Sukusiitos/ulkosiitos maatiaisilla/rotukanoilla

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jamppa

Sukusiitos/ulkosiitos maatiaisilla/rotukanoilla

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Suvianne kirjoitti: Sua on selvästi joskus joku maatiainen nokkassu!! :smt002
Paljon mahdollista, onhan meillä täällä sentään parvi Alhoja ja parvi tyrniksiä :smt002
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Rusina kirjoitti:No, kaikkien ei ole pakko pitää maatiaisia, ellei niistä pidä... :smt005.
Itse olen hyvin tyytyväinen omiini taulapäihini, vikoineen kaikkineen :smt045.
Sanoppa tosissaan ovatko taulapäitä? :smt007
Eivät ole, kaiholla muistelen omaa Alhokukkoa joka oli minusta älykäs.
Oppi heti uuet kuviot jne.
Minusta maatiaisella ei ole edes vikoja.
Itse kaipaisin, että olisivat isompia pataa ajatellen. Mutta ei sekään vika ole. monihan ei edes syö nuita.
Mietin hautomaviettiä... Olisivatko liian ahkeria.. Mutta jos on monen ikäistä niin ei sekään varmaan ongelma ole.

Kyllä vaakakuppi painaa sillai, että maatiainen on huippu!
maunu_muori

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie kyllä luulen että Jamppaa on enneminkin nokkassu sellainen Ainon(ei alhon) näkönen, jolle Väinämöinen soitteli hauenluukannelta.. ja pahasti nokkaskin :smt005 Tiiä onko sillä tirpalla hautomaviettiä :smt040 .. mut mie tälläsenä lihanhimosena ja munista kutketta ja henkitysvaikeuksia saavana tykkään enämpi niistä raskastekosista.. varsinkin kukoista :smt047 ... :smt044
jamppa

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mun mielestä maattareilla ei ole muuta kun vikoja! Tyrnikset nyt on sentäs jonkinlaisia, mutta ne alhot, voi helevata mitä sakkia...
Ne nyt vaan ei ole mun lintuja ollenkaan!
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

jamppa kirjoitti:Mun mielestä maattareilla ei ole muuta kun vikoja! Tyrnikset nyt on sentäs jonkinlaisia, mutta ne alhot, voi helevata mitä sakkia...
Ne nyt vaan ei ole mun lintuja ollenkaan!
Ihanko tosi?
Kerro ny mitä vikoja?? Siis ihan mielenkiinnosta. Olisko lentotaito? Se tieten laittaa katot pakolliseksi jos on häkissä.
Mutta maatiaiset kuuluukin pihaan ja silloin sekin on vain PLUSSAA :smt003
jamppa

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Suvianne kirjoitti:
jamppa kirjoitti:Mun mielestä maattareilla ei ole muuta kun vikoja! Tyrnikset nyt on sentäs jonkinlaisia, mutta ne alhot, voi helevata mitä sakkia...
Ne nyt vaan ei ole mun lintuja ollenkaan!
Ihanko tosi?
Kerro ny mitä vikoja?? Siis ihan mielenkiinnosta. Olisko lentotaito? Se tieten laittaa katot pakolliseksi jos on häkissä.
Mutta maatiaiset kuuluukin pihaan ja silloin sekin on vain PLUSSAA :smt003
Alhot on kaikki luonnevikaisia, pieniä rääpäleitä, rumia... Niissä ei oikeesti oo mun mielestä mitn hyvää! Mut pakkohan se on niitäkin pitää, niin osaa sitte arvostaa ihan kaikkia muita rotuja kunnolla..
Lentotaito nyt ei haittaa mitään, meillä on jokatapauksessa katot kaikissa tarhoissa, ettei vaa vahingossakaan pääse rodut sekoittumaan siitosmunien keruu aikana.
Ja kaikkien pihaanhan ei kanoja tosiaankaan voi laskea vapaaksi erinäisistä syistä.
maunu_muori

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie vähän luulen että Pekkalan arsenaalissa on ihan lentotaitosiakin, kääppärit ne vasta lentää.. 15 m korkeelle kuuseen on meillä mun villisekotussotku lentäny, ja tais se pippurillekin levitetty kanta mennä aiv torniin lentämällä :smt003 .. mie kun ukkelin serkulle sellasia vien niin johan ne karkas niiltä heti, vaikka varotin että ne muuten LENTÄÄ...

