Marans

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kaakatin

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No jessös Naibunuuni, on sulla kana. Onnittelut. Meinaatko antaa kaikki tiput kanan alle? Mulla silkki hoiti 11 maransia + yhden kalkkutipun, aika äkkiä siivenalukset tuli täyteen, mutta hienosti hoiti lapsensa.

Mulla olis muuten jokunen ylimääräinen black &copper kukkopoika jos jotakuta kiinnostaa. Nyt seitsemän viikkoisia.
Päikkis

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Jipiiii:) Minäpäs laittelen yksityis viestiä.
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Joo kyllä Ellu on kunnianhimoinen suorittaja! :toothy7:
Sillä oli niin iso kasa pesämateriaalia sinne kerättynä, että oli ihan kunnon kuopan sinne fiksannu munillensa.
Eikä todellakaan ole mikään turha! On niin rakas pikkuinen ja kauniskin vielä! :smt060

Mäkin luulin ensiks, että on muut käyny munimassa pitkin haudontaa sinne.. Mutta kaikki on ihan loppusuoralla = kuoriutuu lähipäivinä niin ei oo sit tainnukkaan ihan lähiaikoina käydä. Nytkin tuola on 3 tipua kuoriutumisen loppusuoralla.
Tuon etelän lomamme aikanahan ne on tietty sielä käyny ja siks ne sit kuoriutuuki niin pitkällä aikavälillä.
Ja Ellu kun on niin pikkuinen mami niin sillä on jo aika täyttä nuiden 10 vaavinsa kanssa.. Tipuja kurkkii jok ikisestä kolosta jota kanasta vaan löytyy :smt005
Joko katton, että oisko jotkut silkeistä halukkaita adoptoimaan tipuja tai sitten jos ei oo niin laitan tuonne Ellun viekkuun lämpölevyn lämpölampun lisäks niin on sitte tipuilla mami hoitamassa ja lämpöistä loikoilutilaa riittää kaikille hyvin :smt038
Tuola on ainaki pari partasilkkiä kattellu vavvakuumeisen oloisina verkon takaa Ellua tipuineen (Ovat vierekkäisissä tiloissa).. Eli toivottavasti ois sielä mamiainesta tulevalle tirppakatraalle niin ei Ellun tarvii hukkua nuihin pikkusiinsa sentään :smt040
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Tässä kaikille Marans harrastajille oma ryhmä facebookissa!

Eli jos olet facebookissa ja Maruja löytyy takapihalta niin liittymään!
Oiva tapa luoda Marans harrastajien verkosto joka tulevaisuudessa toivonmukaan helpottaisi kyseisen rodun kanoja/kukkoja ostamaan ja myymään :smt045
Niin ja tietenkin keskustelu Maransseista on vapaa :smt003

https://www.facebook.com/groups/468561086593707/
rilla

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja rilla »

Toivottavasti kaikki ei katoa tonne facebookin uumeniin.
Mulla ei ole pienintäkään aikomusta sinne liittyä.

Maransit kyllä kiehtoo ja muutama on taas kasvamassa. :smt040
Noi mustat on aika upeita myös. Mulla ei ole aiemmin niitä ollut.
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Mä en ainakaan aio sinne kokonaan hävitä :smt006
Sieltä kun ei esim löydy samanmoista helposti löytyvää ja kattavaa tietopankkia kuin täältä.
Sinne on vaan niin helppo, parilla painalluksella, tehdä uusi ryhmä :smt003

Heh, en mäkään sinne muutoin nykyään mene jos en ole Muniksen sivuille menossa tutkiskelemaan, että mitäs sitä sinne kuuluu :smt005

Niin ja jos joku ei ole Facebookissa mukana ja esim etsiskelee Maruja joltain tietyltä alueelta niin voin esim välittää sinne ilmotuksen.
Ilmoon riittää kun laittaa, että mitä ettii ja mistä (paikkakuntaa kehiin) ja jos varteenotettavia vastauksia tulee niin voin ne myös sitten välittää ilmoittajan tietoon.

Tarkotushan tässä on yrittää luoda sellainen verkosto, että tulevaisuudessa ei olisi yhtä vaikea löytää näitä Maruja :smt045
Sarkki

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Oli pakko googlettaa noi golden cuckoo maransit ja täytyy sanoa että nyt ihastuin. :smt055 Mikä upea väritys! Noita maransseja oon miettiny jo jonkin aikaa, mukko tahtos myös plymouth rockeja, sussexeja, orpingtoneja ja ja ja... Rotuja on niin paljon ettei osaa päättää. Ensin pitäs tehdä jotain laajennusta tai uutta tilaa jos haluaa uusia kanoja ja vielä kukkojakin...
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Tää harrastushan lähtee tunnetusti käsistä :smt005
Meillä rakennettiin tänä kesänä uus iso kanala ja oon jo nyt tehy "etäpesäkkeitä" :smt040
Menetpä sitten autotalliin (onneks on iiiso autotalli) taikka hevostalliin niin löytyy sieltä myös omat mukavat tilat kanoille :smt023
Niin ja ens kesäks on tietenkin tarkotus rakentaa lisää kanalatilaa.. mihinkä tässä vielä joudutaan!

Rotuja kun tosiaan on niin hurjasti mistä valita ja melki kaikkia sitä haluis muutaman!
Ja kuitenkin haluaa pitää kaakuilla väljät ja mukavat tilat (ettei mitään tungosta) ja parvikoot sellasina, että kaikki tunnistaa toisensa.

Nuo Golden Cuckoot on kyllä niin ihania! Ja meillä ovat ainakin olleet todella mukavan luonteisia, suosittelen erittäin lämpimästi! Siis Maransseja ylipäänsäkkin heh :D
Goldeneita vaan taitaa olla vähä vaikeempi löytää Suomenmaasta kuin esim yleisempää Cuckoota tai Black Copperia, ovat senverta harvinaisempia :smt001
Jos jostain Golden Cuckooita löytys myynnistä niin mä olen heti ostamassa uutta verta kantaan!
Saunatyttö

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Saunatyttö »

Olen kans kiinnostunut saamaan mun Marans kukolle rotuisensa kanan tai muutaman. Tai munia koneeseen. Mutta siis niitä tummia punaisia. Onko se siis silloin black copper? Ei kukaan suostuis myymään tai jeesaamaan mistä munia sais. Pitää lukee noi Eviran ohjeet...
Narb

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Narb »

Vielä toistaiseksi kanaton kanaharrastelija täällä ihmettelee noita tummia suklaanruskeita munia. Maistuuko ne kuitenkin ihan samalta kuin muiden kanojen munat?

Jättikanasekaparvi-keskustelussa ehdoteltiin joukon jatkoksi myös maranseja, mutta ovatko edelleen yhtä kiven alla kuin ennenkin ja mahtaako tuohon käyttötarkoitukseen kukaan niitä edes luovuttaa? Tietoakaan ei näistä kai suomeksi ole kovin paljon saatavilla, jotain lueskelin englanniksi, mutta koko jäi vielä vähän hämärän peittoon. Onko esimerkiksi orppiin verrattuna minkä kokoinen vai mitenkä sen hahmottaisi?

Nättihän tuo on kuin mikä ja munatkin jänniä, tuntuu näitä vaihtoehtoja vaan tulee kokoajan enempi liikaa mihin ihastua. :smt003
Vastaa Viestiin