Orpingtonista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Vauhkonen

Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Vauhkonen »

Yritin etsiä aiheesta avattua ketjua mutten löytänyt kuin murusia sieltä täältä, uusi avaus kehiin siis!

Onko Suomessa miten yleisiä nuo suuret ja suloiset orpingtonit? Olen ymmärtänyt että ovat melko helppoja ja kesyyntyvät hyvin. Se olisi ihanteellista, haluaisin pienehkön lauman jossa noin kuusi kanaa ja kukko, ja olisivat suurimman osan aikaa (eli säiden salliessa) vapaana täysin. Kasvimaat aidataan eli se ei olisi ongelma.

Minkä hintaisia kyseiset tiput ovat ja munivatko ne hyvin? Onko helppo saada Suomesta?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä niitä on useammallakin foorumilaisella. Itse olen tilannut tipuja keväälle smarilta, hänellä taitaa nytkin olla ilmoitus orpeista myydään-osastolla. Tarjolla on jopa useaa eri väriä :smt002 Katsopas kuvaketju smarin linnuista, siellä niitä ihanaisia on!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Onkos aikuisia orppeja muniksessa muilla kuin Gizzmolla, Ullalla, Jampalla, Lupiinilla ja mulla? Varmaan lisäksi on semmoisilla jotka ei kirjoittele, mutta lukee :smt017 Nyt hiljaisetkin ääneen :notworthy: Olis niin kiva kuulla ja nähdä kuvia.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Kohtahan vois perustaa oikeen orpingtonkerhon :smt005
Jampalla ei muutes ole aikuisia,se sai vasta ekat tipit nytte.Se ei aiemmin niitä halunnu,kun ne muka oli niin rumia;yks iso pallo vaan ilman kaulaa ja siinä sitten pää.Mutta aikansa noita mun palleroita kateltuaan päättikin haluta niitä."ku ne on oikeestaan aika komeen näkösiä"
Miehet ne ei oikeen aina tiedä mitä ne tahtoo..... :smt017
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Jamppa on katellu niin paljon erilaisia kanarotuja, että ehkä nyt vasta sen silmä on kehittyny todelliselle kauneudelle. :smt005 Naisethan huomaa tuommoiset seikat heti. :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin ja siksi sille nyt tuli niitä maattareitakin. :smt002
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Orpeista voin kertoa, et mitä enemmän niitä katselee ja seuraa ni sitä hienommilta ne näyttää!!
Käveleviä palloja...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä hukutaan nyt noiden ihanien pallojen muniin. Mä oon monta rotua koittanu vuosien varrella, mutta nää kyllä nyt ainakin munii enemmän kuin mikään muu. Siis jos nuoria tehotyttöjä ei lasketa.

Mulla tulee orppikanoista aina mieleen että ne on kuin pitkä mekko päällä, vain varpaat vilkkuu helman alta. :smt007
Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Aah, mä en jaksa odottaa että nuo meidän pikku-orpit kasvaa sellaisiksi ihaniksi palloiksi :smt003 Nyt jo tekee mieli hankkia niitä lisää :smt007
ivi

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja ivi »

Minkävärisiä orpingtoneja teillä on?
Itsellä tällä hetkellä vain sinisiä, mutta tarkoituksena on saada muitakin värejä.
milkkis]

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulla on smarilta tulleet kukko ja kana. Kukko on sellanen musta jolle on kasvanut hieno kullanvärinen niskaletti :smt007 Kana taasen oli tullessaan tosi tumma, melkein musta mutta nyt on muuttunut aivan käsittämättömän hienoksi hopenharmaaksi. (Mä en tiedä niiden värien hienoja nimiä)
mirri

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja mirri »

Orbingtoni on kyllä ihana höhenpallo :smt005 Oikea sylikana!! Meidän orppi on kyllä kokoporukan lellikki. Tosi suloinen ilmestys, ja kamalan kiltti.
Osaako nämä istua oikeen orrellakin? Kun mulla on ominut ainakin heinäpaalit itselleen oleilupaikaksi. Äiti meinasi kaverin kantaa jo yhtenä iltana olohuoneeseen. :smt005 :smt005
ivi

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja ivi »

Ainakin meidän nukkuvat vain orrella ja uskoisin, että ne pääse sinne ihan itse :)
vetehinen

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Meidän buffit ja musta ja sininen nukkuu kyllä orrella, mutta aika matalalla on orsi. Musta kana näyttää lentävän sinne vaikeuksitta, kun taas sinisellä kukolla on huomattavia vaikeuksia pysyä frouvansa perässä. Smari sanoikin muistaakseni kun näitä hain, että eri väreillä on eroja lentokyvyssä. Onko muuten kenelläkään musta orppi-kana hautonut?
smari

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä on mustat yrittäneet moneen kertaan hautoa, niinkuin jokainen muukin. Yleensä en ole antanu hautoa, mutta jokainen meidän orppikana on tänä vuonna yrittänyt, väristä riippumatta. Jokunen harva on vain on saanut sen tehdä, vaikka niitä munia onkin vähän kurjaa ottaa äitiehdokkailta pois, mutta liika vaan on joskus liikaa. Laced hautoo tällä hetkellä ja lavenderilla on omahautoma pieni tipue. Kesällä kun en millään halunnut enää lisää poikasia ja en saanut lopettamaan splasheja , niin annoin niille yhden munan. Sitä ne sitten yhdessä hautoivat ja kun tipu kasvoi, niin yhdessä hoitivat. Yritettiin välillä toista äitiä vierottaakin, mutta ei siitä mitään tullut, tipukin jo halusi molemmat. Ja kun tipu päästettiin vähän kasvettuaan ulkoilemaan äitiensä kanssa, niin ei mennyt kauaa, kun siitä huolehti purukalla jo koko orppilauma, siniset, mustat ja splashit. Poikanikin sanoi mulle: Äiti, mitä tuosta tipusta tulee kun se on maailman lellityin lapsi? :smt003

Meillä lacedit nousee paljon korkeammalle orrelle kuin muut, oikeesti siis ylös ja hyvin. Muut ei pääse edes puoleen väliin niistä. Ja aikuiset buffit ei pääse munintapesänsäkkään katolle ilman apuortta ja se pesä on tosi matala. Saa nähdä onko samalla tavalla väreittäin nuo nousukyvyt nyt kun nuoriso varttuu aikuiseksi.
Vastaa Viestiin