Rotupuhtaus / monimuotoisuus / geeniperimä

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Musta tuolla rapakon takana on maa jossa kaikki mitataan rahassa ja vain niillä puhtailla ja ainoon oikeen järjestön myöntämillä sukutauluilla on jotain merkitystä.. riippumatta siitä mitä sellainen toiminta tekee ite lajille.. toivottavasti meillä ei koskaan sorruta sellaiseen jossa tietyt tahot pääsee rahastaan papereilla!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mun mielestä jm oli tuossa sitaatissa totaalisen oikeassa, sillä suomalaisen maatiaiskanan esiintyvyys on saimaannorppaluokkaa maailmanlaajuisesti ja esim. faverollea sentäs on monessa monessa maassa. Tällä EN tarkoita etteikö favea, plymaria ja muita vanhoja hienoja rotuja pitäisi suojella, tottakai pitää! Diversiteetti rules! :smt023
Jokaiselle löytyy se just sopiva suojelukohde :smt003
jm kirjoitti:jos jotain rotua haluaa kasvattaa sen uhanalaisuuden vuoksi, niin huomattavasti uhanalaisempi maailmanalaajuisesti löytyy täältä suomesta suomalainen maatiaiskana. tuo kyseinen lista on nimenomaa amerikassa kasvatetuista roduista.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

MInä en peruskoulun biologialla mitään tiedä, mutta sanon oman MUTUni ;)
Olen ihan varma, että vaikka otettaisiin kaksi favea tai muuta eläintä.
Annetaan heille mahdollisuus lisääntyä luonnollisissa olosuhteissa, missä on luonnollista valintaa ja karsintaa, niin populaatiosta tulee terve ja toimiva.
Koska minulla ei pikku kanalassani toimi asiat ihan niinkuin luonnossa, niin harrastan karsintaa siten, että en auta kuoriutuvia ja laitan pataan pienet ja surkeammat yksilöt.
Laitan viiriäisistä myös naaraiden hyljeksimät urokset pois.
Näin minusta ainakin omat viiruni ovat vielä oikein kauniita ja toimivia :)

Ja samalla periaatteellahan suomen valkohäntäpeurakin on nyt joku 30 000 ja se alkoi 4 yksilöstä :)
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Hupsista! Olin yhteydessä jm:n kanssa. Kertokoon itse, jos haluaa, mutta melkoinen lintujoukkue löytyi. Tosin vähän erisuuntaan kallellaan kuin arvelin. Toki perusriikinkukot ja maatiaiset kanalinnuista löytyy... Mutta melkoinen määrä kirjallisuutta on tulossa meikäläiselle lainaksi. Kun itsellä ei ole mahdollisuutta kiertää Euroopan konferensseissa, on upeaa saada edes luentopapereita lainaan.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Sellainen hytinä mulla olikin, että jm:llä on erittäin vankka asiantuntemus takanaan noista asioista, joista kirjoitti. Oikea kultakimpale meille tavallisille munislaisille! :smt041 Odottelen innolla uusia tiedonmurusia siltä suunnalta. Toistan: Lämpimästi tervetuloa, jm!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tiiättekös, kun ekaa kertaa, vaikkakaan en sanatarkkaan,lukenut, mitä jm kirjotti, mulle tuli heti mieleen Korkeasaari ja joku sieltä tai niiden asioiden kanssa tekemisissä oleva. :smt005 :smt005
Meniköhän kovasti pieleen :smt017 Niissä piireissä kun on pakko selvitellä tarkaan kuka sopii ja kellenkä ja mistä löytyy sulho ja jo ihan tästä Kirjoittaja jm » Pe Loka 23, 2009 11:00 pm kirjoitetun viestin tavasta komentoida.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Rotupuhtaus / monimuotoisuus / geeniperimä

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Ketju on nyt irrotettu Faverolle-keskustelusta ja yleinen keskustelu rotupuhtaudesta, rodun monimuotoisuudesta ja geeniperimästä jatkukoon tässä! :smt041

Ketjusta on poistettu joitain yksittäisiä OT-viestejä, älkää ottako nokkiinne, jos viestinne on poistettu. Tein sen parantaakseni ketjun luetttavuutta, jotta lukija pysyy juonessa mukana. Tähän viestiketjuun ovat kaikki asialliset viestit tervetulleita, jotta saadaan monipuolinen keskustelu jatkumaan.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin