Maatiaiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Epulis

Viesti Kirjoittaja Epulis »

Kunnon maattarin vaatimukset?? Eli siis.. :)
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

...kait maatiaisen pitäs osata lisääntyä ilman konetta ja olla muutenki omatoiminen ja terhakka? Kuinkas kanta muuten olis säilyny jossain takahikiän mummalla hengissä, tuskinpa tantalla konetta oli?
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Aion minäkin laittaa kyllä jotain maatiaisia. :smt003 Pitäisi vaan saada tuolle miehen köriläälle sievästi sanottua, että pitäis saada vähän isompi kanala, että sais ne laitettua erilleen nuista nykyisistä kanoista. Tai sitten pitää vaan kiltisti odotella muutama vuosi. Mikä nuista kannoista on nykyään harvinaisin? Tyrnäväläinen olis kyllä nimen puolesta hyvä. :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muusa vasta selvitti eri kantojen yleisyyttä/harvinaisuutta tässä ketjussa Kiitos Muusalle hyvästä tietopaketista :smt002
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kiitoksia tuosta. Muistin lukeenikin sen mutta en löytänyt vaikka useampana päivänä yritin etsiä.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä oon lukenu tätä ketjua nyt oikeen urakalla alusta asti ja voi vitska.. Hyviä ajatuksia on niin monella!

Mulla itellä ei ole varsinaisesti mitään selkeetä kantaa tässä ketjussa ilmi tulleisiin väri ynnä muihin valintaperusteisiin. Katson olevani liian tietämätön kanoista sanomaan tohon juurikaan mitään todella järkevää :smt002

Meiltä sii löytyy tällä hetkellä 4 ilmajokista kanaa ja yksi ilmajokinen kukko. Joka nokka alkujaan kanamummolta. Kaverin luota päätyivät mulle kuten olen jo toisaalla tainnut kertoa. Mulla oli lähtöajatuksena kun kanoja alettiin harkita että saataisiin munat ja ehkä joskus lihaakin omasta takaa. Ensin ihastuin alhon kannan ulkonäköön, sitten hoksasin ilmajokiset. Loppupeleissä mulle olis ollu _melkein_ se ja sama mitä kantaa kanat olis olleet, tärkänä pidin vain sitä että ne on suomalaisia maatiaisia.

Meidän tirpat on vielä aika pikkusia, noin 10 viikkosia, joten niitten munimis tai hautomis innosta mulla ei ole vielä hajuakaan. Ajattelin kuitenkin että jatkossa yrittäisin pitää ilmajokiset ilmajokisina. Varmaankin mun pitää siinä vaiheessa hankkia uusi kukko sitten jostain joskus. Haluaisin silti vielä alhojakin. Tällä hetkellä mulla ei ole resursseja pitää kahta kantaa erillään toisistaan ettei ne risteytyisi, joten tuo ajatus saa jäädä vielä hautumaan.

Toisaalta tää ketju herätti ajatuksen että mitä tapahtuisi jos alhokukko polkasis ilmajokisen kanan.. No kaiketi siitä saattais syntyä tipuja - ehe ehe.. Sitä en sitten osaa päättää olisko se mun mielestä ihan hirvee katastrofi vai ei. Mun mielestä ne olis ihan yhtä maatiaisia kuin puhtaasti jotain tiettyä kantaa olevatkin. Vähän niinkuin vaikka griffoneissa tai mäyräkoirissa.. löytyy karvamuunnosta jos mitäkin ja kokomuunnoksiakin on ihan jokaisen tarpeisiin. Silti ne on kaikki griffoneita täi mäykkyjä. Griffoneissa muuten saa sekoittaa kaikkia kolmea karvamuunnosta keskenään juurikin siksi että geenipooli ei kapenisi enää entuudestaan ja edelleen vaikka samaan pentueeseen voi syntyä risupartaisia bruxeja tai sileitä brappareita, silti ne on kaikki griffoneita. Näin mä tavallaan näen suomalaisen maatiaiskanankin.

