Piikkiöläiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suwitsu

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ei merkin merkkiä, täysin valkoinen on. Toisella ehkä ihan hiukan tosi vaalean beigeä kaulassa. Meillä on muuten noita harmaitakin siunaantunut kivasti, nytkin siirsin nuorikkoja eri paikkaan ja neljä harmaata kukkoa oli joukossa. Täältä sais tarvitsevat hakea :smt006
Bean

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Juu kyllä ovat puhtaita valkoisia piikkiöläisiä....valkoisia kanojakin oli kyseisessä paikassa kymmeniä, samoin harmaita, joten kyllä noita "harvinaisempiakin" värejä löytyy Piikkiöläisistä.
Suwitsu

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ihan nyt vertailun vuoksi kuvia. Ensimmäinen kuva vitivalkoisen Dekalb-hybridin selästä, toisessa kuvassa samainen varakukko kuin ekassakin kuvassa. Pientä sävyeroa noissa kyllä näkyy. Kuvat on otettu vierekkäisistä tarhoista samassa luonnonvalossa.

KuvaKuva
Rusina

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tuossa piikkiöläiskukon viimeisessä kuvassa näkyy se, mitä mä etsin... ihan kuin toisen siiven juuressa olisi hieman harmaata, samoin yhdessä pyrstösulassa (* tarvii suurennuslasin! *). Se tarkoittaisi (ellen näe näkyjä...) että kukko on väriltään splash. Semmoisia pitäisi tulla yhdistämällä kaksi harmaata :smt038. Beanin maininta isosta joukosta valkoisia ja harmaita kanoja tuntuisi vahvistavan sen. Mutta vetoa en lyö, arvaus voi mennä päin peetä (taas)! :smt005.

Dekalbin valkoinen on eri geenin aiheuttama ja käyttäytyy siksi eri lailla.
Muusa

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Rusina kirjoitti:ihan kuin toisen siiven juuressa olisi hieman harmaata, samoin yhdessä pyrstösulassa (* tarvii suurennuslasin! *). Se tarkoittaisi (ellen näe näkyjä...) että kukko on väriltään splash. Semmoisia pitäisi tulla yhdistämällä kaksi harmaata
Mun valkoinen tyrnis Blondi on muuten valkoinen mutta pyrstösulissa ja siipisulissa on vähän harmaata. Se on Maccen kanalasta jossa on valkokirjava kukko eikä yhtään harmaata kanaa :smt003
Toi Suwitsun kukko on saman valkoinen kuin mun vanha Valko (joka asuu nyt kaverini kanalassa) paitsi sillä oli sit pyrstösulissa pari mustaa täplää. Ja sen emo oli mustavalkokirjava ja isä myös mustavalkokirjava, marmorikuvioinen.
En tuu ikinä ymmärtämään (tyrnäväläisten maatiais-) kanojen värien periytymisiä... :smt101
Ehtoo-onni

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minulla on kanalassani kaksi todistetta Rusinan tiedolle, että kaksi harmaata yhdistämällä saadaan aikaiseksi splash tipuja. Splash-väristen Suvituulen ja Maalari-Matin isä on harmaa Först-Kot ja emo harmaa Keväthalla. Ja luultavasti näiden molempien emona harmaa Sirkku II.
Rusina

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Se piikkiöläisillä ja tyrniksillä vähän sekoittaakin, kun niillä on ainakin kaksi "valkoista" geeniä, splash ja hopea. Teoriassa ne erottaa siitä että splashilla on usein rungossakin väriä (harmaita tai mustia höyheniä, joskus paljonkin), kun taas silver columbialla on puhtaamman valkoinen runko, mutta kaulassa ja pyrstössä yleensä mustaa tai harmaata.

Vaikka kanalassa ei olisikaan yhtään harmaata tai splashia kanaa, niin siellä voi silti olla :smt003. Kun se "musta-geenin" musta, harmaa tai splash -muoto on mun ymmärtääkseni(?) oikeasti joka ikisellä kanalla/kukolla, niillä vaaleanruskeillakin. Kannattaa tiirailla tuon geenin väriä pyrstösulista ja ulommista siipisulista! Hankalaa on vielä se, että harmaa (oikeasti sininen) voi olla lähes mustaa tai helmenharmaata tai mitä tahansa siltä väliltä.
Musta ja splash saavat aina harmaan jälkeläisen. Musta ja harmaa taas itsensä värisen, mutta ei koskaan splashia. Harmaa ja splash itsensä värisen, ei koskaan mustaa. Kahden splashin jälkeläinen on aina splash.

