Mikä on koristekana?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SannaT

Mikä on koristekana?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Olen tässä lähiaikoina kuullut muutamaltakin eri ihmiseltä sanan koristekana. Kuuluuko jotkut kanarodut erityisesti koristekanoihin, vai voiko ihan mitä vaan värikästä tai muuten vaan erikoisen näköistä kanaa tai kukkoa kutsua koristekanaksi?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Must koristekana on sellainen kanarotu, jota ei ole erityisesti jalostettu tuotantokanaksi tai ei ole maatiainen. Eli sellainen jonka jalostuksessa on tuotanto-ominaisuuksien sijaan tai ohella otettu huomioon ulkonäköseikat.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Käytännössä:
koristekana=roduton, sekarotuinen tai joku risteytys, yleensä pienikokoinen kana.
koristerotu=esim.kääpiökochin, chabo tms muu puhdasrotuinen kana jonka päätarkoitus on olla silmänilo, ei muninta, liha tai taistelu. Vaikka tietysti noita muitakin ominaisuuksia voi olla myös samassa rodussa hyvinäkin.

Näin mä oon aina ymmärtänyt. Ja puhekielessä osa ihmisistä mieltää kaikki sulkajalkaiset pienet ja keskikokoiset kanat koristekanoiksi.
smari

Re: Mikä on koristekana?

Viesti Kirjoittaja smari »

SannaT kirjoitti: Kuuluuko jotkut kanarodut erityisesti koristekanoihin, vai voiko ihan mitä vaan värikästä tai muuten vaan erikoisen näköistä kanaa tai kukkoa kutsua koristekanaksi?
Lisäyksenä vielä että yleensä kun lehti-ilmoituksissa myydään koristekanoja, se käytännössä on kaunis nimitys sille että kanat ovat sekoituksia. Eli ei useinkaan kyse ole niinkään siitä että olisivat värikkäitä tai erikoisia. Ja uskonpa että jos joku myy puhtaita koristerotuihin yleensä luettavia rotukanoja, hän myös mainitsee rodun ilmoituksissa.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kiitos vastauksista. Noin mäkin sen ajattelin olevan, mutta en ollut ihan varma.

Hassua että on niin paljon ihmisiä, jotka pitävät kanoja, mutta ei välttämättä ole minkään näköistä tietoa, että mitä rotua ne on tai mitä rotuja niissä on. On vaan "koristekanoja"

Itse olen ainakin niin utelias, että haluan tietää. Tällä hetkelläkin mulla on pieni poni, joka on ruotsissa rekisteröity tilastoksi joten sukutietoja ei papereista löydy . Myyjän mukaan piti olla mini shettis, mutta epäilen että olisi puhdas.. ja se vaivaa pientä päätäni :smt017
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No Suomihan ei perinteisesti ole ollut mikään eläinjalostusmaa. Vertaa vaikka Britteihin joissa ikääntyneet herrasmiehet ihan vakavissaan kasvattavat ja näyttelyttävät kirjavia kesyhiiriä :smt003
Ylipäätään eri eläinlajeissa on rotuja Suomessa ihan naurettavan vähän; kaks(?) koirarotua, yksi hevosrotu, ei yhtään varsinaista kanarotua... verratkaa edelleen vaikka britteihin.
Niin ei se iso ihme ole jos käsite roduista ja "roduista" ja niiden eroista on hieman hämärtynyt yleisesti ottaen.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

On niitä koirarotuja pari enemmän; suomenajokoira, suomenpystykorva, karjalankarhukoira, suomenlapinkoira ja lapinporokoira :smt002

Mutta joo, kyllä täällä on aika pientä tää rodunjalostusharrastus. Jos katsoo vaikka noita kesykyyhkyjä! Maailmalla on varmaan satoja rotuja ja meillä vaan muutama hassu eikä tietenkään puhettakaan että täällä olis jotain näyttelyitä linnuille tms. (johan Evirakin pillastuisi!)

Mä sanoisin muuten kyllä, että nykyään nämä ns. taistelurodut on ensisijaisesti koristerotuja, koska ei niitä taisteluja varten enää jalosteta vaan nimenomaan ulkomuotopohjalta.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Oh, onneksi laitoin kysymysmerkin! Nyt siimiksen listattua huomaan tietämättömyyteni/huonon muistini (kumpaakaan ei laskettane minulle viaksi koska en ole koiraihminen).
Kanirotuja ei ole yhtään lukuunottamatta valkoista maatiaista (ja maatiaisiahan ei edelleen lasketa jalostetuiksi roduiksi).
Onneksi edellisen vuosisadan vaihteen tienoilla herännyt kansallistunto aikaansai sentään oman hevosrodun :smt002

Meidän ekat kanat oli pienikokoisia vähän alholaistentyyppisiä sekuleita ja niistä yksi pikkulastensa kanssa katsomaan tullut rouva ihmetteli, "muniiko tällaiset koristekanat"... ööh miten sitten ajattelit niitten lisääntyvän? :smt016
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muusa kirjoitti: Meidän ekat kanat oli pienikokoisia vähän alholaistentyyppisiä sekuleita ja niistä yksi pikkulastensa kanssa katsomaan tullut rouva ihmetteli, "muniiko tällaiset koristekanat"... ööh miten sitten ajattelit niitten lisääntyvän? :smt016
Tosta tuli mieleen että pitäis etsiä esille se hauska ketju missä oli paljon niitä tuommoisia juttuja :smt005 Mikäköhän sen nimi oli? Niitä oli tosi kiva lukea. :smt003
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä on eräs kirja kanaroduista ja siinä on rodut luokiteltu lihantuottajiin,munarotuihin,taistelukanoihin ja "koristekanoihin" joiden tarkoitus on olla enimmäkseen silmän ilona.Ja aika mielenkiintoinen jaottelu eri maiden kesken minkälaisia rotuja ja tyyppejä yleensä kyseisessä maassa on - esim.Japanissa kauniita ja erikoisia koristekanoja,Saksassa käytännöllisiä ja kestäviä liha/munarotuja.(Ihan ohi aiheen mutta siinä kirjassa on maininta että ovat löytäneet todisteita että silkkikanoja olisi ollut jo 5000 v sitten!!).Mutta ehkä siellä Suomessa koristekanat tarkoittavat ihmisten puhekielessä tosiaan sellaisia joilla ei oikein tee mitään muuta kuin olla pihan koristeina?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Tuossa "koristekana" sanassa voi kansankielessä olla sellainenkin ulottuvuus, että munantuottajakanoja yleisesti ehkä pidetään ennemminkin rumina..? Ja jos kana onkin kaunis, vaikkapa hienon värinen maatiainen, niin se ei silloin voi olla muuta kuin koriste? Eihän toki hyödyllinen munantuottaja voi olla kauniskin?

Koirapuolella ainakin välillä törmää tuollaiseen ihmeelliseen vastakkainasetteluun käyttö- ja näyttelypuolien välillä. Etenkin käyttöpuolen ihmiset joskus ajattelee, ettei kaunis ja rotutyypillinen koira voi olla muuta kuin "koriste", ettei se voi olla hyvä käyttökoira. Käyttökoirien kuuluu olla rumia :smt017
Vastaa Viestiin