maatiaisten jalkojen väritys

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pyrstö

maatiaisten jalkojen väritys

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Toivottavaahan on että jalat olisivat kovasimen väriset mutta kuinka paljon näitä keltajalkoja sitten on esim eri kannoissa? (ihan kun maailmassa muita murheita ja mietittävää ei olisi) :smt017
Kun esim minulla kuoriutui neljä tipua joilla kahdella on keltaiset ja yhdellä harmaat ja yhdellä muuten harmaat ,mutta varpaat :smt104 keltaiset.Onko tuo sekaväritys samoissa jaloissa yleistä? On meinaan aika veikeän näköinen, aivankun puuttuisi varpaat kokonaan. :smt005
kanamummo

Re: maatiaisten jalkojen väritys

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Näyttääkö se siltä kun olis avokkaat jalassa? Meillon niitä ja joskus oon kyselly pikkusiivessä jalkojen väreistä, ei se noin tiukkapiposta ole kummiskaan. Jalkojen väri riippuu aikas pitkälti höyhenpeitteen väristä. Voi olla melkeen mustasta kellahtavaan, ihan kirkuvan keltasta ei oo ollunna.
pyrstö

Re: maatiaisten jalkojen väritys

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Juu, avokkaat :smt003 Puolesta välistä on varpaat keltaiset. Kaikilla on ihan hailukan keltaiset kylläkin. En tullut huomioineeksi silloin joskus aikaisemmin maatiaisia kaikkia tällaisia seikkoja ja nyt kun on jotakin tietoa luettavissa katselee ihan eri silmällä. Nämä kun on tauon jälkeen taas ekat omat poikaset. Käsitin kyllä "rotumääritelmää" lukiessani ettei ole enää niin korostettava seikka tuo jalkojen väri, onneksi. Missään ei vaan minulla ole tullut vastaan kaksivärisiä jalkoja.
kanamummo

Re: maatiaisten jalkojen väritys

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onks sulla Koskivainion opus mistä rotumääritelmää sisäistät? :smt003
Muusa

Re: maatiaisten jalkojen väritys

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mulla on mustilla kanoilla ollut samanlaisia "avokkaita", mutta varpaat on vaaleanpunaiset eikä keltaiset. Pikkutipuilla on se värityksen ero ja raja tosi selkeä mutta aikuisilla se väriero ei ole enää niin selkeä.
Mun ymmärtääkseni maatiaisilla jalkojen väriä on rajoitettu kun on ajateltu että keltaiset jalat kielivät lähellä olevasta leghorn-verestä. Samoin kuin raidallisilla on ajateltu olevan lähisuvussaan plymouth rockia. Näin minä siis ymmärrän tämän karsinnan muttei siinä kai oikein järkeä ole kun kai nuo väri- ja kuviogeenit voivat kulkea pitkäänkin suvussa ja tulla siis alunperin vain tosi kaukaiselta vierasveriseltä esivanhemmalta?
Nykyohjeitten mukaanhan jalkojen väri ei ole karsinnan kohteena koska se jalkojen väritys tosiaan liittyy läheisesti kanan muuhun väritykseen.
Esim. meillä on noilla valkokirjavilla muistaakseni kaikilla ollut keltaiset jalat. Ei kirkkaankeltaiset vaan vihertävän, harmahtavan tai vaaleanrusehtavan keltaiset. Eikun on ainakin yhdellä valkokirjavalla vaaleanpunaiset, ilmeisen pigmentittömät jalat.
kanamummo

Re: maatiaisten jalkojen väritys

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Samaten se "punainen raita jalan sivussa". Ei käsketty karsia. Voipi mennä muuta tärkeää geenistöä jos rupeaa liikaa nipottamaan.
pyrstö

Re: maatiaisten jalkojen väritys

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

No hyvä kanamummo että mainitsit ton vauhtiraidan, meidän kukolla on sellaset konteissa. :smt005 Imeisesti tämä mun poppoo on sentään suht normaali :smt017 :smt003
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: maatiaisten jalkojen väritys

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minulla on kahdesta eri sukuhaarasta (kahdelta eri säilyttäjältä ja todistettavasti melko eriytyneitä) haudottuja Alhon maatiaisia. Toisessa on kaikilla tuollaiset selkeän harmaat jalat. Se lienee se kovasimen harmaa sävy. Toisessa parvessa on pääasiassa vihertävän harmaat jalat, osa keltaisen suuntaan. Minkä värisiä on muilla Alhojen jalat? :smt017

Harmaajalkaiset
Kuva

Vihreäjalkaiset
Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin