Faverolle kriittisesti uhanalainen!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja smari »

Amerikkalaisilla on järjestö joka on listannut 150 karjaeläinrotua jotka ovat vaarassa hävitä sukupuuttoon. Kriittisesti uhanalaisia kanarotuja on listattu 19, niistä oli faverolle yksi! Muita suomessa olevia rotuja en listalta bongannut faverollen lisäksi kuin malaijilaisen. Orloff oli myös, mutta onkohan niitä edes täällä enää, ei ole vuosiin keltään ainakaan kuulunut tai sit en muista.

Aikaisemminkin olen lukenut faverollen uhanalaisuudesta, mutta itselleni oli yllättävää kuitenkin että on luokiteltu kriittiseksi. Ehkä muillekkin?
smari

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja smari »

Tässä vielä tämä koko lista kriittisesti uhanalaisista kanoista: Andalusian, Aseel, Buckeye, Buttercup, Campine, Catalana, Chantecler, Crevecoeur, Delaware, Faverolle, Holland, Houdan, La Fleche, Malay, Nankin,Redcap,Russian Orloff, Spanish.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tarkoittaa ilmeisesti ihan koko maapallon laajuisesti eikä vain Amerikassa? Montako yksilöä on kriittisesti uhanalainen? Onkohan ryhdytty mihinkään toimenpiteisiin? Vielä kerkeis tehdä jotain...
smari

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä en ole ihan varma että kummasta oli kyse. :smt017 Toisaalta kirjoituksessa oli kansallisesta kulttuuriperinnöstä ja kuitenkin myös että rodut edustaa maapallon luonnon monimuotoisuutta. :smt017

Sit vähän ohi aiheen faverolle-asiaa. Mä oon aika pitkään katellu Australialaisia faverolleja ja kasvattajia suurella mielenkiinnolla. Niillä on niin hienoja lintuja siellä. :smt049 Tänään sit luin netistä enkkujen pitkän artikkelin faveista ja siinä myös kehuttiin aussien aktiivista kasvattajaporukkaa, mutta kerrottiin myös että Autraliassa on ollut vaikeuksia sopeuttaa favet lämpimään ilmanalaan. Artikkelin mukaan Faverolle sopii pohjoiseurooppaan sulkapeitteensä laadun takia, mutta ei lämpimään. Tää on tietysti hienoa kuulla kun on täällä suomessa noitten favejen kanssa, mutta toisaalta kertoo tiedonhaun hankaluudesta. Eli Aussit ei ole maininneet ongelmista, mutta enkut kertoo jukisesti että niitä on siellä. Jotenkin hankalaa, tiä tässä taas mitä uskoisi ja tekisi. Jos joskus kuitenkin toisi (tai edes oikeesti yrittäisi) noita Ausseista, niin onko niillä sitten siellä jalostunut pärjääväksi kannaksi joku sellainen jolla onkin lämpimämpään sopiva rakenne ja sulkapeite. :smt017 No, ehkä mulla on taas vaan liikaa aikaa miettiä näitä. :smt005 Pitäis mieluummin opetella linkittämään ilman hiirtä. :smt002
smari

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja smari »

Niin on ne jenkit ainakin geenipankkiin ottanu säilytettäväksi materiaalia, mutta sekin jäi epäselväksi että onko kaikista roduista. Eli vaikka kirjottelen tästä, niin en mä mitää tiä. :smt002 :smt003 Kunhan ääneen ihmettelen kun itse hämmästelen asioita, luulen että joku muukin faverollefani voi kuitenkin olla kiinnostunut vaikka näistä ei täällä usein kirjoitellakkaan. Ja Hilta heti heräsikin kyselemään. :smt001 Niin ja joissain sivuilla on ollut nuo määrätkin uhanalaisluokituksiin, mut enpä osaa niitäkään kertoa. ](*,)
Minnimanni

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Minkä kokoinen on normisti faverolli noin niinkuin muihin rotuihin verraten, oon vaan nähnyt maatiaisen kokosia faveja ja ne oli lohen värisiä kai?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Normi-fave on maatiaista isompi ja myöskin painavampi. Onhan niistä olemassa kääpiöversiokin, mutta liekö sitä ollenkaan Suomessa?
Mä rupesin nyt tuota höyhennystä miettimään, että eikös se runsas sulkapeitto eristä sekä kylmältä että kuumalta?
Mimmi

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onks toi Holland muuten se hollannin valkohuntu vai-mikä-se-nyt-olikaan? Enhän mä mitään tiedä, mutta kuulosti tutulta.. No, ei kun äkkiä nyt sitten Suomessa faverolleja pelastamaan! Perustetaan sillekin oma muniksen/harrastajien säilyttäjärinki. Kellä niitä nyt ylipäätään on, että vois saada hankittua?? :smt017
kanamummo

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Täälläkin on yhella kaverilla, ja Jompellakin on.
pipsa

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Mulla on kolme ja lisää voisi tulla... Olen näet ihastunut kyseiseen rotuun.
Kun olen kysellyt eripaikoista, niin puhtaita "tonttuja"ei ole ollut tajolla.(sekoituksia kylläkin)
Tai itte olen vaan kysellyt vääriltä henkilöiltä.
Onkohan tuo kallista tuo lintujen tuonti,nuin kaukaa??
smari

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja smari »

Mimmi kirjoitti:Onks toi Holland muuten se hollannin valkohunta vai-mikä-se-nyt-olikaan? :smt017
Tuossa jenkkien listassa mainittu holland oli joku muu hollantilainen rotu, eli ei hunnullinen.

Faverolleilla on kyllä Suomessa oma fanijoukkonsa, siksi mulle ainakin tuo uhanalaisuus oli niin suuri yllätys kun täällä niitä kuitenkin on, vaikka yleisesti rotukanoja on vain aika pienellä joukolla ja rotujakin vähän. Munislaisillakin faveja on useammalla. :smt001

Pipsa, jos tarkoitit tuota mun mainitsemaa tuontia Australiasta, niin se on kallista ja hankalaa. Sitä ei koske samat säännöt kuin Eu:n alueelta tuotaessa ja ainakin joskus kauan sitten kun toin sieltä muun eläimen, niin tarvitsi hirveästi ylimääräistä hommaa verrattuna lähempää tuontiin. Piti olla välilaskut, lepoajat, lääkärintarkastukset välilaskussa jne jne. Maksoikin paljon, mutta välillähän saa laittaa aivot narikkaan siltä osin :smt002 Ja kanoilla vaaditaan paljon enemmän härdelliä kuin muilla tautien osalta, mut pitänee selvitellä.
smari

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja smari »

Tässä mainittu linkki http://albc-usa.org/ Uhanalaiset rodut löytyy luokiteltuna Breed Information ja Chickens eli tässä sivulla http://albc-usa.org/cpl/wtchlist.html#chickens
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

siirretty

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Löytyykös ranskankieltä taitavia? Eli onko faverolleilla kuinka hyvä/huono tilanne kotimaassaan?
Itse kun olen tähän(kin) rotuun iki-ihastunut, niin oikeasti huolestuttaa sen(kin) tilanne...
kana10

Re: Faverolle kriittisesti uhanalainen!

Viesti Kirjoittaja kana10 »

Meidän naapurilla on parvi faverolleja. On ihana rotu :smt050 Harmi että on uhanalainen.
Vastaa Viestiin