Marans

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pönde

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja pönde »

monnilainen,
pyöriikö teidän nurkissa maraneita :smt005 - vai puhunko ihan menneen kevään lumia?
monnilainen

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Taitaa niitä olla :smt002
Rontti

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Lueskelin tuossa jossain kohtaa ilmeisesti USA:ssa tehtyä kanarotukirjaa jossa muistaakseni mainittiin, että Maranin jalostuksessa olisi jossain kohtaa käytetty jotain taistelurotuja. Tuli mieleeni kun joku tässä ketjussa aikaisemmin mainitsi rodun aggressiivisuudesta. Itselläni ei ole rodusta mitään kokemusta, mutta alkoi kiinnostaa. Tietäisikö joku enemmän rodun taustasta?
monnilainen

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kyllä niissä on taistelukukkoja taustalla. Aikanaan Ranskaan Maransin alueelle kulkeneiden laivojen mukana kuljetettiin kukkeleita ruokana ja taisteluihin Englannista. Hengissä reissusta selvinneet saivat jatkaa sukua ranskattarien kanssa. Enpä noita kyllä aggressiivisiksi ole kokenut. Niiden kirjoitusmuoto on muuten marans, lausuttaessa lopun s jätetään ranskalaisittain pois. Tämän kertoi meidän koulun ranskanope, kun jotenkin lausuin väärin. heti tuli palutetta :smt003
pönde

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja pönde »

Voilà, ei meidän Emma(nuelle) ainakaan ole äkäinen, paremminkin vain ahne :smt045 . Jaakko (Jacques) on näyttävä pullero, mutta vähän arka. Tosi touhukkaita ja suloisia harmaiden pappakalsareiden värisissä höyhenissään... Munat cuckoo-maraneilla eivät ole sieltä tummimmasta päästä, luulen, mutta kauniin ruskeita silti :smt050
pönde

marans-inventaario

Viesti Kirjoittaja pönde »

Onko jollain muulla Suomenmaassa maranseja? Melillä on cuckoo-värisiä sumopainijoita ja jossain kohtaa tulee vastaan geenihaasteet... :shock:
Skrållan

maran kana??

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

saako suomesta maran rotuisia kanoja?
ruotsissa kovin suosittu. olis kiva kokeilla ihan vaikka kananmunan värin takia.
Skrållan

Re: maran kana??

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

onko tällä rodulla kenties joku suomalaisempi nimi..
eikö kenelläkään ole yhtään kokemusta tai tietoa saako näitä maraaneja ??(maran kanoja)
siis niillä on ihan suklaanruskeat munat..
monnilainen

Re: maran kana??

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kyllä marans-kanoja on Suomessa.
Skrållan

Re: maran kana??

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

ahaa, ne ovat maranSeja :)
no kiva tietää että löytyy, pitääpi yrittää saada pari kanaa jostakin.
SannaT

Re: maran kana??

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Onpas kaunis kana ja upean värinen muna! Täytyykin pitää silmät ja korvat auki, jos vaikka joskus tuollaisia jostain saisi (ja tilat antaisi mahdollisuuden ottaa :smt004 )
Land's End

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Land's End »

Meillä on kasvamassa muutama nuorikko, väreinä Black Copper ja Cuckoo.
Viimeksi muokannut Land's End, 26 Loka 2013, 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiia12

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Meillä on iso kasa maranssin tipuja syntynyt muutama päivä sitten
esa

Tietoo maranssista.

Viesti Kirjoittaja esa »

Niin otsikon mukaan ne jotka tietää maranssista,
kaikki tieto kelpaa , milloin alkavat munimaan?
Ja yksi ois semmonen et onko puhtaalla maranssilla untuvaa/sulkia jaloissa? :smt017
Onko mitään hautomishalua?
Kun ei tunnu löytyvän mistään mitään oikein :smt024
Ja kiitokset vastauksista jo etukäteen.... :smt003
rilla

Re: Tietoo maranssista.

Viesti Kirjoittaja rilla »

En mä tiedä,onko mun tiedot oikeita.

Mutta mulla on muutama marans. Pitäis olla puhtaita.
Osalla on untuvaa jaloissa,osalla ei.

Mun tytär otti multa 2 marans kanaa ja nyt ne hautoo yhdessä tyhjää pesää.
Munimaan alkamista en ihan muista,mut kyllä ne yli puolivuotiaita oli reilusti.

Kaikki tää sillä varauksella,et onko nää puhtaita. Mut tosi komeita ja rauhallisia kanoja.
Munivat heti melko isoja munia. Ja tietenkin ne munat on komean värisiä.

Ja kukkopoikien pyrstö alkaa kasvamaan nopeammin,kuin esim plymout rockilla jota nää mulla olevat ehkä jonkinverran väritykseltään muistuttaa. :smt038
Vastaa Viestiin