Kiuruvetisiä kanoja?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jaanahi

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Näistä minun kiuruvetisistä löytyy kuvia täältä: http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 045#p66419

Onkohan dumblonden asia hankkia kiuruvetinen porukka yhtään edenny?
dumblonde

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

jaanahi: No ei.. :smt012 Tai siis se yksi kanahan mulla jo tosiaan on, mutta mitä mä yhdellä kanalla kun se ei paljon lisäänny ilman kukkoa. On ne kyllä niin ihme porukkaa että ei oo tosikaan. Mä oon nyt yli 3 viikkoo oottanu että ne kanat "rauhoittuu" siellä että niitä vois ottaa kiinni. Ne oli jo kertaalleen sitä mieltä että ei me nyt raaskitakkaan myydä, sitten että joo myydään tottakai ja nyt taas ei ota selvää mitä ne meinaa... Mä käyn kohta varastamassa niitä sieltä :smt019 Noo, toivossa eletään vielä :smt003
sisu65

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

dumblonde: ootko saanut jo kanaset?
dumblonde

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

En oo en... Taidan luovuttaa jo pikkuhijaa, kun eivät kerran halua myydä niin ei sitten. :smt013 Mitähän mä nyt tolla yhdellä kanalla teen.. haluaako joku? :P
sisu65

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kysy joltain toiselta jos saisit lisää kanoja ja kukon tai siitosmunia?
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Jatketaas tähän kiuruvetisthreadiin nyt sitte.

Mehän ollaan uinuttu pari vuotta, mutta nyt alkaa säilyttäminen taas. Kanalamme heräilee hauskasti vaiheittain henkiin horroksestaan.

Torstaina haettiin kolme kaunista poikasta :smt060 Kaksi harmaata :smt057 ja yksi tumma. Ovat tuollaisia reilun kuukauden vanhoja. Tänään tänne muuttaa pienten seuraksi adoptioisä Tammenterho. Saavat tosin toistaiseksi tutustua verkon läpi, kunnes nähdään miten uusi iskä rupeaa suhtautumaan kasvattilapsiinsa. :smt003 Ensi viikolla pitäisi sitten tulla Tammenterhon kesäheilat, kolme hybridiä, joille on suunniteltu lyhyt mutta ytimekäs uraputki: kesällä vapaata seurustelua Tammenterhon kanssa ja munintaa; syksyllä gourmet-henkistä toimintaa, josta ei tällä kertaa sen enempää...

Kesän mittaan lienee sitten tulossa jokunen Kiuruveden tipunen lisää tuolta Hausjärven suunnasta. :smt023

Toinen noista harmaista poikasistamme on ilman muuta kana. Toinen hyppelee tumman kanssa siihen malliin, että melkeinpä arvelisin meillä olevan kaksi pikkukukkoa kasvamassa. :shock: Katsotaanhan nyt.

edit: Ja mun kun ei pitänyt ottaa harmaita kanoja... Ajattelin että jos joskus tulevaisuudessa taas uskaltautuisi pitämään noita tuolla avotarhassa (omenapuistossa), niin haukka näkee harmaat helposti. Liekö tuolla vaikutusta? Joka tapauksessa nyt kun nää harmaat putosi mun syliini, niin minkäs teet.
mika

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja mika »

maatikko laitoin sulle yvtä kyselin kiuruvetistesi suvuista.laitoin myös puh numeron et soittanut kannattaa soittaa jos tipujen suku kiinnostaa,täältä oisit saanut heti kiuruvetisiä kanoja ei olis tarvinnu niitä hypridejä ottaa,säilyttäjänä ei olis suotavaa pitää sekaparvea,onko kukkosi puhdas epäilen et ei.monnilaiselta ja anssilta saat varmasti puhtaita terveitä kiuruvetisiä ei kannata sotkea näin jaloa rotua epävarmoilla otoksilla.olen ehkä liian tarkka mutta säilytys piirit on pienet ja haluan omalta osaltani taata että kiuruvetinen olisi vielä vuosien päästä samanlainen kuin nyt, silosäärinen alkuperäiset vietit omaava arktinen kana.
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Mika: kukko Tammenterho on Monnilaisen kasvatti. Ensimmäiset tiput puolestaan tulivat AnssiU:lta ja ovat taustaltaan Monnilaista/Airaksista. Kesällä on todennäköisesti tulossa lisää Monnilaisen tipuja. Hybridit ovat tulossa meille yhden kesän ajaksi ja menettävät henkensä syksyllä. Lisääntymisikäisiä kanojahan meillä ei vielä ole, joten tiedämme tämän yhden kesän aikana varmasti, että jokainen muna on peräisin hybrideistä, enkä todellakaan aio kaupitella niitä ihmisille "kiuruvetisen siitosmunina". :smt042