Se niissä maatiaissa on musta pahin vika, että ne on kuulemma hyviä munimaan ja käyttää rehua tehokkaasti.. mut se hautomavietti ( ai etteikö sitä olis muillakin .. on) ja sitten kun niitä kukkoja siunaantuu, niin ne on niin onnettoman kokosia ettei niistä oo kuin annospaloiksi :smt045 ...ainakaan tämmöselle, joka pistää lihaa poskeen ihan sillain kunnolla.. .. ja kun ne on aina hautomassa, niin eihän niistä saa munia.. varsinkin jos ovat vapaana ja pääsevät piilottaan pesät...mut mulla ei se ollut perussyy miks en tykänny niistä maattareista.. ne ei vaan olleet terveitä mitä meille sattu...sillon alussa.Hämeen musta kukko oli ainoo, jonka kaula katkastiin, kun oli niin penteleen häijy.. muut meni marekkiin... myö sitten rakennettiin uudet tilat ja otettiin ihan muita lintuja...
Muusa

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mulle ainakin maatiaiset sopii hyvin kun oon itekin luonnevikanen ruma taulapää rääpäle :laughing6:
Suvianne sun tarvii ottaa tyrniksiä, niissä on enempi syötävää kuin alhoissa eivätkä oo niin tuskallisen vimmaisia hautomaan. Ja kun niitä väliin kuoriutuu väkisinkin joku karsittava karvakinttu niin pääset ihan hyvällä omallatunnolla työntämään niitä uuniin lihanhimossasi :smt016
maunu_muori

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Äläs ny muusa, mulle tulee sun nikistä aina mieleen runoilija ja muusa eli Eino Leino.. . ja kukas pentele se muusa olikaan....mut joka tapauksessa viehkee naikkonen :smt023 .. mut onhan se tietty luonnevikasuutta että jaksaa sellasta "boheemi"elämää kattella.. ai mistäkö tiiän :smt005 ... :-"
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

:smt009 VOI VOI Kaikenmoisia taulapäitä maa päällänsä kantaa :smt019
Muusa

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

maunu-muori ikävää tuottaa sulle pettymys mutta mun nick ei viittaa tosiaan mihinkään einoleinoon vaan luonnevikaisen taulapäisen maatiaishevoseni lempinimeen joka on vain kätevä lyhennös sen rekisterinimestä :smt003
Kuva
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hitsi ku hieno kuva taulapäästä :smt005
Muusa, olen kerran miettiny, että tyrnäväläistähän se pitöisi olla kun on naapurikunta :smt004
Mutta luin äkkiä esittelyn, niin sekin on etelästä lähtösin.
Kauniilta näytti!
Kyllä voisin harkita kun saan isomman kanalan. sen on mies luvannu sitte joskus :)

Jamppa, rumuus on tieten taas tätä makuasiaa, mutta mikä ihmeen luonnevika???
smari

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja smari »

Tarkoitaiskohan Jamppa sitä että maatiaiset on niin hirveesti enemmän tappelunhaluisia kuin muut kanat? Vähän nauroin noita juttuja :smt005
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ahaa, eli muissa on helpompi pitää useampaa kukkoa?!
No se tieten vois jo olla vika.

Meillä taas mies arvostaa että on äkäinen kukko. kiljukaula kun ajaa harakatkin pois.
Mutta se tosiaan on ikävä jos kukot tappelee.
Rusina

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Suvianne kirjoitti:Ahaa, eli muissa on helpompi pitää useampaa kukkoa?!
Voi ei, taas mulle hyvä syy pysyä maatiaisissa :smt036. Mulla kun on ilmajokisissa vieläkin reilusti enemmän kukkoja kuin kanoja (eivät nimittäin tappele :smt002), niin mun kävis ohrasesti jos mulla ois jotain muuta rotua, jossa on vielä sopuisammat kukot!!! :smt005 :smt044
Ja kun nämä ovat vielä nättejä, hyviä munimaan ja kanan kokoisia, niin mikäs näitten kanssa on elellä :smt007.
Vastaa Viestiin