harvaan tapaan suoritettu ristisiitos toisen samankaltaisen kannan kanssa vahvistaa kantaa, hälläväliä-tyyppinen iloinen kantojen sekasotkeminen aiheuttaa sen ettei ennen pitkään olekaan erilaisia kantoja (ja kuinka suuri menetys se sitten on?).
Pootsi kirjoitti: Koitin kovasti hakea yhtä eläingeenivaraongelman tiedotetta
Minkä? :shock: :lol:

Ja siis mä nyt vielä huomautan, etten ole tosiaankaan maatiaisiin saati erikoisesti eri kantoihin perehtynyt, mä vaan horisen tämmöistä yleistä pohdintaa :roll:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Tjaahas...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tälle ketjulle pitäisi keksiä kyllä uusi nimi, kun aletaan olla aika kaukana isasta! Ehdotuksia vaikkapa yksärillä, ettei sotketa tähän enää tämän enempää aiheita...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muusa, mä tarkoitin tuolla kukonvaihdolla sitä, että hankitaan parveen uusi, mutta samaa kantaa oleva kukko. Omalle parvelle ja koko säilytystyölle tekee hallaa, jos parittaa jatkuvasti sisaruksia keskenään.
Täällä on jotain juttua säilytystyöstä, kohdassa 3.3 on geneettisen monimuotoisuuden ylläpitämisestä asiaa.
http://wwwb.mmm.fi/tiedoteliitteet/elai ... hjelma.pdf

Se muuten pitää muistaa, että kanakantojen risteyttäminen ja säilyttäminen erillään ei sulje toisiaan pois. Risteytysparvet voisi olla hyvä henkivakuutus rodulle, jos joskus kapea perimä aiheuttaa ongelmia.

Muusa kirjoitti:
Pootsi kirjoitti: Koitin kovasti hakea yhtä eläingeenivaraongelman tiedotetta
Minkä? :shock: :lol:
KuvaKuvaKuva
No mutta eikös ollutkin hyvin sanottu! ;)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pootsi kirjoitti:Se muuten pitää muistaa, että kanakantojen risteyttäminen ja säilyttäminen erillään ei sulje toisiaan pois. Risteytysparvet voisi olla hyvä henkivakuutus rodulle, jos joskus kapea perimä aiheuttaa ongelmia.
Hyvin sanottu! :D Ehkä on tarkoituksenmukaistakin, että meitä on moneksi, eli siis molempaa mieltä. Ehkäpä kumpikin "mieli" voisi kuitenkin harkiten siirtyä lähemmäksi toista: eli tietyn kannan säilyttäjät pitäisivät hyvin huolta kannan sisäisestä geeni-kannasta ja toisaalta maatiais-sekoittajat sekoittelisivat harkiten..

Mä otin kukkoni eri paikasta kuin kanani jo alunperin, että ei ole ihan sukusiittoinen porukka. Jatkossa ajattelin itse kasvatella myös kukkoja ja vaihtaa joku kaveri vaikka Wuohettaren kanssa..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Savitaipaleen kuvia

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Wuohetar kyseli savitaipaleiden kuvia…mun kuvagalleriassa on Jenny-vainaan, Justiinan ja Juulin nuorikkokuva ja vähän uudemmat kuvat niistä löytyy kotisivuiltani. Nämä ovat Kaakatuksen kasvattamia ja hänen kuvagalleriastaan löytyy Hiutale-kanan kuva. Lisäksi löysin yhdet kotisivut tilalta, joka säilyttää savitaipaletta: http://www.tikkasenluomu.net/kanat.htm Väreissä näkyy löytyvän: valkoisesta mustaan ja kaikkea siltä väliltä :)
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kiitos tiedosta, käynpä heti katsomassa! :D Hyvin monen värisiä noita savitaipaleen kanoja, komeita kanasia! :)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mimmi kirjoitti: Ehkäpä kumpikin "mieli" voisi kuitenkin harkiten siirtyä lähemmäksi toista: eli tietyn kannan säilyttäjät pitäisivät hyvin huolta kannan sisäisestä geeni-kannasta ja toisaalta maatiais-sekoittajat sekoittelisivat harkiten..
Mun mielestäni olisi sitä parempi, mitä enemmän olisi olemassa erilaisia yhdistelmiä. Tarkka kirjanpito olisi silti ihan varmasti tärkeää. Harmi kun kanoilla ei ole minkäännäköistä kantakirjaa. :)
Mut olisi tosi mielenkiintoista nähdä, että mitä syntyy kahden todistettavasti samaa juurta olevan kannan risteyttämisestä, kuinka paljon uusi sakki poikkeaisi vanhemmistaan.

Maatiaiskanakantojen vähäiset erothan johtuu pääosin pitkästä eristyksestä. Minusta tuntuu, että ainakin alholaiset ja hämäläiset on tarkoituksellisen jalostamisen vuoksi vähän enemmän rotu kuin kanta:
Alhon kanta, Alhon keltainen, punainen itäsuomalainen

