Maatiaiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Etukäteen miettien tosiaan saa aika paljon selvennettyä omia ajatuksia ja toiveita. On helpompi tilanteen tullen ryhtyä toimiin.
Mulla vaan on tapana tarttua asioihin just silloin kun hetki on päällä, ja toimia siten miten parhaaksi näen. :smt017
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No mulla on sama tapa, tarttua hetkeen ja miettiä sitte myöhemmin että mitäs tulikaan taas tehtyä. Yritän tässä vaan nyt kovasti opetella vähän tota ennakkoon miettimistä ja sehän onki ihan kivaa :smt005

Paitsi joskus kun lähtee mopo käsistä ja ajatukset alkaa laukata liian hurjaa tahtia
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Klara, kävin joku aika sitten hakemassa Lohtajalta uuden kukon, saat sen seuraavan haudonnan jälkeen. Nyt tohtii luvata kun ei Newcastlea ollukkaan. Maatiaiskanat yleensä ei kovin helpolla kärsi sisäsiitoksesta, ajattele vaikka horniolaisia jotka aloitti Suomen valloituksen noin viidesta yksilöstä ja nyt niitä on satoja!
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Ahaa - kiitos :smt001

Tota.. Millons tämä seuraava hautominen sitte on ohi? Meinaan mietin tässä tarviiko mun alkaa suunnitella kanalan laajennusta ettei pojille tuu tappelua ku ei noit naisiikaan ole niille kuin 4 :smt002
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ehhehe, sitte kun tätit tajuaa alkaa istua, muninta on jo alkanna. Eikä siinä hätiä, voin kukon pitää jos tahot vaikka kukkopojan tai siitosmunia joskus. Kuinkas vaan sulle sopii. Saat minkä tahasa vaihtoehdon ilmatteeks, pidetään kanta monipuolisena.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

:shock: Oho - kiitos :notworthy:

Juu kyllä tämmöttinen diili passaa. Jos mulle sitten joskus siunaantuu jostain jotain sellaasta verilinjaa jotei sulla ois niin saat vaihtarina takaasinpäin. Mullei tosin noi vaavat edes muni vielä aikoihin, saati sitte varmaan haudo. Non niitä vappuna kuoriutuneita, niin iihan ikkasia teinikakaroita vielä. Nyt ne ei muuta tee ku motkota mulle että paa akka vauhtia sen rehuämpäris kans, akka tänne seurustelemaan, akka vaihdas vedet, akka sitä ja akka tätä :smt005 Ja vuohet kiljuu toisaalla samaa säveltä ja siihen päälle vielä koirat, kissit ja kersat. Kyllä mua hyppöötetähän :help: :smt079 :lol:
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

:smt005 :smt005 Tutut on sävelet, äiree sinne ja äiree tänne :smt005
Enkä mää tarvi mittää takasi, paa vahinko sit kiertämään ja anna vaikka sinne Wanhalle Markille uutta verta. Meitä on nii vähä et pidetään yhtä!
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Ai onks Wanhalla Markillaki ilmajokisia? Jos siis nyt meinaat sitä elikoitten eläkeläispaikkaa :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Juu, ainaki sinne myin pari vuotta sitten. Ja tää toinenki säilyttäjä. Luulin et oot sieltä saanu omas, sori...dementia... :smt009
No toivottavasti ovat pitäneet kannan puhtaana. Toivottelin niilleki säilyttäjäks alkamista, en tiiä innostuvatko.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Tulipa tässä mieleen kun tämän ketjun luin läpi, että eikö maatiaisten säilyttäjällä saa sitten olla mitään muuta rotua tilallaan? Kun itse olisin tosi kiinnostunut hommaamaan jotain erikoisempaa rotua maatiaisten "rinnalle", mutta onko se nyt ihan turha toivo kun olen säilyttäjä? Erilliset tilat niille tottakai tulee, eivät olisi missään nimessä keskenään etteivät vahingossakaan risteydy.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Saa olla muita kun huolehtii vain rotupuhtauden
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

No hyvä, kun oli kait niissä tiedotteissa ja lippulappusissa jotain sanottu asiasta, että ei suositella. Piti varmistaa viksummilta :smt001
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo ei suositella, justiin risteymäpelossa. Ja jos kuitenkin pitää kahta eri kantaa niin suositellaan merkitsemään kanat ja kukot rengastamalla ettei ole vain muistin varassa mikä kuuluu mihinkin kantaan. Kun pitäähän siinä satsata huolellisuuteen, varsinkin jos pitää talvikaudet kanoja yhdessä lössissä ja keväällä vasta jakaa siitosryhmiksi. Siinähän pitää sit muistaa sekin että kukon vaikutus kanoihin voi kestää kolmekin viikkoa. Ja säilyttäjän omasta huolellisuudestahan nämä kaikki on kiinni ja jos vaikka olisikin kielletty pitämästä kuin sitä säilytettävää kantaa niin kuka sitä muka valvoisi? Että parashan se on ensinnäkin suositella ettei olisi kuin sitä yhtä kantaa ja toisekseen korostaa sitä huolellisuutta. Ja toivoa että kaikki säilytyshommaan ryhtyneet ymmärtävät myös sen vastuun...
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Niin, kun mie meinasin että jos jotain brahmoja tai vastaavia joskus hommais niin niitä nyt ei vahingossakaan erehdy pitämään maatiaisena, sen verran eri näköisiä. Tarkoitus olisi pitää jatkuvasti maatiaiset ja se mahdollinen muu rotu ihan omina parvinaan. Maatiaisille onkin renkaat jo tulossa muutenkin, saapi pidettyä vahän tarkemmin kirjaa mikä on mikäkin ja mistä kotoisin.
Vastaa Viestiin