Plymouth Rock

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jamppa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Rusina kirjoitti:
kuukernuppi kirjoitti:on tuotu uutta verta ainakin Romaniasta, Puolasta ja Tsekistä
Kellä kaikilla on noita Kuukernupin topikin alussa mainitsemia tuontilintuja ja kellä taas vanhempaa kotimaista kantaa? Ovatko munislaisten plymarit just noita tuontilintujen jälkeläisiä :smt017. Muutaman ihmisen kanssa viestejä vaihdellessa oon yllättäen törmännyt ongelmaan, että kaikki suomalaiset rokit olisivat samaa sukua. Miten se voi olla mahdollista jos tuontia on kuitenkin harrastettu? Elikkäs onko tuo tuontikanta syrjäyttänyt vanhan kotimaisen vai kävikö tuontikannalle köpelösti :smt012 ?????? Vai mitä on tapahtunut sen viimeisen 15 vuoden aikana, kun olen ollut "pihalla" tästä rodusta...???
* Nimimerkillä: "epätietoinen" *
No, tähän on selityksenä se, että Rokkeja on harrastanut vaan ihan muutama ihminen ja ne on vaihdelleet kukkoja! Mä tätä asiaa joskus tutkin ja se on ihan oikeasti niin, että kaikki suomen rokit on täysin sukua toisilleen, ellei joku ole tuonut niitä maahan ja jättänyt kertomatta.
Kirjoittaisin vielä tähän sukuselvityksen, mutta siihen menisi koko loppu yö :smt003
Ja nykyään taitaa olla suurin osa rokeista Gizzmolta lähtöisin ja nekin taitavat olla sisarusten jälkeläisiä.. Tai Gizzmolla ainakin on vaan samaa perhettä "siitosryhmänä" ja nekin on jo ties kuinka monetta polvea sisaruksia... Itse en niiden jälkeläisiä enään siitokseen pahemmin käyttäisi... Ja Gizzmokin taisi mainita siitosmunia myydessään tästä asiasta ja toivoi, ettei mahdollisia lintuja enä käytettäisi siitokseen. Vaan ihmeesti sitä on saanut lukea täältä muniksesta, että juurikin kyseisen lintujen munia on myyty maailmalle.. Eli ne on sitten jo kyllä niin sisaruksia keskenään, että ei ikinä! Melkein o uin maatiaiset!
Rusina

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Rusina »

jamppa kirjoitti:Rokkeja on harrastanut vaan ihan muutama ihminen ja ne on vaihdelleet kukkoja! Mä tätä asiaa joskus tutkin ja se on ihan oikeasti niin, että kaikki suomen rokit on täysin sukua toisilleen, ellei joku ole tuonut niitä maahan ja jättänyt kertomatta.
Siksipä mua kiinnostaisikin nuo Heinolassa eräällä naisella olleet rokit ja erään hämäläisen tilan rokit (en enää muista nimeä ja paikkaa...), koska olen ne aikoinaan sinne myynyt ja ne nyt eivät ainakaan olisi ihan samaa sakkia Gizzmon rokkien kanssa... Tosin on niissäkin vähän Lepolan 15 vuoden takaista rokkiverta.

Niin ja ovatko nuo kuukernupin mainitsemat ulkomaiset linnut sitten tuolla Gizzmon rokkien takana??? :smt017

Käytäppäs Jamppa yksi yö rokkien sukuselvityksen kirjaamiseen :smt024 , haluaisin niin mielelläni saada sen :smt003.
Mimmi

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Iisalmen seudulla on pari pappaa, joilla on ollut rokkeja jo hiukan pidemmän aikaa eivätkä kaiken järjen mukaan olisi lähisukulaisia Gizzmon rokeille. Niitä rokkeja on Iisalmen lisäksi nyt Ranualla ja koetetaan nyt selvittää, saisko sieltä siitosmunia tai -yksilöitä harrastajien käyttöön..
Mimmi

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onkos muuten Ullan ja Gizzmon rokit kuinka lähisukulaisia? :smt017
Rusina

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ullan ja Gizzmon rokit ovat sukua toisilleen ja niissä on myöskin sitä romanialaisverta, mistä kuukernuppi on aiemmin kirjoittanut. Omistajat voivat itse selostaa lisää, mulla on vielä niin vähän tietoa niistä etten ala satuilemaan enempää. Käsitin kuitenkin etteivät Ullan ja Gizzmon rokit ihan sisaruksia ole, jonkin sortin serkuksia tai pikkuserkkuja paremminkin :smt017.

Mä saan mahdollisesti kans ostettua muutaman hieman erisukuisen rokin. Luulisin, että niitä on myynnissä enemmän kuin itse tarvin. Olisiko joku kiinnostunut ostamaan myös? Kukkoja on mun käsittääkseni ainakin useampi. Jos kiinnostaa, niin vois laittaa mulle yksäriä pikimmiten! :toothy8:
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mimmi kirjoitti:Iisalmen seudulla on pari pappaa, joilla on ollut rokkeja jo hiukan pidemmän aikaa eivätkä kaiken järjen mukaan olisi lähisukulaisia Gizzmon rokeille. Niitä rokkeja on Iisalmen lisäksi nyt Ranualla ja koetetaan nyt selvittää, saisko sieltä siitosmunia tai -yksilöitä harrastajien käyttöön..
Tätä Iisalmen kantaa olevat Plymouth Rockit ovat tulossa Ranualta minulle talven ajaksi. Minun Plymouth Rock -kukko on Gizzmolta lähtöisin. Näiden jälkeläisiä olevia siitosmunia saanee myöhemmin talvella sitten täältä. :smt003
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kuukernuppi

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Minä ainakin otan innosta kirkuen vastaan siitosmunia eri kannasta kuin omani ovat :smt006 :smt006
Mimmi

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin ja itse asiassa ko myyjä "Iisalmen pappa" oli itse luopunut kokonaan kanapidosta, joten ainoat sen haaran jatkajat ovat nyt Ranualla ja talvella sitten maatiaiskukolla. (Ja joo, nämä on ne samat, mitkä oli tulossa mun luo, mutta lyhyempi matka tuohon Rovaniemelle.)
Rusina

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Rusina »

:smt006 No mulle sitten munasatsi varaukseen, Mimmiltä jo aiemmin kyselinkin niitä.

Saitteko selville mistä ja koska kanat ovat Iisalmen papalle tulleet??? Kiinnostais voiko niillä olla yhteiset "juuret" mulle tulevien rokkikanojen kanssa... :smt017. Eivät ole samalta suunnalta, mutta uteliaana kiinnostaisi silti tietää. :smt083
kuukernuppi

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Great! Mäkin voisin varailla sellaisen parisenkymmentä munaa postin kautta toimitettuna (toki pienempikin määrä kelpaa)...Olispa hienoa jos kerkeis vielä ennen pakkasia saada siitosmunat niin sais jo ensi kesäksi kukon nykyisille frouville :smt006
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

kuukernuppi kirjoitti:Great! Mäkin voisin varailla sellaisen parisenkymmentä munaa postin kautta toimitettuna (toki pienempikin määrä kelpaa)...Olispa hienoa jos kerkeis vielä ennen pakkasia saada siitosmunat niin sais jo ensi kesäksi kukon nykyisille frouville :smt006
Ei taida ennen pakkasia ehtiä lähettää, kun täällä on pakkasella ollut jo muutaman viikon. :smt003

Matkahuollolla voi laittaa lähetykset pikapakettina erilliskäsittelyllä varustettuna ja pyytää sijoittamaan ne jäätymiseltä suojattuun tilaan kuljetuksen ajaksi. Tulee parhaillaan yhdessä yössä perille, joten hyvin pakattuna sietää hieman viileämpääkin. Kustannus on n. 10 euroa enemmän kuin normaali Postipaketti. Posti taas ei anna takuuta lämpötiloille, vaan kuljetusehdot kertoo seuraavaa: "Postitse ei voi lähettää erityistä lämpötilaa vaativia lähetyksiä, kuten eläviä eläimiä. Posti ei vastaa mahdollisista vahingoista, jos postilähetyksiä lähetetään toimitusehtojen vastaisesti."
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kuukernuppi

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ok, ilmoittele sit onko sellaista palvelua saatavilla ja mitä se kustantais.Ja jos pakkasta on vain pari astetta niin se ei vielä haittaa jos pakkaa munat huolella puruihin tai muuhun "eristävään"..
maunu_muori

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Paas laittaen Kuukeriks mullekin sitten yks kukkeli.. jos ei tuu tapaturmia ennenkuin saan ne linnut sisäarestiin niin olis mullakin yks onneton raitapaitarouva.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Plymarit tulee minulle nyt 1.11. ja ovat lähtöisin alunperin Tohmajärveltä vanhalta lintuharrastajalta. Iisalmen kautta sitten kulkeutuneet Ranualle. Pitäisi olla huolella puhtaana säilytettyä rotua.

Parvessa ei ole enää saman sukuista kukkoa, koska oli loukannut itsensä ja jouduttu lopettamaan. Kukkona parvessa on Gizzmon kanojen jälkeläinen minulla sitten.

Edit: se samansukuinen kukkokin oli vielä hengissä ja tulee mahdollisesti mulle. :smt041
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kuvia uusista Plymouth Rockeista. Nämä on noin vuoden ikäisiä, viime talvena haudottuja ja aloittaneet joskus keväällä muninnan.

KUKKOKIEKUU!!!
Kuva


Tässä kanassa ihmettelen tuota päätä. On paljon pulleampi kuin muilla kanoilla, ja nuo silmät näyttää jotenkin epätavallisilta. Korvat ja punainen alue silmän ympärillä on myös isompi kuin muilla. Vertaa alemmassa kuvassa vierekkäin olevia kanoja.
Kuva


Sama kana... Mm. kaulassa on iso paljas alue, jossa ei ole oikeastaan edes uusien höyhenten alkuja. Voisiko sillä olla sulkasato meneillään vaikka onkin näin nuori?
Kuva


Pyrstön tyvi on myös tältä melko paljas, ja takapää muutenkin.
Kuva


Kukolla on toinen silmä sokea/puhki.
Kuva


Kukon naaman terve puoli.
Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin