ISA Brown ???

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja siimis »

No ihan miten vaan.

Paitsi että. Jos joku suomalainen väittää kasvattavansa ISA Browneja niin joko puhuu puppua tai sitten ei tiedä mistä puhuu. ISA Brown on tuotemerkki, ranskalaisen Institut de Sélection Animale -yhtiön vuonna 1978 kehittämä ruskea tuotantokana. Niitä ei siis voi kasvattaa Suomessa, koska niiden jälkeläiset eivät enää ole ISA Browneja :smt002

ISA Brown on Rhode Island Red - White hybridi eikä niitä käsittääkseni Suomessa enää käytetä tuotantotarkoituksessa. En tiedä onko kellään harrastajalla Rhode Island Redejä, käytännössä se olis kai lähes sama asia.

Sellaistakaan tuotantokanaa muuten ei ole kuin Hy-Line Isa Brown, minkä jostain viestiketjusta juuri hiljan bongasin :smt002 Hy-Line on ihan eri firma kuin ISA.
Suwitsu

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä olen kanssa ymmärtänyt ettei Isa Browneja enää olisi, uudemmat tuotantohybridit ovat jyränneet ne tehokkuudellaan. Mielellään vaan yleisesti puhutaan ruskeista hybrideistä nimellä Isa Brown. Rhode Islandeja on tietääkseni ainakin Salossa yhdellä harrastajalla.
siimis

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, kanojahan on tunnetusti vaan kahta laatua - ruskeita eli isabrauneja ja valkoisia eli lekhorneja. Aamen :smt001

Nykyään taitaa tuotantokanamarkkinoillakin olla enemmän kilpailua, on Shaver, Hy-Line ja Lohman ainakin, mitäs muita? Molemmilta jälkimmäiseltä saa ainakin ruskeita tuotantohybridejä, joita kansa vielä uskollisesti isabrauniksi tituleeraa.
Suwitsu

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Dekalb, niitä ei taida olla muuta kuin valkoisia.
Rusina

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Isa brown-hybridi on kanana hyvin erilainen kuin nykyiset ruskeat hybridit, jykevämpi ja rauhallisempi. Hybridi on kahden eri kanalinjan risteytys ei rotu, joten ihan oikeaa isa brownia ei Suomesta enää löydy. Jos mä haluaisin isa brownin tyyppisen rodun, niin koittaisin saada jostain rhode island redejä, en "nykyhybridejä".
max3

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja max3 »

siimis kirjoitti:Paitsi että. Jos joku suomalainen väittää kasvattavansa ISA Browneja niin joko puhuu puppua tai sitten ei tiedä mistä puhuu. ISA Brown on tuotemerkki, ranskalaisen Institut de Sélection Animale -yhtiön vuonna 1978 kehittämä ruskea tuotantokana. Niitä ei siis voi kasvattaa Suomessa, koska niiden jälkeläiset eivät enää ole ISA Browneja :smt002
Tää oli tiedossa, mut mitäs ne niiden puhtaiden ISA Brownien jälkeläiset sit on, ihan vain kuhanvaan-kanoja? Vai onko ne sit Isa Brown-hybridejä? :smt017
Rusina

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^ Kai ne "isa browneja" ovat, mutta ominaisuuksiltaan ei ihan yhtä vakioita kuin alkuperäiset hybridit. :smt017
Muusa

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun mielestä sit taas kahden isa browinin jälkeläiset ei oo enää isa browneja, koska isa brownihan on justiin se tietty risteytys eli hybridi. Ja samahan koskee myös kaikkia (eikö?) muita munantuotantoon jalostettuja kanoja. Kaikkihan ne ovat hybridejä. Samaten kuin broilerit. Ensin on isovanhempaispolvi ja sitten vanhempaispolvi ja sitten vasta se tietyllä nimellä tunnettava tuotantohybridi. Kai niitten jälkeläiset on sitten vaan jotain kuhanvaankanoja. Ei ne voi olla isa brown -hybrideitäkään kun hybridihän just on risteytys eikä kahta isa brownia yhdistäessä oikeastaan ristetytetä mitään.