Toisaalta kun ilmajokinen kanta on harvinainen, niin en näe järkeä ainakaan meikäläisen alkaa siihen mitään mutu tuntumalla sekottelemaan, tehköön se joka osaa ja jos haluaa. Jos mä vaan tyytyisin kattelemaan vierestä ihan hiljaa ja pitäisin suuni napis kun en mistään mitään tiä :smt005
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Täytyypäs tunkea nokka tähänkin ketjuun ihan ystävällisessä mielessä :smt006
Monen ihmisen kanssa juteltuani,meillä kaikilla eri puolilta Suomea,eri ikäisiä,jokaisella oma mummola :smt003 niin kaikki muistaa mummolan kanat olleen valkoisia :smt017 Mitä kanoja Teidän mummolassa oli?
Ja kuulema eräässä mummolassa niiden ei annettu hautoa,syy tuntematon.Sikäli kumma kun siihen aikaa elettiin omavarais taloudessa,ilmeisesti sitten ostettiin aina uudet kanat :smt017
Ja kirjassa Tuntematon emäntä jossa naiset muistelevat aikaa jolloin miehet sotivat ja he pitivät huolta taloista niin ei yhdessäkään kuvassa ole "maatiaisia"vaan näitä valkoisia.Missähän vaiheessa nämä ovat vallanneet kanalat?Ja ovatko köyhät ihmiset ainoastaan kasvattaneet näitä kanoja joista puhumme ja miellämme ne "maatiaisiksi"?Eri kantaa oleviksi?
Ja vielä pohdintaa.... :smt001
Toivatko evakkokarjalaiset mukanaan kanoja?Elokuvissa ne ainakin jätetään tiloille,mutta autenttisissa kuvissa ainakin lehmiä tuodaan mukana.Isäni,evakko karjalainen Seivästöltä,muistelee jotakin eläimiä tuodun mukana
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Meidän mummolassa oli valkoisia kanoja ja kukko. En tosin muista, olisivatko kyseiset kanat hautoneet. Täytyykin kysyä asiaa äidiltä. Sen muistan, että kukkoa piti varoa!

Omassa kanalassani on sekä puhtaita maatiaisrotuja, että sekoituksia. Eli sekalaista sakkia kaikenkaikkiaan, ja tosi tyytyväinen olen niihin :smt001
Hienoa, että jotkut jaksavat ja viitsivät säilyttää rotuja puhtaina, kaikki kunnia heille. Ei vaan ole mun juttuni.

Uusina tulokkaina meillä maattareiden joukossa on 7 kpl kauniita valkoisia hylinejä :smt001 Täytyyhän mummolassa olla niitä valkoisiakin. Tytöt ovat 16 viikkoisia, ja innolla odotan muninnan alkua. Jossain vaiheessa haluaisin niille kyllä oman kukon, ja saisivat sitten muuttaa porukalla omaan kanalaan. Ja salaa toivon, josko joku niistä ymmärtäisi hautomisestakin jotain.
Olisiko vinkkejä mistä niitä kukkoja voisi kysellä?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mun äiti on kertonut, että hänen isovanhemmillaan oli 50-luvulla pienehkö munituskanala, jossa pidettiin valkoisia lekhorneja. Rakennus oli kaksikerroksinen, alakertaan ostettiin aina uusi satsi nuorikoita, jotka vartuttuaan menivät yläkertaan töihin. Sieltä kanat saivat ulkoilla tikapuita pitkin eri tarhassa alakerran väen kanssa. Munivia kanoja oli aina kerrallaan viitisenkymmentä, ne tuottivat tosi ison osan perheen elannosta. Vanhat kanat menivät sitten teuraaksi, niistä sai nykyrahassa mitattuna vajaan euron kappaleelta.

Maatiainen kuuluu aiempaan kanatalouteen. Maatiainen ry:n sivuilla sanotaan, että vielä 1940-luvun kanaoppaassa neuvotaan parantamaan maatiaista risteyttämällä, 50-luvulla käytettiin jo kokonaan muita rotuja.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minulla isä ihmetteli myymieni kanojen hintoja ja kertoi, että hän itse osti 50-60-luvun taitteessa sata tipua markalla kpl. Ja siihenkin aikaan siis juuri noita valkoisia. Ei paha hinta.. :smt017
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun mummoloissa ei ole ollut kanoja, isomummolasta en muista mutta ukkokulta tuossa kertoi että häneltä on työkaverit kysyneet että onko meidän kanat valkoisia, valkoisia heillä on joskus kotona ollut. Mutta isänsä veljellä muisteli olleen ruskeankirjavia kanoja.
1800/1900-lukujen vaihteessahan suomalaisilla on ollut vahva kansallisuustunto ja sitä pönkitettiin perustamalla oma hevosrotu kantakirjoineen. Hevonenhan onkin aina ollut se sydäntä lähinnä ollut kotieläin. Myöhemminhän Suomi alkoi kansainvälistymään ja tänne tuotiin monenlaisia ulkomaan ihmeitä. Maatiaissikarotummehan kuoli sukupuuttoon tehokkaampien rotujen vallatessa sikalat ja lähes samoin kävi lehmäroduille joista ainakin kyytöt kai ovat edelleen varsin uhanalaisia. Samalla kai jalostetummat kanat sitten syrjäyttivät maatiaiskanakantojamme, olettaisin. Tosin maatiaisistakin sitä yhtä mustaa kantaa koitettiin kovasti jalostaa tuotantokäyttöön.
No, minä en ole maatiaiseläintemme enkä mihinkään muuhunkaan historiaan juuri perehtynyt ja sen vähäisenkin tiedon olen ammentanut lähinnä Hovimäki-kirjoista joten viisaammat tarkentakoot :smt003
Niin ja evakoista - eikö Karjala jätetty aikamoisissa pakkasissa niin että jos mukaan saatiinkin kiireessä haalittua kanojakin, niin ne pääsivät pakasteina perille?

Mä arvelen myös että ne mummolan kanat olivat yhtä valkoisia kuin kesät aina aurinkoisia ja talvet runsaslumisia :smt002 eli aika kultaa muistot ja kun kanojen "kuuluu" olla valkoisia, muistetaan ne valkoiset kanat. Samallahan kukon kuuluu olla aapiskukon värinen, ja aitojen maalaismunien ruskeita (mikä dilemma!).

Mun ymmärtääkseni kana eläinlajina kestää varsin hyvin sisäsiitosta - ylipäänsä ajatus sisäsiitoksen vaaroista on varsin perisuomalainen, monissa muissa jalostusmaissa taas ajatellaan että sisäsiitos vakiinnuttaa hyviä ominaisuuksia, niiden meidän pelkäämien huonojen sijaan. Molemmissa ajattelumalleissa on toki perusteensa. Jos näitä tyrnäväläisiäkin on aika pieni joukko ollut aika pitkään, on vaikea silti havaita mitään degeneroitumista, joskin on aika hyvä kysymys, pitäisikö geenipoolia laajentaa ennen kuin degeneroitumista havaitaan vai vasta jälkeen. Eikös Mimmi kysynyt joskus säilytysohjelman pitäjältä juuri tyrnväläisen kannan risteyttämistarpeesta eikä sitä MTT:n puolesta nähty tarpeelliseksi. Samaa mieltä olisin ainakin toistaiseksi ja ainakin jos risteytyksiä tehdään niitä pitäisi tehdä säädellysti eikä niin että vaikka noille ilmajokisille kanoille yksi säilyttäjä omatoimisesti käyttäisi alholaista kukkoa ja toinen hämäläistä ja kolmas kiuruvetistä...
Maatiaiskanakannat kun kuitenkin ovat aika selkeästi toisistaan erotettavissa eli kannat ovat eriytyneet ja silloin se pitääkin pitää niin :smt001
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kas mun jaaritellessa Pootsi ja Mimmi ehtivät väliin - ja voi jessus millaisilla tiedoilla, jos loppuunkäytetystä munituskanasta saadulla hinnalla sai 500 tipua niin johan haiskahtaa hyvältä bisnekseltä jo munantuottoakin laskematta :smt103 :smt005
Musta hämy

Viesti Kirjoittaja Musta hämy »

Meillä on ja pysyy kanat mustina ja lehmät valkosina :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa: markalla kappale! :smt005
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Niin siis ei munkaan ole todellakaan tarkoitus tässä alkaa keitää mitään alho-ilmajokelais soppaa, kunhan ketjun innoittamana heittelin ilmaan ajatuksia jotka yömyöhäällä pulpahteli päähän. JOS musta ikinä säilyttäjää ilmajokisille tulee, niin ilman muuta silloin sitoudun pitämään kannan puhtaana, kunnes viisaammat tahot käskee toisin tehdä. Ihan samoin kuin olen kasvattajasitoumuksen allekirjoittaneena sitoutunut kasvattamaan vain puhtaita ja rekisteröityjä rotukoiria. Mulla ei siis ole sekiksiä vastaan mitään, mutta olisi kovin ristiriitaista tuottaa niitä maailmaan, kun on tuon sitoumuksen allekirjoittanut. Vahinko on tietysti aina vahinko, eikä tule kello kaulassa ja niitä voi sattua kenelle tahansa, mutta tieten tahtoen toimiminen on mun osalta täysin poissuljettu vaihtoehto. Ja niin kauan kuin mun koirat pystyy niille tarkoitettuihin työtehtäviin puhdasrotuisina, niin en näe syytä rotuja sekoitellakkaan. Geenipoolin laajennus (niin kanoissa, koirissa kuin muissakin elikoissa) on sitten asia erikseen, mutta kuten tuossa jo joku sanoikin niin sekin olis ihan hyvä suorittaa valvotusti ja harkitusti.

Mitä tulee näihin omiin ilmajokisiini niin mulla ei ole tietoa siitä kuinka monen eri kanan tai kukon jälkeläisiä tossa pikkuparvessa on vai onko ne kaikki siskoi ja veljii keskenään, niin en sitte tiedä onko se hyvä tai huono juttu, jos noi keskenään joskus tipuja tekasee. Varmaan viimeistään siinä vaiheessa sitten jos tipuja tulee ja niitä kotiin jää niin niille pitää sitten hankkia uus kukko. Ja pitää jotenkin ne parvet sitten erillään? Vai olenko ihan hakoteillä tässä asiassa??

Ja juu mä tiijän että oon kovasti paljon asioitten edelle menossa jo tässä kun eihän noi pikaaset ees muni aikoihin vielä, mutta tykkään miettiä ummet ja lammet joetukäteen että on sitten jokin suunta selvillä mihin lähteä :smt005
Vastaa Viestiin