Muitakin valkoisuutta aiheuttavia geenejä on.
Ainakin joillakin hybrideilla on dominanttivalkoinen geeni, joka muuttaa mustan valkoiseksi. Niiden risteytystipuissa ei valkoisen seassa voi olla mustaa, ruskeaa kylläkin. Silti ne voivat periyttää mustaa väriä.
Sitten on vielä resesssiivinen valkoinen eli "albiino-valkoinen". Ne ovat ihan puhtaan valkoisia.

Tämä nyt olis ehkä kuulunut tuonne "kanaväri"-osioon, mutta sopii se tännekkin. Virheitä voi olla ja varmaan onkin, kun oon ihan noviisi näiden värien kanssa :oops: . Mutta jospa joku viisaampi sitten korjailis...
fasunen

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

En kyllä nyt tajunnut oikein mitään tuosta rusinan selityksestä (en kai mää vaan oo mitenkään hidas älynen :smt005 ) Mutta osaisko joku kertoa mulle että voiko valkoisesta kukosta jolla on mustia viiruja kaulassa ja selässä ja musta pyrstö odottaa valkokirjavia poikasia kun emot ovat vaalean ruskeita ja musta ruskeita? Tai entä harmaa kirjavalta kukolta näillä samaisilla emoilla? :smt017
Rusina

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^ Mä oon välillä vaikeaselkoinen :smt005.

Se sun valkoinen kukko (mitä meillekin näytit) on todennäköisesti väriltään silver columbia eli sillä on "hopea-geeni". Vaaleanruskean kanssa saa silloin todennäköisesti itsensä värisiä poikasia ja mustan kultakaulaisen kanan kanssa hopeakaulaisia tipuja (kuten Suwitsun Uuno-kana). EHKÄ.

Harmaakirjava kukko (jos sillä on oikeaa harmaata pyrstössä ja siivissä) voi saada noiden kanojen kanssa harmaankirjavia ja mustankirjavia jälkeläisiä, mutta ei valkokirjavia. Paitsi jos sulla on hopeakaulainen kana niin sitten voi tulla "hopeavalkoista". Mutta mahdollista on, että "se harmaa jälkeläinen" onkin oikeasti vaaleanruskea, jolla on vain harmaa pyrstö :smt003. Ja taas perään, että EHKÄ. (Pitää sanoa niinkuin Muusa, että mitä enempi väreistä opiskelee, sitä enempi on päästään pyörällä :smt101 )
fasunen

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Taitaa olla paras jos mä vaan odotan kevääseen niitä tipuja enkä rasita päätäni tolla värien periytymisellä :smt005 Ihan hienolta kuitenkin kuulostaa noi väri veikkaukset :smt003
kuutamofoxi

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

fasunen kirjoitti:Taitaa olla paras jos mä vaan odotan kevääseen niitä tipuja enkä rasita päätäni tolla värien periytymisellä :smt005 Ihan hienolta kuitenkin kuulostaa noi väri veikkaukset :smt003
Kuten myös...
Bean

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Valkoisen Piikkiöläisen alku....ihanan väriset jalat!
Kuva
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Mullakin on lähes valkoinen kana parvessani ja hän on kyllä kaikista kaunein. :smt045
Haluaisin vaan tähän väliin muistuttaa, että MTT:n säilyttäjäsopimuksen mukaan siitoseläimiä EI tule valita värin tai muun ominaisuuden mukaan.
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Suwitsu

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä olen kyllä tarkoituksella jättänyt kokoharmaita piikkiöläisiä ja pyrkinyt niitä lisäämään. Aavaharjullakaan näitä ei enää ole yntään joten mielestäni näissä tapauksissa todellakin on värillä väliä. Samaten valkoiset ovat piikkiöläisissä harvinaisia.
Rusina

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Minusta kokomusta, kokoharmaa ja kokovalkoinen ovat semmoisia värejä, joita ei saa päästää häviämään, koska niitä ei välttämättä saa enää takaisin. Ne eivät voi periytyä piilossa, niinkuin monet muut värit. Kokoharmaan kukon "suosimista" voi perustella sillä että se voi saada noita kaikkia kolmea väriä edustavia jälkeläisiä. Musta ja valkoinen eivät voi... puhumattakaan vaaleanruskeasta.
Joten sen lisäksi ettei mitään väriä saisi suosia, niin mitään ei myöskään saa syrjiä :smt001.
Vastaa Viestiin