Tehotipu & kotikanala

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pootsi

Tehotipu & kotikanala

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Hankimme tuossa muutama viikko sitten häkkikanakasvattamosta neljä valkoista lohmannia, kyllä kaduttaa! :oops: Tiput eivät millään opi munimaan pesiin, munansa ne vielä hautaavat pehkuihin. Ne ovat väkivaltaisia muunrotuisia kanoja kohtaan, kaiket päivät ne kylpevät ja kuopivat lähes pakonomaisesti. Ne ovat hysteerisiä, mutta alistuvia, vaikuttavat vielä huomattavan tyhmiltä.

Käyttäytyminen ei ole juuri parantunut alkuajoista, en tiedä paraneeko edes. Kolme rouvaa kykkivät keskenään tiiviissä laumassa, kukostakaan ne eivät ymmärrä mitään. Jokainen kana tööttää kauniin valkoisen munan joka päivä, se onkin ainoa syy pitää niitä vielä. Kunhan tämän kesän tiput aloittavat munintansa, saavat hybridit lähteä. Vai voinko tehdä jotain sopeuttaakseni ne paremmin lattiaoloihin?

Miten teillä muilla on sujunut elo hybridien kanssa?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

IsaBrownit meni mulla ihan samalla lailla kuin maatiaiset, Ellu jopa hauto munintapesässä. muista ei oo oikein kokemusta ja leghornin vei huuhkaja alta kuukauden.. ei käy valkonen väri meidän kanoille, kun pistää liikaa silmään heinikosta.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Itsellä ei ole kokemusta valkoisista hybrideistä mutta nehän kirjojen mukaan ovat hysteerisiä ja jossakin puhuttiin sitä että häkkikana ei välttämättä opi koskaan nauttimaan "vapaudesta", on liian stressaantunut uudesta ympäristöstä. Toivotaan että vielä oppisivat uusille tavoille, mutta noiden valkoisten hybridien kanssa on yleensä enemmän ongelmia kuin ruskeiden :( älä vielä menetä toivoasi, anopilla oppivat kanoiksi n. parin vuoden kuluttua tulostaan mutta kuolivatkin kyllä sitten :roll:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kuukernuppi, tuopas olikin rohkaisevaa! :lol: Noiden meidän valkoisten oleminen vaikuttaa jotenkin rauhattomalta, koko ajan ne tekevät jotain puoliälytöntä. Yksi esimerkiksi kylpi pehkuissa tuntitolkulla, illalla minun piti käydä peittelemässä lattiabetoniin saakka yltävä kuoppa. Nostan hybridin aina pesään kun huomaan sen pitävän munintakaakotustaan. Pesässä se ahdistuu selkeästi ja tekee kaikkensa päästäkseen pois :roll:.

Ne eivät näy olevan kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta, eivät esimerkiksi katsele ikkunasta ulos, jne. Minusta sellainen on epänormaalia. Olen ajatellut, että tekisin noille neljälle oman pienen koppinsa, saavat siellä sitten keskenään nokkia seiniä ja munia ruoka-astioihin. :roll:
Neljä munaa keräsin tänäänkin niiltä neljältä kanalta, enpä niitä muuten katsoisi hetkeäkään. Noh, onpahan tämä ainakin hyvä opetus, ei kannata ottaa valkoista häkkikanaa.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Ja nyt tulee puheenvuoro tietämättömänä häkkikanoja ensimmäisiksi kanoiksi hankkineelle... :roll:

Hankittiin viime vuoden keväällä häkkikanoja, ensimmäiset päivät ne viettivät kaikki vierekkäin, peloissaan ulkona, sisälle ne piti kantaa ja laittaa orrelle.

Kukkoa nämä pelkäsivät.