Alhon kanta on saanut nimensä kärköläläisen Pentti Alhon mukaan. Ensimmäiset yksilöt, kolme kanaa ja kukko, tulivat 1970 - 80 - lukujen vaihteessa hänen tädiltään Luopioisista. Alunperin kanat ovat Alhon mukaan kuitenkin 'Seiskarin kantaa' eli Savitaipaleelta lähtöisin olevaa ainesta. Eläinten väritys oli Alholle tullessa ruskeavoittoinen, mustaa ei esiintynyt. Höyhenpeite saattoi olla myös kauttaaltaan pilkullinen. Jalat olivat yleensä kovasimen harmaat. Jos keltajalkaisuutta satunnaisesti ilmeni, karsittiin nämä yksilöt pois. Eläimet olivat hautomishaluisia, mutta myös konehaudontaa harjoitettiin. Kannassa suoritettiin värivalintaa, jonka johdosta yleissävy nyt on vaaleampi ja punavoittoinen. Alhon kantaa saatetaan kutsua myös nimillä "Alhon keltainen" tai "punainen itäsuomalainen". Ketjusta, joka on johtanut Alhon kannan eriytymiseen Savitaipaleen kanasta puuttuu muutama lenkki. Kannat ovat väritykseltään ja olemukseltaan erilaiset, mikä saattaa johtua valinnasta.
Kanalanomistaja E. Tiitola kehitti osaksi risteytystä käyttäen hyvätuottoisen maatiaiskanakannan, Hämeen mustan.
Maatiaisen sivuilta löytyy myös maininta Osaran kannasta, joka on saatu aikaan risteyttämällä maatiaista plymouth rockilla. Hirveä harmi, että tuo kanta on jo hävinnyt. Voisin itsekin kokeilla risteyttää rotuja omaan kanalaani, mut siinä on pieni ongelma....Jos maatiainen joutuu rokkikukon alle, kuuluu pelkkää pihinää, eikä hommasta näy tulevan mitään. :oops: :lol:
Muusa

Re: Savitaipaleen kuvia

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:WLisäksi löysin yhdet kotisivut tilalta, joka säilyttää savitaipaletta: http://www.tikkasenluomu.net/kanat.htm Väreissä näkyy löytyvän: valkoisesta mustaan ja kaikkea siltä väliltä :)
Voi että onkin kivan näköisiä kanoja kuvissa :shock: (harmi vaan että kuvat on aika pieniä) Noi mustat valkopilkukkaat ja tuo millä on tummanruskea kaula ja valkea rinta teki kyllä vaikutuksen, mitenkään väheksymättä muita värejä :P Ja onko tuo ekassa kuvassa toinen vasemmalta tosiaan kana, kun se on ihan kukon värinen vaikka muuten kanan näköinen? Hämmentävää! :D
Pootsi kirjoitti:Muusa, mä tarkoitin tuolla kukonvaihdolla sitä, että hankitaan parveen uusi, mutta samaa kantaa oleva kukko. Omalle parvelle ja koko säilytystyölle tekee hallaa, jos parittaa jatkuvasti sisaruksia keskenään.
Mä väitin jossain vaiheessa olevani Pootsin kanssa eriväismielinen mut voi kanankakka, mehän ollaan kyllä kaikesta aina samaa mieltä :lol: Meil on vaan jotain kommunikaatio-ongelmia Pootsin kanssa, menee puurot ja vellit sekaisin kun toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä :roll:
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Mä olen aikeissa ottaa maatiaiskanoja. Mulla oli syksyllä savitaipaleen kananmunia kochin alla ja niistä kuoriutui 8 suloista poikasta. Epäonneksi ne joutuivat kissan kitaan. Kaikki.

Nyt olen aikeissa ostaa uusia munia. Tällä kertaa Hämeen mustaa. Minulla ei ole mitään Savitaipaletta vastaan, mutta ajattelin kokeilla Hämäläistä.

Sisäsiittoisuuden välttämiseksi aion pitää useampia kukkoja ja vaihtaa niitä riittävän usein. Esimerkiksi 60 kanan parvessa, jossa on 6 kukkoa, lisääntyy sisäsiitos vain 2% sukupolvessa. Toisin käy yhden kukon parvessa. Useamman kukon ylläpito on kuitenkin aika edullista tämän päivän viljahinnoilla.Tosin Hämäläistä säilyttäjää ei kovin monta ole, joten kukkojen etsintä on tehtävä huolella. Helpointa on tilata munia ja haudottaa ne itse omilla kanoillaan. Mulla ei kokeilut konehaudonnasta onnistuneet.

Ruotsissa on useita eri maatiaiskanakantoja. Siellä on aika veikeitäkin joukossa ja monet kannoista on, kuten Suomessakin, aivan muutamien yksilöiden jälkeläisiä. Siellä ainakin kirjallisten tietojen perusteella, on aika vähän kokemuksia negatiivisesta sisäsiitoksesta. Heillä on ohjeena, että mikäli jotkain tälläistä ilmenee, ei tälläisen yksilön luonnollisestikaan anneta lisääntyä.

Itse on palavasti maatiaisten kannalla. Minusta voimme olla ylpeitä, että meillä on monia hyvä maatiaisrotuja, joilla on vielä tänäkin päivänä oma paikkansa maalaistaloissa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä kyselisin tästä sisäsiitosaiheesta lisää.
Kun olen nyt kiinnostunut Alhoista ja tieten haluaisin pitää ne puhtaana jos hankin.
Mutta toisaalta se perusparvi jää lemmikiksi.
Eli miten ratkaistaan tämä sisäsiitos ongelma kun ei halua kukkoa vaihtaa.
Meillä kukkoon on aina rakentunut erityinen suhde ja niihin alkuperäisiin emokanoihin. Mieheni ei ikinä hyväksyisi, että laittaisin pomokukon pataan. Sen pitää kuolla vanhuuteen :)

Kuinka kauan kukko on hedelmällinen?
Ja hoituuko homma siten että välillä vain ostaa siitosmunia ja vahtii ettei kukon tyttären munia haudo kanoiksi?
Vastaa Viestiin