Brahman korvike

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Klara

Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja Klara »

Okei.. on huono otsikko, mutta ei nyt just keksiny muutakaan :smt005

Kattelin juur Pronssarin upean brahman kuvia ja oon kuolannu monien muittenkin brahmakukkojen kuvien perään.

Kysymys kuuluukin: Onko olemassa kanarotua joka olisi muuten juuri kuin brahma, upeine väreineen ja kokoineen ja luonteineen sun muineen, mutta että sillä _ei_ olisi sulkia jaloissa? Onko sellaista olemassa? Mä oikeesti - ihan aikusten oikeesti en kestä.. noi brahmakukot on niiiiin upeita :smt007 :smt049 :smt055 mutta mä en kerta kaikkiaan pääse yli noista karvajaloista - en vaikka miten olen yrittäny :oops: :smt005
jamppa

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Eipä juur taida olla karvajalattomia brahman oloisia ja näköisiä kanasia!
Täydyt nyt vaan kuule tulla hakeen täältä multa ihan oikisen brahma kukon :smt002 On kuule mistä valita, voin kertoa!
Klara

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja Klara »

Eih... eikö muka ois.. oishan? :smt100 No.. äkkiäkös joku sellasen kehittää :smt115 ... Eikö?? No hitsi :smt012 Voisko niitä koipia sheivata? Veet vahalla nyppästä? :smt017

:smt005
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nooh...onhan niitä semmoisia erittäin brahmamaisia yksilöitä, joissa ei ole muuta "vikaa" kuin puutteellisit koipikarvoitukset. Mulla on yksi kana juuri tälläinen. Sitä en tiedä, että onko tämä puutteellisuus merkki jossain vaiheessa sattuneesta erirotuisen yksilön sekoittumisesta brahmaparveen vai voiko kahden rotupuhtaan brahman jälkeläinen olla muuten vaan, luonnon muovaamana oikkuna, 'ei tyypillinen'-yksilö.
smari

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja smari »

Ne upeet karvajalathan on juuri brahmoissa parasta! Ihanat :smt049
Klara

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja Klara »

Eiiii ku just muuten ne on niin mielettömän hienoja ja olisivat ihan varmasti "noita on PAAKO saada" listalla, mutta ne jalat :smt012 :smt003 No, ehkä mulle käy niin että kun aikani kattelen kuvia ja jos nään jossain niitä livenä enemmänkin jne. niin ehkä - ISO ehkä - mä ajan kanssa opin kestämään niitä karvajalkojakin :smt002

Isäntä voi kyllä tosin toivoa että en opi. Lähtee hyvin äkkiä koko kanaharrastus totaalisesti lapasesta jos ei mitään rajoittavia tekijöitä enää ole :smt005
jamppa

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Sun kandee nyt Klara mennä käymään jossain mis olis erivärisiä Brahmoja! Kattelet ja totuttelet siinä ja sit alat järjestämään tilaa ja lahjomaan miestä...
Tälli

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Nyt Klara äkkiää kahalaat kaikki tutut ja tuntemattomat läpitte Laihialla nimittäin en muista kuka se oli mutta laihialta kumminki..niin niin sillä jollakin on Brahmoja ihan mukavasti käyt siälä bongaalemas vähä niitä... :smt003
siimis

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei brahma oo brahma ilman karvapöksyjä! En todellakaan vois kuvitella brahmaa tikkukoivilla, sehän olis ihan outo?

Tajusin just vasta, että mulla on muuten kaikilla kanoilla karvajalat, kun viimeinen tehotyttö kuoli männäviikolla vanhuuttaan.
Klara

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja Klara »

:smt005 Älä älä älä kuule yllytä hullua - sitei tiedä kuinka siinä vielä käy :smt004

Nyt on jo PAKKO saada listalla orpit ja viirut... Ankkoja kovin oon kattellu ja nytkö siihen pitäis lisätä brahmatkin *pyärtyy*

Mut ihan tosissaan niistä jaloista on pakko kysyä. Eikö niihin himskatin säärikarvaviidakoihin jää kaikki köntsä kököiksi? Sattuu sateisempi ilma tai kevään kuralutakko niin mahtaa painaa kaks kiloo per jalka kun on kaikki kurat kyytis? Tai astuu johonki koiran pjaskaan tai tonkii tunkiota tai kompostia tai pskoo kintuilleen muuten vaan? Ja miten sellasista jaloista edes huomaa vaikka jotain kalkkijalkaa ennenkö son niin paha että se suorastaan hyppää silmille niitte säärikarvojen joukosta? IYH pelkkä ajatuskin *puistatus*

Non tollaset silosääret niin helpost kun niistä heti huomaa jos on jotain erikoista menossa.
siimis

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja siimis »

No pölhö minä! Onhan mulla noi kolme orppia, joilla on "tikkujalat". Tai oikeammin ne on kyllä sellaiset kuusitukit, etenkin kukolla :smt003

Se on kyllä totta, että noista karvajaloista ei kyllä näe pientä krömppää tai haavaumia tms. ennen kuin kana on jalaton. Ellei säännöllisesti ihan asiakseen niitä tarkastele.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nyt sitten Klaralle oikein kunnolla yllytystä! Brahma on niin kesy ja kiltti, että koipien tarkistus ja tarvittava hoitokin sujuu ilman ongelmia. Kotko syliin ja kyljelleen/selälleen, että näkee myös ne varpaanvälit alapuolelta. Silloin tällöin kökkökeleillä sinne kertyy pieniä paakkuja, jotka tarvii putsata.
siimis

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja siimis »

Se on muuten totta - noi meidän kaksi brahmarouvaa on ylivoimaisesti kesyimmät ja rauhallisimmat kanat meidän parvesta. Hopearouva on niin kesy ja itsevarma, että siihen meinaa aina kompastua kun se pyörii jaloissa. Tai pyörii on väärä sana - se vaan astahtelee arvokkaasti, mutta onnistuu siitä huolimatta olemaan aina edessä. Ja kun sen nostaa syliin, se on ihan viilipytty, eikä panikoi ollenkaan. Se on mun miehen lempikana ja voi jopa sanoa että mun mies ihan oikeasti tykkää siitä. Ja se on jo paljon se :smt002
Klara

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mun on varmaan pakko käydä niitä jossain välissä jonkun luona kattomassa.

TÄLLII... kuka se on jolla niitä olis, minen ole kuullukkaan :smt017 Ainoa joka tulee mieleen on kaverin hevosia kengittämässä käyvä mies mutta sillä taitaa kyllä olla kaikki sekootuksia. Karvajalkoja silläki kyllä on. Kaverin kukko on sieltä.
smari

Re: Brahman korvike

Viesti Kirjoittaja smari »

Tervetuloo Klara meille. :smt006 Näät orpit ja brahmat ja matkaakin vaan himpun verran yli 100.

Ja noi karvajalat on oikeesti ihanat ja meil on ny pikkubrahmojakin, pienimmät on kaksi eilen kuoriutunutta, just otin koneesta pois. :smt002
Vastaa Viestiin