Maatiaiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Täytyy sanoa että meikäläisellä on kyllä tässä kohtaa aukko siis siinä miten säilytysohjelmaan voi "liittyä"? :smt017
Epulis

Viesti Kirjoittaja Epulis »

Otat yhteyttä MTT:en Tiina Tuoviseen
puh. (03) 4188 3624 tai 040 843 0510, tiina.tuovinen@mtt.fi
Saat sieltä lisätietoa ja liittymiskaavakkeet! :)
Toivottavasti lähdet mukaan!!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Nyt vasta huomasin... Hautomakoneet ovat TODELLA vanha keksintö. Ensimmäisiä hautomakoneen jäännöksiä on löytynyt Egyptistä ja Kiinasta samalta ajalta kuin pyramiidit on rakennettu, eli niin pitkään on ihmisillä ollut keinot hävittää kanasta hautomaviettiä. Ne ekat koneet oli sellaisia vähän masuunin tapaisia osittain maanalaisia uuneja joissa lämmittäminen tapahtui joko palavalla lannalla tai sitten puulla/hiilellä. Eli pikkaisen on pitempään puututtu luonnonkiertoon kuin sata vuotta :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ja ainakin muinaisessa Egyptissä on haudottu myös pitämällä munia kainaloissa! Oisko niillä ollut erityisiä hautomaorjia sitä varten... luulis vaan että orjan ruokinta tulee kalliimmaksi kuin hautovan kanan :smt003

Ja säilyttäjäohjelmaan kannattaa ilman muuta liittyä! Uusimman tiedotteen mukaan uusia säilyttäjiä on liittynytkin tänä vuonna jo tusinan verran :smt001
Liittyessäänhän saa sen listan säilyttäjistä ihan paperille printattuna.
Ja sen lisäksi saa tuhdin tietopaketin kanoista yleensä ja maatiaiskanoista erityisesti.
Jatkossa sitten tipahtelee postissa tiedotteita ja oikea kaikki maatiaiseläimet kattava lehtikin.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ja pitää nyt mainostaa: jalasjärveläinen maatiainen menetettiin jo, ilmajokista on vain muutamalla (3 listalla) eli jos jollain on lisempi jompaa kumpaa liittykää ihmeessä säilyttäjiin! Ei ole iso vaiva! Enempi siitä on ollut iloa ja hyötyä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hymm.. Jalasjärvi ja Ilmajoki on niin lähellä toisiaan maantieteellisesti, että oliskohan ollut järkevää yrittää säilyttää niitä geenejä yhdistelemällä kannat... :-k
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No järkevämpää kai olis ollut löytää säilyttäj(i)ä jalasjärveläiselle kannalle?
Kihniöläistäkin kantaa on mun tammikuussa päivätyn säilyttäjälistan mukaan vain yhdellä tilalla.
Lisää säilyttäjiä kaipaa kai siis useampikin kanta.
Että vaan vinkkinä, paitsi niille joilla jotain kantaa jo on mutteivät kuulu säilyttäjiin, myös niille jotka vasta harkitsevat kanojen ottoa :smt001
MariP

Viesti Kirjoittaja MariP »

Olisiko joku niin kiltti, että laittaisi mulle Jämijärveläisten säilyttäjän yhteystiedot. Aiemminkin olen kysellyt, mytta nyt olisi tahtoa saada lisää ko. kantaa meitinkin kanalaan. -Kiitos-
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Jaa mulla on vaan näitä alhoja täällä :smt001 Mut alhot on kyllä parhaita :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tsemppiä MariP jämijärveläisten etsintään! Laitoin viestillä tiedot tammikuun lopulla päivätystä säilyttäjälistasta.
Epulis

Viesti Kirjoittaja Epulis »

Eepi:
Jaa mulla on vaan näitä alhoja täällä Mut alhot on kyllä parhaita
Miks niin parhaita? :D
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Epulis kirjoitti:
Eepi:
Jaa mulla on vaan näitä alhoja täällä Mut alhot on kyllä parhaita
Miks niin parhaita? :D
No, nämä on varmaan tällaisia mutu-juttuja oman kokemuksen perusteella. Mullakin on alhoja (ei ole ollutkaan mitään muita) ja olen kyllä todella tyytyväinen: ovat hyväluonteisia, munivat hyvin, hautovat ja hoitavat tipunsa jne.. Ei siis mitään valittamista! :smt003
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Ihan niinkuin mun sikinsokin sekaisin "maatiaiset" :smt016
Kuullostaa ihan samanlaisilta :smt003
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Jep samat perustelut kun Mimmillä :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Juu ja Ilmajokinen hyvä kans! Mutta Savitaipale ei mun mielestä täytä kunnon maattarin vaatimuksia; haudonnasta ei puhettakaan!
Vastaa Viestiin