Kihniön kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vaquera

Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Tietääkö kukaan? Olen täällä asuvilta ihmisiltä yrittänyt kysellä, mutta ei ole ainakaan vielä tärpännyt :smt009
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tammikuisen säilyttäjälistan mukaan kihniöläisiä on vain yhdellä parkanolaisella säilyttäjällä. Kannattaa varmaan kysyä häneltä suoraan?
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

No, mulla ei sellaista listaa ole :smt010 :smt009 . Mistäs mä sen saan? Tuovisen Tiinan lähettämässä listassa sitä kun ei ole. :smt017
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Oisko sitten lopettanut kananpidon jos sulla on uudempi lista ja siitä puuttuu :smt017
Mä laitan tästä mun listasta tiedot yksärillä, kysymällähän se selviää :smt001
Vaquera

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Soitin eilen sille ainoalle säilyttäjälle. Ja hän on se joka sen kannan on ns. keksinyt ja rekisteröinyt. Hän on muuttanut ja lopettanut kananpidon. Kertoi että kanat jäivät taloon ja lupasi ottaa asiasta selvää. :smt038 Lisäksi häneltä oli haettu munia ja sanoi että kyllä se kanta vielä pitäisi elossa olla. :smt023 Sovimme että soitan hänelle keskiviikkona ja sitten olen taas vähän viisaampi. Mietin vaan onkohan Tuovisen Tiinalla sitten jotain tietoja kyseisestä kannasta vai rupeanko nyhtämään tältä 'ex-säilyttäjältä' tietoja ja kirjaamaan ylös? Ja kertokaas mitä mun kannattais selvittää. Kanta on "löydetty" 6-7 vuotta sitten. Kaikki muu on vielä hämärän peitossa.
Rusina

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ehdottomasti kannattaa kysellä ex-säilyttäjältä kaikki tieto mitä suinkin keksit kysyä ja saat irti! Ja kysellä myös kuvia kanoista, jos niitä löytyy. Suuresta osasta maatiaiskantoja on tosi vajavaiset tiedot, kun ei niitä oo aikanaan laitettu kunnolla ylös. Sitten kysellään että "oiskohan niin vai oiskohan näin" ja "olisiko se vai eikö olisi". Kannattaa myös ottaa selvää mihin säilyttäjä on kanoja myynyt, niin saat sitten "tuoretta verta" kantaan vähän kivuttomammin.
Tuovisen Tiinalla on varmasti myös tietoa ja kannattaa kysellä häneltä myös mahdollisimman paljon. "Oman" kannan kohdalla on selvinnyt, että osa säilytysohjelman alussa kerätystä tiedosta on jo painunut unholaan... :smt010 joten kaikki kannattaa kirjata ylös (muuallekkin kuin tilttaavan tietokoneen kovalevylle) mitä saa tietoonsa ongittua!
Vaquera

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Asia bueno! Enpä sitten soita työmatkalla vaan pöydän äärestä ja paperia ja kynä kädessä :smt001 Ja puhtaaksi kirjoitan ne tuonne 'kana-kansiooni'. Mihinkähän ihmeseen mä sen tungin :smt017 ? On se jossakin kahden metrin säteellä....
*hipsii tonkimaan lehtikasaa*
kanamummo

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea kannan pelastukselle, ollaan hengessä mukana :smt023
Muusa

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo, tsemppiä! :thumbright: Ja jaa toki meidän kanssa kaikki tieto mitä saat irti ja kerro miten kannanpelastusoperaatio edistyy!
Vaquera

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

En varmaa jaa tietoo :smt011 TOTTA HELTEESSÄ mä meinaa kertoo täällä kaikki mitä irti vain saan :smt016 eihän siinä olis mitään järkee salata sellaista aarretta. Ja mun tietääkseni tämä on yks hyvä kanava kasvattaa kantaa ja levitää harvinaisuutta maailmalle ja edistää kanatietoutta sen kanna osalta. :smt005 Ei kai täällä muniksessa muuten tulis roikuttua ja tutkittua asioita ja kiusattua teitä 'aarrekirstujen vartioita'. :smt007
Vaquera

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Tässä ensihätään: :smt004
Soitettu on. Saatu uus puhelin numero :smt041 ja tieto, että niitä pitäisi olla ainakin 2 ellei 3 paikassa siellä suunnalla. :smt045 Kanta on puhdas ainakin 50-60-luvulta asti. :thumbright: Ovat kylmänkestäviä ja hautovatkin. Pääväri ruskea ja on nähty erittäin harvinaisena valkoisiakin. Ollut siellä mistä tämä säilyttäjä on aikanaan omat kanansa hakenut, mutta hän ei ollut saanut yhtään valkoista sinä aikana kun hänellä on ollut. Tämä säilyttäjä oli aikanaan tehnyt hyvän työn ja haastatellut kannan kasvattajia ja onkinut niiden historiaa. Kantasen Juha oli todennut kannan omakseen eli kihniöläiseksi. Joten MTT:ssäkin pitäisi tietoa löytyä. Pistinkin jo tuossa aikaisemmin illalla viestiä Tiinalle. Jään innolla odottelee lisätietoa ja kenties kuviakin. Ja voi olla, että ens viikolla jos onnistuu käväisen katsomassa kamera kädessä kanasia.

Metsästys jatkuu... saalista odotellessa :smt020 (olis jo huhtikuu tai edes maaliskuu)
mirri

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja mirri »

Noh..kuinkas homma etenee???
Vaquera

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Just nyt hommassa on pienoinen hidaste. Mutta itseasiassa keskustelin kanalan rakentamisesta tai paremminkin rakennustarpeista eilen illalla appeni :smt054 kanssa, että silleen. Mun oli pakko lyödä itselleni jarrut totaalisesti pohjaan hetkellisesti, ettei mopo karkaa ihan käsistä. Eli siirsin soittamista ja tapaamista vähän eteenpäin. :smt023 Pyysin isäntää tyhjäämään kylläkin kameran tälläviikolla :smt002 Itsellä ei ole nyt autoa ja olen täällä Orivedellä (terveisiä vaan Orivetisille[ :smt017 ] :smt006 ) anoppilassa leipomassa apuna tän viikkoo. Tunnen itseni ajoittain hevoseksi joka haluaisi potkia pilttuun seinät hajalle. :smt003 Minäkö härsimätön...
Jatkan vielä sen verran, että Tiinalta sain toisen puhelinnumeron joten kaksi varmaahkoa (mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmaa) paikkaa pitäisi olle tiedossa.
mirri

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hienostihan tuo etenee. Varmasti eteenpäin, vaikka vähän hittaammin.
PiiaH

Re: Kihniön kanta

Viesti Kirjoittaja PiiaH »

Nostellaas vähän. Onko tietoa Kihniön kannan elinvoimaisuudesta? Onko niitä vielä kenelläkään ja saiko kukaan kantaa säilytettyä? Syntyperäisenä Kihniöläisenä asia kiinnostaa kovasti :smt001
Vastaa Viestiin