Plymouth Rock

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
AaHoo

Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Onko kenelläkään enemmän tietoa Plymouth rock rodusta? Onko hyvä munija? Hautooko mielellään? Iso rotu ilmeisesti on, ja hyvä patakana, mutta siis mites tuo munintapuoli?
Entäs onko rauhallinen luonteeltaan?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

On melko hyvä talvimunija ja todellakin hyvä patakana. Alkujaan jalostettiin hyväksi juuri näissä ominaisuuksissa. Melko harvassa on hautomaintoisia nuoria kanoja mutta vanhemmiten hautovat kuulemma todella innolla (ei olla vielä niin vanhoja, vasta 2 v.). Luonteeltaan ovat kesyjä ja melko rauhallisia eivät kuitenkaan niin flegmaattisia kuin brahmat. Suomalaisissa rock-kukoissa on ilmennyt jonkin verran aggressiivisuutta mutta nyt on tuotu uutta verta ainakin Romaniasta, Puolasta ja Tsekistä, joten toivotaan että saataisiin nämä hullut kukot karsittua pois.. :twisted: Melko kömpelöitä ovat, kynnykset tuottavat vaikeuksia mutta ainakin meillä kiipeävät mielellään tikkaita pitkin orrelle ja aamulla jysäyttävät kuin pommikoneet sieltä alas :D
Munista vielä sen verran että ovat melko suuria, kaupan kokoluokkaa ja kana munii ainakin nyt kevät-kesäaikaan n. 5 munaa viikossa, nuoremmat varmasti enemmänkin. Voin lämpimästi suositella rotua kaikille :D Eikä meillä talvella ilmennyt mitään ongelmia, ainakaan 5-10 asteen lämmössä joka kanalassamme oli koko talven.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Voi hyvänen aika, mun pitää rakentaa tikkaat orrelle. :shock:

Kuinka paljon aikuiset yksilöt painavat suunnilleen?
Onko sulle, kuukernuppi, tullut vastaan jotain negatiivista rodusta? Aina ja kaikkialla puhutaan niin hyvää, että voiko se olla tottakaan! :shock:
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Kiva kuulla että on positiivista sanottavaa rodusta! Mulla on nimittäin niinkin hölmö peruste sille että miksi kyseistä rotua haluaisin, kun entinen kotieläintalouden opettajani aina hehkutti plymouth rock sitä ja plymouth rock tätä niin silloin jo päätin että minäpä tuollaisia kanoja itselleni joskus hankin (ai miten niin olen johdateltavissa..).

Kuitenkin haluan että kanoista on sekä iloa että hyötyä. Kunhan vaan jossainvaiheessa saisin tuon vanhan kalkkunalan siivottua ja kunnostettua, niin kanoja sinne otan!

Toinen rotu mitä ihan periaatteesta haluan on maatiainen, tyypillä ei ole niin väliä. Kai sitä maatiaisia ja rockeja voisi laittaa samaan kanalaan? (jos nyt ei ajatella tipuja vaan ihan tavallista kananelämää)
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meillä ainakin maattarit ja rockit tuli ihan hyvin toimeen keskenään.
Orren voi laittaa niin matalalle että paasevät lennähtämään sille tai sitten meillä oppivat myös pääsemään ylös kun orret olivat n 30 cm päässä toisistaan, ikäänkuin isot tikkaat. Miinuspuolia ei vielä ole tullut vastaan muita kun se että tuppaavat välillä syödä munia mutta ilm. sen oppii kana kuin kana. Kanat painavat n. 3-4 kiloa ja kukot hieman enemmän,
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meille saapui viikonloppuna 2/2006 syntynyt rokkikukko ja tämän äitee synt. 6/2005 made in Romania, ja voi pojat että olivat muuten vallan eri kokoluokkaa kuin nämä meidän suomalaiset plymouth rockit, kukko painoi ehkä n. 5.5 kg ja tuntuu että muori vielä enemmän. Todellisia jättiläisiä :shock: uusi rouva pistikin vanhat rokkirouvat heti ojennukseen nyt kanalassa vallitsee sotilaallinen kuri jota kersantti Karoliina johtaa. Edes kukolla ei ole mitään nokan koputtamista :roll:
*heta*