Jos olisin tiennyt, että sinulla on kiuruvetisiä kanoja myynnissä, olisin tietenkin ottanut innoissani yhteyttä. :smt045 Viestissäsi et kuitenkaan puhunut mitään myytävistä kanoista, sanoit vain että sinulla on "tietoa" kukoista. Vastasin viestiisi ja kiitin: kukko oli löytynyt. Mutta jos sinulla todella on munivia kanoja myynnissä, olen tietenkin kiinnostunut, voin tulla hakemaan vaikka saman tien ja voin soittaa hybridien myyjille, että saavat pitää ne hyvänänsä. :smt003
monnilainen

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Jippii! Hienoa, että muutama inostuu oikeasti kiuruvetisistä. :smt041
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^No mikä ettei, kun ne on niin upeita. :smt049
Nyt kun tuo kukko kiljuu tuolla navetassa, niin vasta huomaa, että pihapiirin äänimaisema on viimeiset pari vuotta ollut aika mitäänsanomaton. :smt042
ÄsVee

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Minäpä tulen tänne kyselemään kiuruvetisistä! :smt006 On tullut yhtä sun toista mieleen munanettiä lueskelessa. :smt001
Tuolla rotuesittelyssä on mainittu, että suunnilleen joka viides hautoo. Onko teidän kiuruvetiset olleet kovia hautomaan, eli pitääkö tuo joka viiden paikkansa? Olisi kiva ajatus, että joskus joku kananen hoitaisi omia tipuja. :smt001
Minkälaisia teidän kanat ja kukot ovat luonteiltaan? Tietenkin luonne-eroja löytyy, mutta onko siellä enemmän sellaisia mamman-pikku-mussukoita vai itsenäisiä kanasia?
Muutenkin on kiva kuulla kiuruvetisistä kanasista, jos jollain on jotain kerrottavaa.
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Pitää sen verran sanoa luonneasiaa sivuten, että meidän neliviikkoiset kukkopojat osaa jo pieniä temppuja: kun sanoo "Hyppy" niin hyppäävät ojennettuun käteen (koska siellä on namipaloja...). Mamman pienet sirkuskukot. :smt007
anssiu

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

EN oikein usko tuohon joka 5:een hautojaan. Esimerkiksi käyttäjällä MIKA (Suonenjoki) on keväällä 2010 12kpl kiuruvetistä kanaa joista 8 aloitti hautomisen loppukesästä. Itselläni kaksi hautoo kolmesta. Nuoret kanat eivät ole suostuneet hautomaan lainkaan. Kiuruvetiset taitaa kesyyntyä hyvin. Omat kanani tulevat luokse pyynnöstä.
monnilainen

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Juu, kesyjä ovat kovasti. Meillä kolme mammaa on tänä kesänä hautonut porukalla ja minä olen toisesta reunasta ryöstänyt munia alta. Sitten taas jonain kesänä toivoisi haudontaa ja mikään ei onnistu, kukaan ei kiinnostu.
ÄsVee

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Juu, tulen vastaamaan tänne itselleni, että kesyjä ainakin ovat. Pikemminkin on niin päin, ettei meinaa päästä kanalasta pois ilman että parvi olisi tulossa mukaan. :smt001 Saapi sitten nähdä moniko meidän seitsemästä nuoresta kanasta innostuu aikuisena hautomaan.
Vastaa Viestiin