Joka aamu oli munittu muutama muna, valkoiset eivät aluksi munineet, ruskeat munivat jonkun aikaa, kunnes kuolla kupsahtivat yksi kerrallaan. Ruskeat olivat paljon rauhallisempia ja kesympiä. Valkoiset ovat tosiaan tyhmiä ja kokoajan pää kolmantena jalkana menossa jonnekkin. (esim. toinen juoksi suoraan oven väliin, jalka jonkun aikaa turvoksissa siitä syystä...)

N. ensimmäisen viikon ajan munivat minne sattuu, pian oppivat munimaan pesiin.

Yksi valkoinen enää jäljellä niistä viidestä häkkikanasta, eipä tämä enää taida muniakkaan, pian senkin aika jättää. Ikää sillä siis... Hmm... Kohta kolme vuotta.

Kyllä nää ihan käypiä kanoja voisi olla, jos ihan tipuna hankkis :roll:
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Sorry Pootsi en voinut itselleni mitään mutta "Olen ajatellut, että tekisin noille neljälle oman pienen koppinsa, saavat siellä sitten keskenään nokkia seiniä ja munia ruoka-astioihin." sai minut repeämään ihan täysin :lol: :lol: :twisted: kuulostit etten sanois hieman kyyniseltä :wink: Tuo kuulostaa vähän samalta kuin meidän brahmakukon opettaminen menemään viisi askelta kanatikkaita sisään ja ulos :roll: ei mitään toivoa paremmasta mutta ehkä ei auta kuin sopeutua, tohveli mikä tohveli. Tsemppiä ja jaksathan ilahduttaa meitä taas kertomalla mitä älytöntä sun hankinnat on tehneet :lol: :lol: Pelastit työyöni!
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Näiden tyhmyydestä kertoo jo sekin, että avasin kanalan ulko-oven ja laitoin kiinni, niin valkoinen kana juoksi suoraan päin ovea :roll: :lol:

Ja meidän valkonen hybridi ei tyhmänä pelkää mitään, vaan ihan noin vaan hyökkää villakoirankin kimppuun...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Maatiaisilla on tänään ollut ensimmäinen vapaakanapäivä sitten haukan hyökkäyksen, navetan ovi on siis ollut auki. Kaikki hybridit olivat keplotelleet itsensä omasta loosistaan ulos. Kolme niistä on koko päivän nokkinut styroksia työpöydän alla, neljäs on kadonnut. :roll: Eipä hyvä hävinnyt.

Ostetaan muutama muniva kana. Saavat olla vaikka vanhoja ja sekarotuisia, kunhan niillä on järkeä päässä. Vaihdossa munatykkejä. :roll:
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Pootsi kirjoitti:Kolme niistä on koko päivän nokkinut styroksia työpöydän alla
:lol: No oke, täytyy myöntää että meidän kanat olivat hieman viisaampia :shock:
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

ai että kun ne vaikuttaa niin viisailta, oletko jo harkinnut että ryhtyisit vain noita valkoisia hybridejä pitämään :lol: :lol:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Minulle alkaa pikkuhiljaa valjeta, että miksi se häkkikanala oikein keksittiin... :twisted:
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

No, joo, ehkä noista kanoista on jalostuksen myötä kadonnut normaali "järki" päästä, kun vaan munantuotantoon on jalostuksessa kiinnitetty huomiota... Kun otit kanat kauanko olivat olleet häkkikanalassa? Mua nimittäin kiinnostaa TiPun ajatus siitä että olisivatko järkevämpiä jos heti tipusta asti tottuisivat "kunnon" kanalaan...? Eli onko tuo käytös olosuhteista johtuvaa vai jo ihan perinnöllistä...