Rusinan ehdottama rhode island red voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto minustakin isa brownille, jos nyt tahtoo ruskeita kanoja. En mä muutenkaan ymmärrä miksi kotitarvekanaksi haluaisi tehotuotantoon jalostettuja hybrideitä. Ne kun on jalostettu lyhytikäiseen suureen tuotantoon. Ihan tarpeeksi saa täältä muniksesta lukea mitä terveysongelmia siitä tehomunimisesta tulee kun kanat elävätkin vanhemmaksi kuin mihin ne on tarkoitettu (plus käytösongelmat vielä päälle). Tosin jos aikoo pitää kanoja munimassa vain sen lyhyen ajan niin on ihan hyvä idea hakea siitoskanalasta munimisen juuri aloittaneita nuorikoita ja vaihtaa ne sitten vuoden päästä. Tuotteliaitahan nuo hybridit kyllä ovat.
Suwitsu

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Sen verran puolustan hybrideitä että meillä on noita Dekalbeja ollut parisen vuotta ja niiden kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ovat rauhallisia, terveitä ja kesyjä. Lisäksi todella säänkestäviä. Tehokkaita munimaan joo mutta kyllä nämä taukoakin osaavat pitää. Syövät saman verran kuin maattarit tai jopa vähemmän.
max3

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja max3 »

Noh, mullahan on Kultsi-kukko Isa Brownien jälkeläinen ja on kokoa, komeutta ja luonnettakin vielä.
Kuva
kammomunanen

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja kammomunanen »

Tää nyt menee OT:ksi, mut en voi vastustaa kiusausta: (vasta tästä viestiketjusta mulle tyhmälle valkeni, mitä hybridi tarkottaa) Niin onko mulla sit paimenkoirahybridi, kun tää on kolmen eri paimenkoirarodun risteymä? :smt017 :smt047 Olis se paljn hianompi tituleerata, että Remu on hybridi, eikä sekarotunen, ja sais sillä ainakin kälyn pään sekain :smt044 !
Muusa

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hybridi on oikeesti kahden eri lajin risteytys, eli esimerkiksi koirasusi. Oonkin aina ihmetellyt miksi tuotantokanoja sanotaan hybrideiksi.
siimis

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja siimis »

ISA Brown on siinä mielessä "puhtaampi" hybridi, että sehän on itse asiassa ihan puhdas Rhode Island -kana. Hybridiä siinä on se risteytys kahden eri Rhode Island -kannan välillä, ruskean ja valkoisen. Kun risteytetään ruskea kana ja valkea (silver light) kukko, niin tiput voi tunnistaa päivän vanhoina helposti värin perusteella - ruskeat on kanoja ja vaaleat kukkoja. (mistäs max3n kukko on peräisin, ollut alunperin joku puusilmä lajittelemassa tipuja tuotantokanalassa..?)

Siksi minusta noiden ISA Brownien jälkeläisistä vois ihan reilusti puhua Rhode Islandeina, koska nehän on itse asiassa ihan puhtaita RI-kanoja, ainoastaan väriristeytyksen tuloksia. Siinä vaiheessa kun ne lisääntyvät puhtaasti ruskeana kantana, ne ovat minusta Rhode Island Red -rotua. ISA Brownia niistä vaan ei saa tekemälläkään, koska kuten sanottua, ISA on firma joka kanoja jalostaa ja tuo nimitys on heidän tuotemerkkinsä. Vähän sama kuin minä myyn koiranpentuja kennelnimelläni, niin eivät niiden jälkeläiset enää ole minun kasvattejani eivätkä saa minun kennelnimeäni. Taitaisin vetää ihan herneen nenääni, jos joku edes yrittäisi :smt005

Tuo hybridi-sana on tosiaan harhaanjohtava ja olis kiva tietää kenen keksintö se on käyttää sitä tässä yhteydessä. Roturisteytyskasvatusta jalostetaan kyllä käsittääkseni sioillakin, mutta ei ne risteytysporsaat mitään hybridejä ole. Ne on risteytysporsaita.
Iloisten Munatalo

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

kammomunanen kirjoitti: :smt005 Olis se paljn hianompi tituleerata, että Remu on hybridi, eikä sekarotunen, ja sais sillä ainakin kälyn pään sekain :smt044 !
:smt005 :smt005 :smt005
flai

Re: Kellään ei ole!!!!

Viesti Kirjoittaja flai »

Maxin kukko on minulta, haudoin sen munista jotka sain tässä lähistöllä asuvalta vanhalta pariskunnalta. Heillä on vuosia sitten otettu isa browneja useita kymmeniä ja ovat saaneet lisääntyä vapaasti. Seassa näytti olevan jos jonkinlaista ruskeaa, valkoista ja ruskeanvalkoista kanaa ja kukkoa. Nyt vasta olivat uutta verta hankkineet porukkaan (horniolaisia kanoja muistaakseni), hyvin näyttivät kanaset voivan. :smt023
Vastaa Viestiin