Viesti Kirjoittaja *heta* »

kuukernuppi kirjoitti:Meille saapui viikonloppuna 2/2006 syntynyt rokkikukko ja tämän äitee synt. 6/2005 made in Romania, ja voi pojat että olivat muuten vallan eri kokoluokkaa kuin nämä meidän suomalaiset plymouth rockit, kukko painoi ehkä n. 5.5 kg ja tuntuu että muori vielä enemmän. Todellisia jättiläisiä :shock: uusi rouva pistikin vanhat rokkirouvat heti ojennukseen nyt kanalassa vallitsee sotilaallinen kuri jota kersantti Karoliina johtaa. Edes kukolla ei ole mitään nokan koputtamista :roll:
heh heh naureskelen täällä tolle lauseelle "kanalassa vallitsee sotilaallinen kuri jota kersantti Karoliina johtaa." hauskasti laitettu :lol:

5.5kg ohhoh! meidän kukkoa en oo punninnu mut se on untuvan painonen verrattuna nuihin lukuihin :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:shock: Wau!. Onko ne tuotu munina vai tipuina Suomeen? Jos tuo minun rokkipariskuntani suostuu lisääntymään, täytynee minunkin hankkia keväällä tuollainen jätti.

Ei nuo rokit minusta niin kömpelöitä ole. Aikuinen kanakin painelee aina ylimmälle orrelle ilman tikkaita, orsia on noin puolen metrin välein. Aamuisin kanalasta kuuluu kyllä melkoinen jysähdys. :lol:

En tiedä kuinka paljon rokkieni luonne on kuukernupin kasvatuksen ansiota, mutta se on todella hyvä. Rokit ovat aina rauhallisia, kauhistunutta kaakotusta en ole kuullut, vaikka olen tehnyt remppaa samassa tilassa. Ne eivät näy menevän mukaan edes muunrotuisten kanojen hysteriaan. Millään lailla passiivisia ne eivät kuitenkaan ole, ne ovat kiinnostuneita ympäristöstään ja ihmisistä. Rouva pyöräyttää munan suunnilleen joka toinen päivä.

Tahdon ehdottomasti itselleni kunnon parven tuota rotua. Hyvien paistien ja munien lisäksi rokeillakin on Suomessa säilytysarvoa.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Voi miks mä nyt tätä tulin lukemaan...
Kevätkin tulossa ja juuri nyt ei mitään rakennusprojektia kesken...
On kyllä tosi riskaabelia, mut taidan mennä ihan tonne rotuesittelyjä lukemaan...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

:smt005 :smt005 varo vaan!
Alice

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Alice »

AaHoo kirjoitti:Onko kenelläkään enemmän tietoa Plymouth rock rodusta? Onko hyvä munija? Hautooko mielellään? Iso rotu ilmeisesti on, ja hyvä patakana, mutta siis mites tuo munintapuoli?
Entäs onko rauhallinen luonteeltaan?
meillä on kääpiö versio tuosta Plymouth Rockista - poikkiraitaine väriltään.Minä olen tykännyt niistä.Aika eloisia luonteeltaan,mutta eivät hysteerisiä.Erittäin uteliaita ja kesyyntyvät helposti.Meillä eivät ole innostuneet itse hautomaan mutta munivat muuten hyvin.
Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Hemmetti, pitikös tämäkin tulla lukemaan.. Kaiken kuulemani perusteella Plymouth rock olisi tosi sopiva kana meidän kanalaan, ja kun se on vielä niin kauniskin :smt007
Mutta mistäs tällaisia sitten mahtaa saada? En ole myynnissä niitä ainakaan kovin usein nähnyt :smt017
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mäkin olen miettinyt tänään että pitäisikö alkaa hankkimaan muutama blymarikin. Alkaa niin paljon harmittaa kun meidän kanat koittaa liikaa hautoa koko ajan ja blymount rock voisi olla meillekkin hyvä kun ei ole niin lisääntymishaluinen.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Eka kana joka mulla hauto oli muuten plymari. :smt002 Oliko sit poikkeusyksilö, en tiä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

No voi ei. Yleensähän niitten esittelyteksteissä sanotaan että eivät usein halua hautoa ja jos joskus harvoin hautovatkin, niin vasta vanhempana. Minkälaisia kokemuksia muilla on plymareitten hautomisesta?

Mulla on joskus ollut vain yksi plymarikana ja se ei hautonut.
Vastaa Viestiin