Araucanasta kysymyksiä

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rusina

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^ Tuon saman havainnon oon itsekin tehnyt muiden rotujen kohdalla. No täytyy vain odottaa... :smt012
caddy

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja caddy »

Mua vaivaa, kun osa sanoo sinisen olevan ainoa oikea väri rotupuhtaalla araucanalla, ja osa taas puhuu vihreistä munista samalla linnulla. Voi toki olla ero peräisin katsojan silmästä (meidän isännänkin mielestä huvimajamme on vihreä, vaikka se oikeasti on ihan selkeästi keltainen :smt003 ) Mutta. Kunpa tuolla rotuesittelyissä olis kuvatun kanan vieressä myös sen munan kuva :)
Pitäiskö nyt sit olettaa, että vihreitä munia (mikä ikinä onkaan sinisen ja vihreän ero kunkin mielestä) muniva kana on aina araucanasekoitus, ja vain sinisiä munia muniva on rotupuhdas? Vai.

Löysin kivan linkin araucanan munien värisävyn periytyvyydestä. Tuollakin kyllä puhutaan araucanan munivan sekä sinisiä että sinivihreitä munia. Tosin, tämäpä nyt on taas tätä, harvanpa (minkään?) rodun rotupuhtautta voi todistaa varmaksi millään. Mutta mielenkiintoista. Kuinkahan monen sukupolven päähän sinivihreä väri periytyy, jos jokainen sukupolvi risteytetään eri rotuisen kanssa? Käsittääkseni aika dominoiva geeni kuitenkin. Vai.

This is a simplification, of course, and there is a considerable range of blue - green - olive hues, depending on the genetic make-up of the breeds involved, bearing in mind that many so-called Araucanas are themselves crosses.
Blue X Blue = Blue
Blue X White (eg, Leghorn) = Blue
Blue X Brown (eg, RIR) = Green
Blue X Dark Brown (eg, Maran) = Olive Brown

http://www.poultry.allotment.org.uk/Chi ... /index.php
Rusina

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä laventelin araucanan munat ovat olleet vaaleansinisiä, mustalla araucanalla taas syvän vihreitä. Ja kummatkin ovat taatusti puhtaita araucanoja.
siimis

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja siimis »

Eli olisko tuo niin, että tuo sinisen munan geeni valkoisella "pohjalla" tekee sinisen munan, kun taas ruskealla "pohjalla" vihreän? Jos siis risteytän vihreitä munia munivan valkoista munivaan rotuun, saan sinistä ja vihreää? (kumpikohan on dominoiva, valkoinen vai ruskea munanväri..?)
caddy

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja caddy »

Millaisia teillä on ollut läpivalaista araucanan munat? Haudon niitä ensimmäistä kertaa, ja jotenkin automaattisesti oletin, että kun kuoren väri on kuitenkin tosi vaalea (vaikkakin vihreä), niin niistä näkyisi yhtä hyvin läpi, kuin valkoisista tai tavis ruskeistakin munista.
No. Ei näy. Ei hahmoja eikä verisuonia. Keltuaismainen varjo vain. Ilmakupla tuntuisi kyllä suurentuneen hiukan. Olin jo varma, että ovat hedelmöittymättömiä kaikki. Mutta aloin epäillä itseäni, ja googlailin vähän. Monessa paikassa valittivat niiden olevan hankalia läpivalaista. Löysin kuvan, viestin kirjoittajalla on niin tehokas läpivalaisulamppu, että omasta kädestä näkyy verisuonet läpi. Sillä erottuu hennosti myös araucanan munan verisuonet - mut silti huonommin, kuin mun lampulla valkoisten munien kehitys. Mun lamppu ei todellakaan ole lähelläkään tuon linkin lampun tehoja. Silti niin tehokas, että tähän asti oon kyllä aika alussa haudontaa jo nähnyt, onko mitään tulossa. Sanotaanko että viimeistään viidentenä päivänä.
Tuolla ne kuvat: http://www.backyardchickens.com/forum/v ... id=3425289
Tiiä nyt sitten mitä odottais, tuleeko mitään vaiko eikö tule.
Rusina

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ovat kyllä hankalia läpivalaistavia. Mä en ole varmaan koskaan erottanut niissä suonia tai hämähäkkejä. Selvä varjo paljastaa, että alkio on lähtenyt kehittymään. Hedelmöittymättömissä ei mun lampulla näy varjoa. Ei auta kuin seurata möntin kasvua ja jännätä viimeiseen asti :smt003 .
caddy

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja caddy »

Argh! Hermoja raastavia munia!
pönde

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja pönde »

tuosta sukupuolitunnistuksesta - mustista araucanoista kukot erottuvat meillä värinsä puolesta ehkä siinä kolmekuisina, kun kaulaan alkaa ilmestyä ruskeanpunaisia höyheniä. muuten näitä tötteröpäiden sukupuolia on aika vaikea erottaa toisistaan ennen kuin tulee kunnon höyhenet.
pönde

