Chabo

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ankkailija

Chabo

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Tulisiko yksi chabo kana silkkipariskunnan kanssa toimeen? Ja millaisia chabot ovat luonteeltaan? Onko hyvä 'lemmikki' kana? Ja p :smt008 lkeeko silkki kukko sitä? Tarviiko korkean aidan, vai riittäkö silkkien kokoluokka?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Hyvin tulee toimeen silkkien kanssa, tosin kyllähän se kukko sitä polkee... Mut eihän se siihen kuole!
Kesyyntyy ihan jees ja on muutenkin vilkkaanrauhallisia. Hauskoi lintui.
Aita täytyy olla kyllä aikas korkee. Ne osaa lentää yllättävän hyvin.
ankkailija

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Ok kiitti tiedosta! :smt003 Ni sehän on hyvä että kukko antaa sillekkin, ihan sen kanan takia kysyin, ku on kai chabo neidilläkin tarpeet :smt008
:smt005 Eli korkea aita.. hmm :smt017 Osaatkos Jamppa sanoa että kuinka korkea vähintään?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyl mä luulisin et ainaski se 180cm korkee täytyy olla, et ne pysyy.
Ja jos on aian vieressä jotain minkä päälle pääsee ja siitä hyppäämään ni tietty viel korkeempi.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mulla on kanalassa orsi n. 180 cm:ssä ja kevyesti sinne chapot lentävät iltaisin nukkumaan :smt003
ankkailija

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

No voiko lentämistä estää jotenkin? esim Siipisulkien leikkaamisella? Miten käytännössä tapahtuu?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

En ole kyllä koskaan leikannut kanojeni siipisulkia ja tuskin muutkaan? Katettu tarha? :smt017
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllähän monet siipisulkia leikkelee, ei tosin ehkä kanoilta....
Mut jos ulkona on tarpeeks iso tarha ni tuskin ne silloin yli lentelee.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Et kai tosissaan ajattele siipiä leikata? :smt012 Kuulostaa vähän Jenkkitouhulta, vrt. kissojen kynsien poisto. Aitaa vain korkeammaksi ja tarvittaessa kate.
ankkailija

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Ok. No ku olen vaan kuullut siipisulkien leikkaamisesta, enkä edes oikein tiedä mistä on kyse.. Mutta kun eikö ne sulat kasva takas? Ku jos jenkit poistavat kissan kynsiä, niin eihän ne takas kasva, toisin kuin sulat? :smt017
ankkailija

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Ja jos se sulkien leikkaaminen ahdistaa kanaa, niin enhän mä sitten sitä tee, joten älkää huoliko! :smt005
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Lentosulat kasvavat kyllä nopeasti takaisin. Niiden poisto ei aiheuta linnuille mitään kipua. Pari kertaa kesässä täytyy kärkiä nipsaista, jos haluaa pitää lentomatkat lyhyinä. Monissa paikoin Euroopassa ja Amerikassa on toisenlainen systeemi. Leikataan luuta myöden, eipä kasva enää takaisin ja on meillä LAITONTA. Myös hoitotoimien vuoksi voi lentosulkia joutua lyhentämään. Nyt ei siis pidä sekoittaa kahta asiaa.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Minä olen kyllä maattareilta lyhentänyt niitä uloimpia siipisulkien kärkiä, ei siinä tosiaan mitenkään lintua satuteta, vrt. koiran kynsien leikkuu. Ei ole kanoille edes kosmeettista haittaa, kun lentosulat ovat piilossa siiven ollessa taitettuna. Eikä se lentotaito siitä kokonaan häviä, orrelle nousevat silti ihan tavallisesti vieläkin, mutta aitojen sisäpuolella on pysytty, eikä kanat ole mokomasta toimenpiteestä harmistuneet. Meillä on koko piha aidattu niin on mukavaa kun voi kaikkia kanoja pitää siinä vapaana, eihän tätä koko pihaa nyt kata millään. :smt045

Kaakattimella on mennyt varmaan vain siivet ja sulat sekaisin.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No nii mä kuvittelin, että olis kyse ihan siipien leikkaamisesta. Ei tosiaan varmaan kanaa haittaa jos sulkia vähän lyhentää.
ankkailija

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Juu ihan sulkien leikkaamista mäkin hain takaa. :smt005 Mites se homma tehdään? Saisinko ohjeet? Olisi plussaa jos jollakulla olisi vaikka kuvasarja toimenpiteestä?
Vastaa Viestiin