Ps. Ton styroksin kanssa olisin aika varovainen meillä niin millet kuin maatiaisetkin söivät styroksia hulluna ja kukko oikein kutsui kanat innolla jos löysi styroksia. En tiedä totuutta mutta meillä on aina epäilty että jos sitä paljon syövät menee suoli tukkoon ja kuolevat.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mites muuten löytyikö se yks kadonnut hybriditorvelo? :shock: Ja liittyen tähän juttuun; koneessa tällä hetkellä leghorneja, minullekin tuli heti sama mieleen kuin Kanaselle että nyt pääsee katsomaan onko niiden käytös opittua vai huippuunsa viritetyn jalostuksen tulos...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tiput tulivat meille 25 viikon ikäisinä, aloittelivat munintaansa juuri. Eikös kasvatuskanalassa lykätä häkkikanat aika pieninä sinne häkkiin? Lattia- tai luomukanalasta tullut kana pärjäis varmaan paremmin pienkanalassa.

Nuo meidän maatiaiset olivat joutuneet isojen kanojen sortamiksi, meille tullessaan ne eivät osanneet mennä orsille, kuopia tai kylpeä. Ikää oli silloin kymmenisen viikkoa. Niillä meni puoli vuotta päästä jyvälle kanakäyttäytymisestä, vasta uusi kuko opetti ne kunnolla kanastelemaan.
Jonkinnäköistä edistymistä näyttäis tapahtuneen myös noissa hybrideissä. Edelleen ne pelkäävät kukkoa, eivätkä osaa munia pesiin, mutta noin muuten ne käyttäytyvät ehkä vähän rauhallisemmin. Ne eivät ole enää ihan niin tiviissä ryhmässä keskenään, ovat jo vähän kiinnostuneita ympäristöstäänkin. Edelleen ne kuopivat ja kylpevät apinan raivolla, mutta sekään ei enää näytä ihan niin päämäärättömältä kuin tullessa.

Mut nii-in, maatiaiset ovat jalostamattomia ja selkeästi näitä mun hybridejä älykkäämpiä. Olis kyllä mielenkiintoista tietää, että olisiko hybridi tipusta asti itse kasvatettuna kelpo kana. Ainakin Isa brownit ovat ihan järkeviä, niin kai mutkin ruskeat, mutta entäs nämä tällaiset valkoiset. Voihan se tyhmyys olla vain "tyhmyyttä" ja johtua tipuaikojen virikkeettömyydestä. Enhän mäkään osaa kaupungissa liikkua kun olen aina peräkylillä asunut. :P

Niillä muuten oli silloin tullessaan todella pitkät kynnet. En ruvennut tekemään niille mitään, ajattelin että ne kuopivat ne itse lyhyiksi. Nyt osalla on jokunen kynsi katkennut, onko se vaarallista? Katkenneet kynnet näkyvät kyllä parantuneen hyvin. Ehjät kynnet ovat lyhentyneet puoleen.

Niin juu, oltiin ihan varmoja, että neljäs hybridi oli joutunut haukan suuhun. Kuitenkin eilen aamupäivällä se yhtäkkiä olikin kanalassa muitten joukossa. :shock: Ovi oli ollut auki aamuvarhaisesta asti, olikohan se jostain piilostansa löytänyt viimeinkin tien takaisin...No, ihan hyvä kun on taas täysi vahvuus munijoita, eikä tarvitse pähkäillä toisen kohtaloa.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Mie leikkasin häkkikanojen kynnet kun tulivat, yhdellä valkoisella oli nimittäin yli 10 cm kynnet... :evil:

Meillä eivät kylpeneet vasta kuin muutaman viikon päästä.

Kaikki olivat n. 1,5 vuoden ikäisiä ostettaessa, olivat pian menossa teurastettavaksi.

Olen aika varma että kanat olisivat "fiksumpia" jos ihan tipusta lähtien saisivat elää kunnon kanan elämää. :roll: Häkkikanalassahan ne eivät ole voineet koskaan kylpeä, kuopia tai ylipäätään liikkua lainkaan. :evil:

Iskän kommentti kanojen hakureissun jälkeen: "Tommoset häkkikanalat pitäis räjäyttää" :twisted: (jep, olen samaa mieltä)
Vastaa Viestiin