Orpingtonista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kite

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä ei kukko nouse yli 10cm korkealle...
Metrisen Verkon takana ovat ihan rauhassa.. Kanat pääsee kyllä orrelle ainakin ihan helposti korkeallekin,
Mut ei niillä ole vissiin ollut tarvetta " lennellä" ;)
capeet

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja capeet »

sannikki kirjoitti:Asiasta kukkaruukkuun, meillä kun on tarkoitus hyödyntää kaikki mitä linnuista saa hyödynnettyä, niin kaksi ylimääräistä kukkopoikaa laitettiin lihoiksi 4kk ikäisenä, ja kyllä on lihaisia kavereita. Rintafileet ja koivet ei jää broilerista kokoluokassaan, koivet jopa isommat kun meillä nuo saa juosta ja mennä. Ja liha on uskomattoman pehmeää, ja hienosyistä, ei broilerimössöä vaan kunnon lihaa ilman sitkeyttä :) ja kypsyy yhtä nopsaan kuin broileri :shock: Varauduin kypsentämään kauemmin mutta lihat putoili luista 45min kypsennyksen jälkeen :)
:smt016
Mä taisin just löytää meille sopivan rodun..
Rupes ihan kuola valumaan kun luki tuon kuvauksen.. :smt005
Mietittiin ukon kanssa, että jos ens kesäksi hommais orpingtoneja tms, ja niitä kasvattelis sitten pakastimen täytteeksi..Pääsis sitten niinku lopullisesti eroon kaupan broilereista.
vardenji

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Joo, oikee rotu sit :smt002 Vuotiaasta kukosta suolistettuna 2,5 kg luineen.
Mä olen kans tykänny et näiden liha on hyvää ja munivatkin hyvin. Viime talvena meni lämmön kans tiukille, mut nää kesti. Toissatalvena tais yks hybridi kuolla kylmään, kun lämpö laski myös navetassa :smt009
Mulla hautoo taas kaks kanaa enkä mä annan niiden pitää munia...
sannikki

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Juu voin minäkin suositella orpingtonia lihana, eikä 4kk kukko häviä lihan määrässä broilerille, eiks niitä kasvateta 3 kuukautta? Aivan mahtava rotu, kesän aikana saa lihat mikä tietty helpottaa kun saa kukot uloskin, niin ei niitä tappeluita ehdi tulemaan. Meillä yksi kukko sai pöllyä muilta, mutta nukkuivat sulassa sovussa, samassa kasassa :smt042

Viimeisistä viillokeista tuli oikein taistelu kun ei kaikille riittän :smt043 Muutenkin orpington on ihana rotu, ovat rauhallisia ja kauniita :smt049
MaLin

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Kysymys orpin värien periytymisestä: Jos kukko on musta tai harmaa ja kanat buffeja minkä värisiä tipuista tulee..?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Sekavärisiä, ei väripuhtaita, joskus tosi kauniita
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
MaLin

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Ok, eli onko periaate että musta + musta= mustia, buff + buff= buffeja jne..? :oops:
Raksu

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Selailepa MaLin tätä ketjua, oliko se sivulla 8 on miten nämä värit menee :smt004 Mielenkiintoinen taulukko :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Lyhyesti: buff+buff= buff, sininen,musta ja spalsh ovat " samoja" eli näistä erikseen ja yhdessä tulee väripuhtaita.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
MaLin

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja MaLin »

ok, asia selveni. Onko kellään kuvia näistä värisekoituksista? Pitääkö paikkansa että sekoitukset on isompia?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla sekaväriset ovat isompia kuin puhtaan väriset.
Kun kasvattaa isoja rotuja on hyvä huomioida koko yhtenä tärkeänä valintakriteerinä siitoseläimiä valitessa, muuten käy helposti niin että muutaman sukupolven jälkeen on enää keskikokoisia " jättejä".
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
MaLin

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Kanahukka nitisti eilen yli 6 kiloisen orppikukon. Empä olisi uskonut mutta saalistaahan se jäniksiäkin että sikäli...onneksi jäi toinen kukko- tämän velipoika -ja kanat jäljelle. :shock: Mutta omaa syytä, haukkahan saalistaa elääkseen. Ilmeisesti siis kanarodulla/koolla ei ole merkitystä mitä kanahaukkaan tulee? Onko katollinen kanatarha ainoa ratkaisu?
vardenji

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Valitettavasti :smt011 Kun on kerran oppinu helpon saaliin, niin ei siitä eroonkaan pääse. Toivotaan että se syö siitä kukosta kauan, jotta ei ihan heti tuu uudelleen apajille :smt009
Mulla noita värivirheellisiä tuolla on joitain, mutta en saa uudesta puhelimesta kuvia koneelle... On mm sininen punakaulanen kukko, mustaks kasvava(?) kukkopoika jolla punasia sulkia siellä täällä ja kolmas, jolla oli jotain muuta :smt017
Punakaulasella on siis tollasia punertavia sulkia kaulassa vähän niinkun olis vahingossa pari mukaan joutunu, ei montaa, mutta on kuitenki näkyväks asti.
vardenji

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Sain säpoon valokuvana tuloksen lähetetyistä siitosmunista. Hopean geenit on menny eespäin :smt003 Komea hopeakaulainen kukko sinne on tullu. En ota vapautta siirtää kuvia tänne sähköpostista, mutta pyydän laittaan tänne kuvan :smt002
Raksu

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Varjendi siirrä vaan kuvat tänne kun mä oon nyt niin typerä että en enää onnistunut kun menivät muuttamaan ohjelmaa jota käytin :smt021
Vastaa Viestiin