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja pönde »

caddy kirjoitti:Mua vaivaa, kun osa sanoo sinisen olevan ainoa oikea väri rotupuhtaalla araucanalla, ja osa taas puhuu vihreistä munista samalla linnulla. ...Löysin kivan linkin araucanan munien värisävyn periytyvyydestä. Tuollakin kyllä puhutaan araucanan munivan sekä sinisiä että sinivihreitä munia. Tosin, tämäpä nyt on taas tätä, harvanpa (minkään?) rodun rotupuhtautta voi todistaa varmaksi millään.
Kuninkaalliset britti-araucanankasvattajat ovat julkaisseet araucananmunien arviointia varten värikartan jossa esiintyvät värit vihreästä vaalean siniseen ja harmaaseen. sininen on selkeästi tavoiteltu väri mutta jo likaisen ruskeanvihreä kertoo siitä, että kaikki jauhot eivät ole olleet pussissa yhtä puhtaita. mutta kyllä vihreä (jopa oliivi) on tyypillinen väri puhtaalle araucanalle siinä missä sininenkin ja kaikki siltä väliltä. briteissä kisaillaan paitsi kanojen ulkoisilla ominaisuuksilla myös munilla. ja tämän munakisan sinisimmän munan oli muninut *** aralinkki kertoo jotain: http://www.araucana.org.uk/page8.html
Viimeksi muokannut pönde, 05 Touko 2011, 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pönde

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja pönde »

Rusina kirjoitti:Ovat kyllä hankalia läpivalaistavia. Mä en ole varmaan koskaan erottanut niissä suonia tai hämähäkkejä. Selvä varjo paljastaa, että alkio on lähtenyt kehittymään. Hedelmöittymättömissä ei mun lampulla näy varjoa. Ei auta kuin seurata möntin kasvua ja jännätä viimeiseen asti :smt003 .
näin olen myös todennut - mulla on aika voimakas lamppu mutta samalla tavalla sillä ei saa selvää munan sisällöstä kuin mitä esimerkiksi meidän maatiaismunia pystyy tutkimaan. nyt esimerkiksi odottelin melkein kahteen viikkoon asti ennen kuin aloin lamputtaa munia ja ilmakuplapää erottuu kehittymään lähteneillä munilla tosi selkeästi mutta se muu osa munasta on melko tummaa eikä siitä helpolla saa tolkkua. siinä ainoassa munassa jonka koneesta poistin oli selkeästi läpinäkyvämpi sisus (poikkesi tosi paljon muista). meillä on ollut välillä ongelmia kuoriutumisvaiheessa siinä, kun araucananmunat ovat olleet niin kovakuorisia että tipujen on ollut hankala saada kuorta rikki. jotkut ovat sitten tuupertuneet yön hiljaisina tunteina kuoreensa. :smt009
pönde

Re:

Viesti Kirjoittaja pönde »

monnilainen kirjoitti:Meillä on ollut kyllä ihan hyvä itämisprosentti, mutta kippuravarpaita ja taivaantuijottajia on ollut huomattavasti enemmän kuin maatiaisissa.
Auts. Eka kerran huomasin laventeleilla varpaita, jotka näyttävät kuka mihinkin itäkaakkoon. Ei se näytä menoa haittaavan, mutta mietin, miten orsihommat sujuu jos jokainen varvas elää omaa elämäänsä. Jääkö ne tollasiksi? :oops:
monnilainen

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Laita laastarilla oikeaan asentoon pariksi päiväksi.
caddy

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja caddy »

Mulla ei ollut noissa kyseisissä munissa ketään kotona :/ Mutta hankin sittemmin joten en ilman jäänyt. :smt001 Pakko todeta, että kyllä laventelin värinen araucana vaan on mun silmään tosi kaunis!
MaLin

Araucana

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Ovatko suomalaiset araucanat pääasiassa pyrstöllisiä? Onko munien väreissä sävyeroja? Minkälainen araucana on luonteeltaan..? :smt001 Jotenkin kauhean kiehtovia kanoja nämä.
Pirjo

Re: Araucana

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Meille tuli (munista) viime vuonna kaksi kukkoa ja yksi kana. toisen kukon myin pois ja toinen jäi kotiin, kukot ovat TODELLA kiltti luontoisia! en ole aiemmin niin hienoa kukkoa tavannut kuin meijän nykyinen Arau-kukko! ...ja kana munii vihertäviä munia.
nyt olen tämän arau kukon antanut polkea/periyttää hienoa luonnettaan ja munien mahdollista väriä maatiaisten kanssa ja odottelen mielnkiinnolla millaisia sävyeroja tulevien arau-risteytyksien munista tulee...
-mutta kaiken kaikkiaan -suosittelen ehdottomasti! Ihmettelin jo aiemmin kun täällä rotupuolella ei ollut ollenkaan juttua näistä araucanoista! Hienoa että aloitit sellaisen.

Jaa niin meillä on pyrstöllisiä :smt023
Vastaa Viestiin